O nauczaniu języka francuskiego dla potrzeb zawodowych, czyli jak przygotować studentów europeistyki do odbycia stażu w Parlamencie Europejskim

  • Katarzyna Kwiek Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: język francuski dla potrzeb zawodowych; język specjalistyczny; staż; europeistyka; moduł

Abstrakt

Niniejszy artykuł opisuje zmieniające się na przestrzeni lat potrzeby osób uczących się języków obcych. Dawniej nauczyciele mieli za zadanie nauczyć słownictwa ogólnego czy mówienia w języku obcym, dziś z powodów zawodowych część z uczniów zmuszona jest do posługiwania się konkretnym językiem specjalistycznym, i to często już na etapie studiów.

Mamy tu na myśli na przykład studentów europeistyki, odbywających praktyki w biurze europosłów w instytucjach unijnych, którzy powinni posługiwać się językiem obcym w konkretnych sytuacjach zawodowych. W związku z tym lektoraty na tym kierunku nie powinny ograniczać się jedynie do poznania języka ogólnego, lecz zawierać moduł poświęcony słownictwu, strukturom pojawiającym się w języku Unii Europejskiej oraz dawać możliwość zapoznania się z przykładowymi tekstami pisanymi tą odmianą języka.

Artykuł przedstawia koncepcję takiego modułu, cele, jakie zostaną zrealizowane za jego pomocą oraz przykładowe ćwiczenia, które wchodzą w jego skład.

Bibliografia

Kocjan O.: Glottodydaktyka zajęć języka francuskiego dla celów specjalnych w kontekście przygotowania studentów do pracy w galerii sztuki w kraju frankofońskim, w: Języki specjalistyczne wczoraj, dziś i jutro, red. M .Łukasik, B. Mikołajewska, Warszawa: IKL@ 2014, s. 147-158.

Mangiante J.-M., Parpette Ch.: Le français sur Objectif Spécifique: de l ʼanalyse des besoins ŕ l ʼélaboration d ʼun cours. Paris: Hachette 2004.

Sowa M.: D ʼune activité pédagogique à l ʼactivité professionnelle, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2011.

Opublikowane
2019-10-23
Dział
Artykuły