The Explicit (Objective) and Implicit (Subjective) Culture in Teaching Polish as a Foreign Language. The Task as a Means of Developing the Intercultural Communicative Competence

  • Marzena Wawrzeń Jagiellonian University in Kraków
Keywords: intercultural communicative competence; action-oriented approach; task-based learning; task; objective and subjective culture

Abstract

The aim of this article is to give an answer to questions – what an intercultural communicative competence is and how to develop it during the language lesson. The task as an action-oriented form of learners’ work is presented as a tool that enables developing skill of understanding and using so called objective and subjective culture.

References

Aleksandrowicz-Pędich L., 2005, Międzykulturowość na lekcjach języków obcych, Białystok.

Berner H., 2006, Współczesne kierunki pedagogiczne, w: Pedagogika 1. Podstawy nauk o wychowaniu, red. B. Śliwerski, Gdańsk, s. 195-275.

Candlin C., 2009, Towards task-based language learning, w: Task-Based Language Teaching. A Reader, red. K. Van den Branden, M. Bygate, J. M. Norris, Amsterdam–Philadelphia, s. 21-40.

Casmir F., 1996, Budowanie trzeciej kultury: zmiana paradygmatu komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej, w: Komunikacja międzykulturowa: zderzenia i spotkania, red. A. Kapciak, L. Korporowicz, A. Tyszka, Warszawa, s. 28-56.

Dębski R., 2009, Dwujęzyczność angielsko-polska w Australii: języki mniejszościowe w dobie globalizacji i informatyzacji, Kraków.

Garncarek P., 2010, Kanon, kompendium czy przestrzeń – o nie tylko polskich problemach z nauczaniem cudzoziemców rodzimej kultury, w: Kanon kultury w nauczaniu języka polskiego jako obcego, red. P. Garncarek, P. Kajak, A. Zienkiewicz, Warszawa, s. 13-18.

Gębal P., 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców, Kraków.

Habermas J., 1999, Teoria działania komunikacyjnego, t. I: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, Warszawa.

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., red., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków.

Kowalewski J., 2011, Kultura polska jako obca?, Kraków.

Kroeber A., 2002, Istota kultury, Warszawa.

Kwiatkowska A., Grzymała-Moszczyńska H., 2008, Psychologia międzykulturowa, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. II, red. J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk, s. 449-496.

Lewowicki T., 2002, W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej, w: Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, red. E. Malewska, B. Śliwerski, Kraków.

Melosik Z., 2002, Młodzież w kulturze współczesnej. Paradoksy pop-tożsamości, w: Pedagogika i edukacja wobec nowych wspólnot i różnic w jednoczącej się Europie, red. E. Malewska, B. Śliwerski, Kraków.

Myczko K., 2005, Kompetencja interkulturowa jako cel kształcenia językowego, w: Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa, red. M. Mackiewicz, Poznań, s. 27-35.

Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.

Wilczyńska W., 2005, Czego potrzeba do udanej komunikacji interkulturowej?, w: Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa, red. M. Mackiewicz, Poznań, s. 15-26.

Published
2019-10-24
Section
Articles