The Miraculous Image of our Lady Sapieżyńska
Abstract
Sources that have not been printed yet were found in the archives and used, which brought to light facts that had been unknown and showed the untypical history of a medieval altar. It also allowed putting in order the most recent historical facts about the painting whose history was closed only in the last decade of the 20th century. It is most likely that it was painted at the break of the 15th century, and its iconographic-formal arrangement argues for the possibility that it had its origin in Cracow.
The analysis made in the article seems to exclude the former hypothesis that work on changing the groundwork was done after a fire in 1610, as well as the one saying that an unknown Lithuanian painter was the painter of the picture. It also seems very likely, albeit still hypothetical, that the painter who did the changes in the composition of the painting in the second half of the 17,h century could be Franciszek Lekszycki.
References
Berazo I. Obraz Matki Bożej Sapieżyńskiej z kościoła św. Michała w Wilnie, praca magisterska napisana w Katedrze Historii Sztuki Średniowiecznej Polskiej WNH KUL pod kier. Prof. dr hab. J. Kuczyńskiej.
Dokumentacja Konserwatorska, Prano Gudyno Muziejiniø Vertybiø Restauravimo – Konservavimo Centras, restauravimo protokolo nr. 75/4475.
Dokumenty dotyczące odprawiania nabożeństw w kościele św. Michała w Wilnie, LVIA.
Dzik J. Franciszek Lekszycki malarz religijny baroku, Calvarianum 1998.
Kraszewski J. I. Wilno od początków do 1750 roku, t. 2, Wilno 1840.
Materiały (akta wizytacji kościoła i klasztoru) dotyczące wileńskiego kościoła św. Michała i klasztoru bernardynek 1875-1920, LVIA
Metryki panien zakonnych zakonu S. Franciszka w Wilnie przy kościele św. Michała Archanioła: mieszkających za przełożeństwa w: Panny Konstanciey Sokolinskiey, spisane i sporządzone Roku Pańskiego 1671. LVIA.
Nowakowski O. W. Cudowne obrazy przebłogosławionej Matki Bożej w Wilnie przez x. Wacława z Sulgostowa, Kraków 1902.
Rolewicz M. J. Wiadomośći o cudownych obrazach Pana Naszego Jezusa Chrystusa i Najświętszej Panny Maryi w mieście Wilnie i o koronacyi obrazów uroczystym obrzędem w kościele bożym przez x. M.J.R., Wilno 1863.
Rosołecki Ł. Wdzięczność Matce Najświętszej z okazji koronacyi cudownego obrazu w kościele św. Michała, Wilno 1751.
Sadkiewiczówna K. Cudowny obraz N.M.P. w kościele św. Michała w Wilnie u P.P. Bernardynek, 12, Wilno 1857.
Sapiehowie. Materjały historyczno-genealogiczne i majątkowe. Wydane nakładem Rodziny, t.1, Petersburg 1890.
Sokolińska K. Skarbnica niebieska otwarta w obrazie Bogarodzicy Maryi Panny w kościele św. Michała, Wilno 1671.
Szczygielski S. Aprobacya obrazu N.P. M. w kościele św. Michała, Wilno 1670.
Vaišvilaitë I. Išsaugota Sapiegø Madonna, „Katalikø Pasaulis”, nr. 7, 1989, 27-29.
Vilniaus Arkikatedra, Vilnius 1998.
Visitatio Pastoralis, LVIA.
Wijuk-Kojałowicz A. Imago B. V. Miraculofa s. Clarż Vilnż in Lituania, w: Atlas Marianum, zebrał G. Gumppenberg, München 1672.
Witko A., Obraz Bożego Miłosierdzia, Kraków 1993.
Zahorski W. Kościół św. Michała i klasztory Panien Bernardynek w Wilnie, Wilno 1911.
Zienkowicz T. Korona z herbowych Jaśniewielmożnych Sapiehów strzał złożona, 4, Suprasl 1751.
Copyright (c) 2005 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.