A Linguistic Picture of the World in Teaching Polish as a Foreign Language

  • Henryk Duda The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Humanities
Keywords: linguistic picture of the world; language vs. thinking; teaching lexis; realities and abstract names in the teaching of a foreign language; teaching Polish as a foreign language

Abstract

The picture of the reality surrounding us reflected in the language, its structure, lexis and usage – as the linguistic picture of the world may be defined in the shortest way – plays a very important role in any act of communication. It may not be forgotten also in the course of learning and teaching a foreign language. This is because it is the source of numerous mistakes, especially lexical ones. The author of the article shows this on examples taken from the literature of the subject as well as from his own didactic work.

Observing the process of acquisition of a foreign language, and of the mistakes made by both learners and teachers, may tell linguists a lot not only about the linguistic picture of the world in the language being learned, but – through contrast – in the researcher’s mother tongue.

References

Аошуан, Т.: Китайская картина мира: Язык, культура, ментальность, Москва 2004.

Бартминьский, Е.: Языковый образ мира: очерки по этнолингвистике, Москва 2005.

Вежбицкая, А.: Понимание культур через посредство ключевых слов, Москва 2001.

Роль человеческого фактора в языке: язык и картина мира, отв. ред. Б.А. Серебренников, Москва 1988.

Серебренников, Б.А.: Роль человеческого фактора в языке: язык и мышление, Москва 1988.

Толстая, С.М.: Этнолингвистика Ежи Бартминского, в: Е. Бартминьский, Языковый образ мира: очерки по этнолингвистике, Москва 2005, с. 9-22.

Bartmiński, J.: Definicja leksykograficzna a opis języka, в: Słownictwo w opisie języka, red. K. Polański, Katowice 1984, с. 9-19.

Bartmiński, J.: Miejsce hiperonimu w definicji leksykograficznej, в: Words are Physians for an Ailing Mind. Księga ku czci prof. A. Bogusławskiego, red. M. Grochowski, D. Weiss, München 1991, с. 45-50.

Bartmiński, J.: Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2006.

Bartmiński, J.: Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2007.

Bartmiński, J.: Styl potoczny, в: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001, с. 115-134.

Duda, H.: Kognitywna truskawka, в: Język polski. Współczesność. Historia, t. VII, red. H. Duda, W. Książek-Bryłowa, M. Nowak-Barcińska, Lublin 2009, с. 33-41.

Grzegorczykowa, R.: Pojęcie językowego obrazu świata, в: Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1992, с. 39-46.

Horvat, A.: Japanese beyond words: how to walk and talk like native speaker, Berkeley 2000.

Ishii T., Sieradzka-Baziur, B.: Z uśmiechem po polsku, cz. 1-2, Tokyo 2006.

Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin 1992.

Kochanowski, J.: Dzieła polskie, oprac. J. Krzyżanowski, Warszawa 1989.

Lisowski, T.: Lingwistyczne i kulturowe uwarunkowania nauczania języka polskiego w Departamencie Polskim Hankuk University of Foreign Studies w Seulu, в: Studia polonistyczne w Azji, red. Cheong Byung Kwon, Yongin [Южная Корея] 2007, с. 117-128.

Miller, R.A.: Nihongo. In defense of Japanese, London 1986.

Morcinek, B.: Tłumaczenie kultur – oswajanie kultur? Kilka uwag o kuchni, в: Spotkania polonistyk trzech krajów: Chiny, Korea, Japonia, red. T. Sekiguchi, Tokyo 2010.

Nauczanie języków pokrewnych, red. J. Baluch, M. Papierz, Kraków 2009.

Výučba slovanských jazykov ako cudzích v slovanskom prostredí – súčasnost' a perspektívy, red. G. Olchova, Banská Bystrica 2009.

Wierzbicka, A.: Apples are not «kind of fruits»: The semantics of humane categorization, “American Ethnologist” 11(1981), No. 2, с. 313-328.

Published
2019-10-21
Section
Articles