From Theoretical Linguistics to Linguistics Applied – the Meaning of Concepts and Linguistic Paradigms in a Glottodidactic Process

  • Małgorzata Rzeszutko-Iwan Maria Curie-Skłodowska University in Lublin
Keywords: glottodidactics; language; learning methods; knowledge; creation

Abstract

The aim of the article is to show the importance of linguistic knowledge (linguistic concepts) in the process of teaching Polish as a foreign language. It seems that these observations can also be transferred to the process of teaching each foreign language. Glottodidactics shows the language as a system (structuralism): patterns of varieties, inflectional terminology, word formation, etc., as a communication tool (sociolinguistics, pragmatics): attitudes towards communication competence, effectiveness, adaptation to situations, etc., as a source of culture and knowledge about the world (language of the world, cultural linguistics): phraseologies, proverbs, aphorisms, etc. Thus, the importance of theoretical linguistics in the methodology of teaching foreign languages can not be overlooked or underestimated. Just as over the years the interest of language linguists has shifted to individual subsystems, so today analogous shifts in glottodidactics can be observed. At present, pragmatics is at the center of linguistic research, and glottodacty teaching of efficiency is in the interest of the linguists.

References

Abramowicz B., 2011, U źródeł nowożytnego pluralizmu politycznego: Skąd sofiści i co z ich nadejścia wynikło?, w: Aksjologiczny i pragmatyczny wymiar współczesnej polityki, red. D. Walczak-Duraj, Łódź, s. 13-31.

Bloom B., Stern G., Stein M., 1954, Methods in personality assessment, New York: Wiley.

Bobrowscy E. i I., 2013, Narzędzie formułowania myśli czy środek komunikacji? O dzisiejszych sporach w obrębie filozofii języka i pragmatyki lingwistycznej, w: Komunikacja. Tradycja i innowacje, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Chełm, s. 13-30.

Bobrowski I., 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków.

Dakowska M., 2010, Dydaktyka języków obcych we współczesności, w: Studia językoznawcze: od językoznawstwa teoretycznego do stosowanego, red. J. Fisiak, Kraków, s. 147-179.

Duszak A., 2012, Centra, hybrydy i zmiana społeczno-dyskursywna, w: Analiza dyskursu. Centrum – peryferie, red. T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław, s. 9-25.

ESOKJ, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa.

Filipiak M., 2014, Homo communicans – wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin.

Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.

Grucza F., 2010, O statusie, pozycji i zadaniach lingwistyki stosowanej, w: Studia językoznawcze: od językoznawstwa teoretycznego do stosowanego, red. J. Fisiak, Kraków, s. 121-147.

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków.

Komorowska H., 2003, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.

Kuhn T., 2011, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa.

Ożóg K., 2013, Dawne i nowe w komunikacji językowej przełomu XX i XXI wieku. Napięciei współistnienie, w: Komunikacja. Tradycja i innowacje, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Chełm, s. 59-69.

Popper K., 2002, Wiedza obiektywna, Warszawa.

Rogers M., 1988, Developments in Applied Linguistics and Language Teaching, „IRAL” XXVI, No 1, s. 1-18.

Rorty R., 2007, Wittgenstein i zwrot lingwistyczny, „Homo Communicativus” nr 1, s. 13-28.

Rzeszutko-Iwan M., 2014, Język polski czy polskawy? – kształcenie językowe w dobie zmian językowo-kulturowych, w: Z problematyki kształcenia językowego, t. V, red. E. Awramiuk, Białystok, s. 135-159.

Rzeszutko-Iwan M., 2015a, Limits of Scientific Discourse, in: Academic Inter-Genres: between Texts, Contexts and Identities, eds. A. Duszak, G. Kowalski, Frankfurt am Main, p. 45-61.

Rzeszutko-Iwan M., 2015b, Zarys paradygmatu strategii w przestrzeni dyskursu publicznego (przesłuchania sądowe a/i wywiady radiowe), Lublin.

Rzeszutko-Iwan M., 2016, Pedagogika CLIL, czyli o nauczaniu językowo-przedmiotowym na lektoracie języka polskiego jako obcego, w: Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje, t. I, red. W. Próchniak, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, Lublin, s. 331-347.

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.

Wittgenstein L., 1970, Tractatus Logico-Philosophicus, Warszawa.

Published
2019-10-24
Section
Articles