The Urbanistic Symbols in Stefan Kucharski's Jerusalem, the City of the Great King
Abstract
Jerusalem, the City of the Great King is one of the texts by Stefan (in point of fact: Hieronim) Kucharski (1595-1653). The work has been preserved at least in two versions: they are kept in the so called Lublin Cartulary (The Archive of the Polish Province of the Discalced Carmelites, manuscript nr 246, pp. 287-302) and in the collection entitled Various exercises or spiritual lessons and lectures written by the Reverend Father Stefan of St Theresa (The Archive of the Library of Discalced Carmelite Sisters in Krakow, manuscript nr 62, charts 44r-47v).
The “lecture” most probably directed to Discalced Carmelite sisters, tackles the issues of a mystical nature and treats about the ways, in which God lives in a man. In Kucharski's text the metaphor is the most important and most often used means of expression. The urban space, characterized by symbols is used by the author as a peculiar allegory expressing his anthropological and theological views.
References
Arystoteles, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra. Poetyka, przekł., wstęp i komentarz H. Podbielski, Warszawa 2001.
Bouyer L., Wprowadzenie do życia duchowego. Zarys teologii ascetycznej i mistycznej, przeł. L. Rutowska, Warszawa 2014.
Dobrzyńska T., „Mówiąc przenośnie…”. Studia o metaforze, Warszawa 1994.
Graczyk W., Księgozbiór klasztoru-eremu karmelitów bosych w Czernej od XVII do końca XIX wieku, Kraków 2011.
Grześkowiak R., Szatan, świat i ciało – trzej metafizyczni nieprzyjaciele duszy w poezji polskiej przełomu XVI i XVII wieku, [w:] Od liryki do retoryki. W kręgu słowa, literatury i kultury. Prace ofiarowane profesorom Jadwidze i Edmundowi Kotarskim, red. I. Kadulska, R. Grześkowiak, Gdańsk 2004.
Jaroszewicz F., Matka świętych Polska albo żywoty świętych, błogosławionych, wielebnych, świątobliwych Polaków i Polek [...], Kraków 1767.
Klauza K., Wprowadzenie, [w:] S. Papczyński, Mistyczna świątynia Boga, przeł. W. Makoś, Warszawa 2007.
Kostof S., The City Shaped: Urban Patterns and Meanings Throug History, London 1992.
Kucharski S., Dzieła, t. I-II, oprac. A. Sopart, Kraków 2012.
Łukarska B., Symbolika maryjna w wybranych tekstach polskiego średniowiecza i baroku, „Świat i Słowo” 2010, nr 2(15).
Mumford L., The City in History, London 1961.
Niebelska-Rajca B., Cudowność, paralogizm i koncept, [w:] Koncept w kulturze staropolskiej, red. L. Ślęk, A. Karpiński, W. Pawlak, Lublin 2005.
Niebelska-Rajca B., Maraviglia, novitá, difficoltá. Problemy wczesnonowożytnej estetyki niezwykłości, [w:] Curiositá – zjawiska osobliwe w sztuce, literaturze i obyczaju, red. A. Czyż, J. Nowiński, Warszawa 2013.
Osmolski O., Żywot ojca Stefana od świętej Teresy, Polaka, [w:] Konterfekt życia przykładnego z ozdoby Karmelu zakonnego kopiowany, Kraków [1747].
Pawlak W., Koncept w polskich kazaniach barokowych, Lublin 2005.
Ryken L., Wilhoit J., Longman T. III, Słownik symboliki biblijnej, tłum Z. Kościuk, Warszawa 2003.
Smagacz A., Karmelici bosi w Lublinie w latach 1610-1864, Lublin 2012.
Studia o metaforze I, red. E. Sarnowska-Temeriusz, Wrocław 1980.
Św. Katarzyna ze Sieny, Miasto duszy. Listy o Bogu i polityce, przeł. i oprac. L. Grygiel, Poznań 2001.
Św. Teresa od Jezusa, Księga mojego życia, tłum. D. Wandzioch, wprowadzenie U. Dobhan, Poznań 2007.
Św. Teresa od Jezusa, Zamek wewnętrzny, Poznań 2010.
Wider D., Modlitwa wewnętrzna w ujęciu o. Stefana Kucharskiego (1595-1653), [w:] tenże, Wezwani do życia, Kraków 1980.
Copyright (c) 2015 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.