O technikach skojarzeniowych w nauczaniu leksyki

  • Danuta Tanaś Faculty of Humanities, Catholic University of Lublin
Keywords: memory; semantic memory; polisensoric teaching; structure; remembering; phonological structure; strengthening

Abstract

[Abstrakt tylko w j. rosyjskim / Abstract only in Russian]

Об ассоциативных методах в обучении лексике

В настоящей статье рассматривается проблема интенсификации процесса обучения лексике с использованием приёмов ассоциативного запоминания иноязычных слов ( в том числе и русских). Вначале представлена психолингвистическая характеристика процесса запоминания иноязычной лексики с учётом семантической памяти как основополагающего фактора прочного закрепления лексических единиц. Затем приводятся примеры приёмов и методов обучения лексике с применением фонологических, графических, семантических и свободных ассоциаций.

References

Arabski J.: Skojarzenia swobodne w języku angielskim u studentów anglistyki, w: Metody glottodydaktyki, red. J. Arabski, Katowice: Uniwersytet Śląski 1988.

Arabski J.: Pamięć w przyswajaniu słownictwa obcojęzycznego, w: Podejście kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce, red. F. Grucza, M. Dakowska, Warszawa: Wydawnictwo UW 1997.

Buzan T.: Pamięć na zawołanie, Łódź: Wydawnictwo „Ravi” 1997.

Dryden G., Vos J.: Rewolucja w uczeniu, Poznań: Wydawnictwo Moderski i S-ka 2000.

Komorowska H.: Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Warszawa: WSiP 1988.

Komorowska H.: Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa: WSiP 1999.

Kubiak B.: Wykorzystanie środków mnemotechnicznych w nauce języków obcych, „Języki obce w szkole” 1999, nr 4.

Marton W.: Dydaktyka języka obcego w szkole średniej jako maksymalizacja uczenia się ze zrozumieniem, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza 1974.

Sylwestrowicz J.: Lekcja języka obcego, Warszawa: WSiP 1979.

Włodarski Z.: Z tajemnic ludzkiej pamięci, Warszawa: WSiP 1990.

Published
2019-10-01
Section
Articles