Linguistic Dimension of Reality Mediatisation

  • Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Humanities
Keywords: mediatisation; language change; pleonasm; fact; prawdoid [truthoid]

Abstract

The intensive mass media development, typical of the 21st century, has a significant influence both on contemporary language communication and the Polish language system. This influence is discussed by linguists at many levels and from different perspectives. Yet, the attributes of the Internet communication are subject to the most extensive debate. This article focuses mainly on the issue of language change as conditioned by the mediatisation of the socio-cultural life. Language change as discussed hereby concerns transformations in the field of semantics and word-formation. Problems addressed in the article include, among others the issue of changes in the normative status of the connections hitherto considered as pleonasms, e.g. real reality and authentic fact. In the context of mediatisation, such pleonastic expressions function in oppositional to such new concepts as virtual reality or media fact. Furthermore, the article discusses a neologism which is virtually an icon of the mediatisation era, namely “prawdoid” [truthoid] that expresses the specificity of messages typical of tabloid journalism.

References

Bauer Z.: Polskie fora internetowe. Przykład „mowy nienawiści” czy „mowy agresji”?, w: Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. M. Fliciak, G. Ptaszek, Warszawa 2009, s. 46-59.

Bugajski M.: O niektórych problemach komunikacji językowej w Internecie, w: Język@multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2005, s. 422-429.

Goban-Klas T.: Media i medioznawstwo, w: Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Bielsko-Biała 2007, s. 9-20.

Indeks a tergo do Słownika języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego, oprac. R. Grzegorczykowa, J. Puzynina, Warszawa 1973.

Indeks a tergo do Uniwersalnego słownika języka polskiego, oprac. M. Bańko, D. Komosińska, A. Stankiewicz, Warszawa 2003.

Jadacka H.: Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005.

Janicki M.: Prawdoidy z tabloidów, „Polityka” 2012, nr 14, s. 23-25.

Język w mediach. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowice 2012.

Karwat M.: Medialna mitologia faktów, w: Współczesne oblicza mediów, red. J. Marszałek-Kawa, Toruń 2005, s. 44-69.

Leksykon public relations, red. J. Olędzki, D. Tworzydło, Rzeszów 2009.

Markowski A.: Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadania leksykalne, Warszawa 2005.

Matuszczyk B., Smoleń-Wawrzusiszyn M.: O semantyczno-pragmatycznej wartości leksemu prawdziwy w języku polskim, w: Wokół słów i znaczeń III. Z zagadnień leksykalno-semantycznych, red. B. Milewska, S. Rzedzicka, Gdańsk 2009, s. 301-308.

Milewska B.: Prawda – prawdziwa prawda – najprawdziwsza prawda, „Język Polski” 88(2008), z. 3, s. 192-199.

Piekot T.: Słowo w kulturze multimediów, w: Język@multimedia, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2005, s. 285-295.

Skworz A.: Etyka kontra praktyka, w: Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010, s. 757-767.

Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.

Skowronek B.: Mediolingwistyka: wprowadzenie, Kraków 2013.

Smoleń-Wawrzusiszyn M.: Agresja językowa w komentarzach internetowych, w: Wokół językowej funkcji emocjonalnej. Fakty dawne i współczesne, red. K. Wojtczuk, V. Machnicka, Siedlce 2006, s. 233-241.

Taras B.: Agresja. Studium semantyczno-pragmatyczne, Rzeszów 2013.

Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. I-IV, Warszawa 2003.

Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2012.

Published
2019-10-21
Section
Articles