Competences of Foreign Language Teachers in the Education of Linguistically Talented Students

  • Joanna Sobańska University of Warsaw
Keywords: foreign language teacher; competences of a foreign language teacher; linguistically talented student; identifying linguistically talented students; work with a linguistically talented student

Abstract

This paper attempts to list and describe competences that a foreign language teacher working with linguistically talented students should apply during foreign language classes. A discussion of the current legal regulations concerning the education of linguistically talented students, presentation of a range of competences of foreign language teachers and characteristics of a school education model for linguistically talented students will serve as a departure point for the said considerations. A substantial part of the paper deals with an analysis of competences in the area of identifying and developing those skills during foreign language lessons.

References

Andrzejewska E., 2008, Kompetencje nauczyciela języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, „Języki Obce w Szkole” nr 4, s. 42-47.

Cieślikowska J., 2012, Czy w polskim systemie oświaty potrzebni są pedagodzy zdolności?, w: Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców, red. W. Limont, J. Cieślikowska, D. Jastrzębska, Warszawa, s. 25-33.

Czerepaniak-Walczak M., 1999, Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji, „Neodidagmata” XXIV, s. 53-66.

Dylak S., 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań.

Fechner-Sędzicka I., 2013, Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Jak praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły podstawowej?, Warszawa.

Fischer Ch., 2006, Grundlagen und Konzepte der Begabtenförderung, w: Begabtenförderung als Aufgabe und Herausforderung für die Pädagogik, red. Ch. Fischer, H. Ludwig, Münster, s. 66-77.

Holling H., Kanning, U.P., 1999, Hochbegabung. Forschungsergebnisse und Fördermöglichkeiten, Göttingen.

Reketat H., 2001, Offener Unterricht – eine Förderungsmöglichkeit für hoch begabte Kinder in Regelschulen?!, Münster.

Sobańska-Jędrych J., 2010, Uczeń zdolny – uczenie się i nauczanie języków obcych, Warszawa (niepublikowana rozprawa doktorska, Uniwersytet Warszawski Wydział Neofilologii).

Sobańska-Jędrych J., 2011, Rozwijanie zdolności do nauki języków obcych w szkole – raport z badań, w: Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się, red. J. Knieja, S. Piotrowski, Lublin, s. 51-62.

Strykowski W., 2005, Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” XXVII/XXVIII, s. 15-28.

Szumski G., 1995, Dobór i kształcenie uczniów zdolnych. Studium porównawcze o legitymizacji instytucji edukacyjnych, Warszawa.

Taraszkiewicz M., 2001, Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, Poznań.

Tönshoff W., 2004, Binnendifferenzierung im lernerorientierten Fremdsprachenunterricht, „Deutsch als Fremdsprache“ 4, s. 227-231.

Vock M., Preckel F., Holling H., 2007, Förderung Hochbegabter in der Schule. Evaluationsbefunde und Wirksamkeit von Maβnahmen, Göttingen.

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.

Published
2019-10-24
Section
Articles