Different Interpretations of the Syntax of an Apocrypha and the Punctuation of the Transcript. The Case of Rozmyślanie Przemyskie [The Przemyśl Meditation]
Abstract
Rozmyślanie przemyskie [The Przemyśl Meditation] is a 16th-century apocrypha, comprising 426 cards, and completely devoid of punctuation. The article presents an analysis of selected punctuation differences in the two editions of this text: Chrestomatiastaropolska and the Freiburg edition. Punctuation inserted by publishers in transcriptions, illustrate their understanding of the syntax of the text. They are interpretations. Punctuation proposed in the editions under analysis should be treated as a voice in discussion, and not as the only source of syntactic solution.
References
Bednarczuk L.: Polskie spójniki parataktyczne, Wrocław–Warszawa–Kraków 1967.
Chrestomatia staropolska. Teksty do roku 1543, red. W. Wydra i W. R. Rzepka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1995.
Cyfrowa Biblioteka Narodowa, http://www.polona.pl/dlibra/doccontent2?id=231.
Dobrzeniecki T.: Łacińskie źródła „Rozmyślania przemyskiego”, w: Średniowiecze. Studia o kulturze IV, Wrocław 1969, s. 196-521.
Krążyńska Z., Mika T.: Transkrypcja a granice interpretacji, w: Amoenitates vel leporesphilologiae, red. R. Laskowski, R. Mazurkiewicz, Kraków 2007, s. 160-170.
Krążyńska Z., Twardzik W.: Spójniki „a” oraz „i” w „Rozmyślaniu przemyskim”, „Slavia Occidentalis” 51(1994), s. 49-63.
Kwilecka I.: O swobodnych średniowiecznych przekładach biblijnych (na przykładzie tłumaczeń francuskich, czeskich i polskich), „Język Polski” 58(1978), s. 87-98.
Mazurkiewicz R.: Kilkanaście dalszych uzupełnień do źródeł „Rozmyślania przemyskiego”, w: Amoenitates vel leporesphilologiae, red. R. Laskowski, R. Mazurkiewicz, Kraków 2007, s. 198-201.
Mazurkiewicz R.: Nowo znalezione źródła łacińskie do tomu II, w: Rozmyślanie przemyskie, t. III, Warszawa 2004, s. 544-546.
Mika T.: Interpunkcja „Kazań świętokrzyskich” a ich składnia i styl, w: „Kazania świętokrzyskie”. Nowa edycja. Nowe propozycje badawcze, red. P. Stępień, Warszawa 2009, s. 70-76.
Mika T.: „Kazania świętokrzyskie” – od rękopisu do zrozumienia tekstu, Poznań 2012.
Mika T.: Maryja, Jezus, Bóg w „Rozmyślaniu przemyskim”, Poznań 2002.
Rozmyślanie o żywocie Pana Jezusa tzw. przemyskie. Podobizna rękopisu, wyd. S. Vrtel-Wierczyński, Warszawa 1952.
Mika T.: Tytuły w „Rozmyślaniu przemyskim”. Część I – struktura, w: Język religijny dawniej i dziś, t. I, red. S. Mikołajczak, T. Węcławski, Poznań 2004, s. 309-217.
Mika T.: Tytuły w „Rozmyślaniu przemyskim”. Część II – stylistyczne ukształtowanie, w: Język religijny dawniej i dziś, t. II, red. S. Mikołajczak i T. Węcławski, Poznań 2006, s. 221-228.
Rojszczak D.: Do spisu źródeł „Rozmyślania przemyskiego”, w: Amoenitates vel leporesphilologiae, red. R. Laskowski, R. Mazurkiewicz, Kraków 2007, s. 276-284.
Rojszczak D.: Jak pisano „Rozmyślanie przemyskie”, Poznań 2012.
„Rozmyślanie o żywocie Pana Jezusa”. Z rękopisu grecko-katol. kapituły przemyskiej, wyd. A. Brückner, Kraków 1907.
Rozmyślanie przemyskie, wyd. F. Keller, W. Twardzik, t. I-III, Weiher–Freiburg 1998-2004.
Twardzikowie J. i W.: Trzy nie dostrzeżone funkcje składniowe staropolskiego wyrazu „iż(e)”, w: Opuscula Polono-Slavica, Wrocław 1979, s. 391-396.
Twardzik W.: O uważniejszym aniżeli dotychmiast tekstu staropolskiego czytaniu i jakie z niego pożytki płyną rozprawa śliczna i podziwienia godna, Kraków 1997.
Wydra W.: Historyczny i kodykologiczny opis rękopisu, w: Rozmyślanie przemyskie, t. I, s. XXXVIII-LV.
Zasady wydawania tekstów staropolskich. Projekt, Wrocław 1955.
Copyright (c) 2014 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.