„A Storm over Fields”: Bright Fields (1947) in the light of „Film” magazine

  • Gabriel Piotr Urban The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Humanities
Keywords: Bright Fields; Eugeniusz Cękalski; movie; history of cinema in PRL; socialist realism; Przedsiębiorstwo Państwowe „Film Polski”

Abstract

This article approximates, on a characteristic example of  Eugeniusz Cękalski’s Bright Fields (1947), the process of elevating socialistic culture in „New Poland” that took place after the World War II. Slogans of „spreading the culture”, bringing it closer to „the working masses” professed by pre-war leftist intellectuals were fully supported by communist authorities during the first years after the war. Both of these groups took up an effort to estabilish principles and forms of the new culture: literature, poetry and film, which ended in their „institutionalization” as a „socialistic realism” during series of artists’ conventions. Bright Fields tried to fulfill this prime principle before said conventions. While fulfilling constructional instructions, they were however harshly criticised for being a primitive picture and exaggerated in propaganda. The movie couldn’t effectively take part in elevating the new culture „for masses”. Except for few individuals, only the „Film” magazine tried to defend the E. Cękalski’s picture. The magazine however, published by a producer of Bright Fields, was on a hiding to nothing and gradually resigned from its first, positive verdict.

References

Andrzejewski J.: Partia i twórczość pisarza, Warszawa 1952.

Ciećwierz M.: Polityka prasowa 1944-1948, Warszawa 1989.

Gębicka E.: Jeśli przyjeżdżacie z kinem, to nie prowadźcie propagandy! Kina objazdowe w latach 1944-1947, „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 4, s. 183-192.

Główny Urząd Kontroli Prasy 1945-1949 (Dokumenty do dziejów PRL, zeszyt 6), opr. D. Nałęcz, Warszawa 1994.

Helman A.: Kłopoty z realizmem, „Kino” 1974, nr 1, s. 36-40.

Król E.C.: Formuła wroga w polskim filmie socrealistycznym (1947-1956), „Przegląd Historyczny” 98(2007), z. 2, s. 237-246.

Lemann J.: Eugeniusz Cękalski, Łódź 1996.

Lemann J.: Pan dziekan Cękalski, „Kino” 1985, nr 1, s. 17-22.

Lis M. (red.): Ukryta religijność kina, Opole 2002.

Lubelski T.: Historia kina polskiego, Katowice 2009.

Łapiński Z., Tomasik W. (red.): Słownik realizmu socjalistycznego, Kraków 2004.

O upowszechnienie kultury. Przemówienie Prezydenta Rzeczypospolitej Bolesława Bieruta na otwarciu Radiostacji we Wrocławiu, Warszawa 1948.

Płażewski J.: Historia filmu 1895-2005, Warszawa 2005.

Polski socrealizm. Antologia publicystyki społeczno-kulturalnej z lat 1948-1957, t. III, oprac. L. Lachowiecki, T. Markiewicz, M. Paczkowski, Warszawa 1988.

Strzyżewski T.: Wielka księga cenzury PRL w dokumentach, Warszawa 2015.

Tomasik W.: Słowo o socrealizmie, Bydgoszcz 1993.

Torańska T.: Oni, Warszawa 1997.

Zwierzchowski P.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu, Warszawa 2000.

Published
2019-10-22
Section
Articles