The Hurdy Gurdy – A Forgotten Instrument? The Contemporary Practice of Reconstructing and Manufacturing Instruments in the Luthier Workshop of Stanisław Nogaj
Abstract
This article explores the issue of the contemporary manufacture of the hurdy gurdy. The author focuses on instruments built by Stanisław Nogaj from Stara Wieś, a pupil of Stanisław Wyżykowski from Haczów. For a detailed description and analysis, a specimen built in 2004 was chosen – a model of a lyre guitar which is itself a copy of a traditional (beggars’) hurdy-gurdy in the collection of the Seweryn Udziela Ethnographic Museum in Kraków. The material basis for this research was mainly field interviews conducted by the author in Stanisław Nogaj’s workshop in 2021, and photographic documentation. The construction, the innovations applied, and the general idea of creating the instrument are described in detail.
References
Bednarska-Kopeć, Anna. Lira jako polski instrument ludowy. Jej dzieje, budowa, repertuar. Studium historyczno-folklorystyczne. Uniwersytet Wrocławski, 1979. Niepublikowana rozprawa doktorska.
Bednarska-Kopeć, Anna. „Z przeszłości liry korbowej w Polsce”. Polskie instrumenty ludowe. Studia folklorystyczne, red. Adolf Dygacz, Alojzy Kopoczek, Uniwersytet Śląski, 1981, ss. 29-57.
Dahlig, Piotr. „Lirnik jako postać mediacyjna między ziemią a niebem”. Traditional Musical Cultures in Central-eastern Europe. Ecclesiastical and Folk Transmission, red. Piotr Dahlig, Uniwersytet Warszawski (Instytut Muzykologii), Instytut Sztuki PAN, 2009, ss. 415-428.
Grochowski, Piotr. Dziady. Rzecz o wędrownych żebrakach i ich pieśniach. Wydawnictwo Naukowe UMK, 2009.
Grochowski, Piotr. „Polscy dziadowie i ukraińscy lirnicy. Fakty, stereotypy i perspektywy badawcze”. Piotr Grochowski, Jarmark tradycji. Studia i szkice folklorystyczne, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016, ss. 165-179.
Iwaszkiewicz, Jarosław. Podróże do Polski. Alfa, 1987.
Kononenko, Natalie. Ukrainian Minstrels: And the Blind Shall Sing. M. E. Sharpe, 1998.
Kuraś, Ferdynand. Przez ciernie żywota. A. Gmachowski, 1925.
Lirnytski pisni z Polissya. Materialy do vyvchennya lirnyts’koyi tradytsiyi. Zapysy vporyadkuvannya i prymitky Oleksiya Oshurkevycha, notni pryklady Yuriya Rybaka, 2002 [Лірницькі пісні з Полісся. Матеріали до вивчення лірницької традиції. Записи впорядкування і примітки Олексія Ошуркевича, нотні приклади Юрія Рибака, 2002], www.conservatory.lviv.ua/wp-content/uploads/2016/07/pblk-6_lirnycki-pisni.pdf. Dostęp 22.01.2021.
Michajłowa, Katia. „Dziad wędrowny jako postać mediacyjna w kulturze ludowej Słowian”. Fascynacje folklorystyczne. Księga poświęcona pamięci Heleny Kapełuś, red. Anna Engelking, Agade, 2002, ss. 101-108.
Michajłowa, Katia. Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian. Tłum. Hanna Karpińska, Oficyna Naukowa, 2010.
Przerembski, Zbigniew Jerzy. „Innowacje w budowie liry korbowej w Polsce”. Muzyka, nr 3-4, 1993, ss. 91-104.
Przerembski, Zbigniew Jerzy. „Z dziejów praktyki lirniczej na ziemiach Rzeczypospolitej”. Muzyka, nr 3, 1996, ss. 95-107.
Stanisław Nogaj. Pracownia Liry Korbowej, www.lirakorbowa.com. Dostęp 28.01.2021.
„Warsztaty pieśni lirniczych oraz gry na lirze korbowej”. MuzykaTradycyjna.pl, www.muzykatradycyjna.pl/pl/kalendarz/warsztaty-piesni-lirniczych-oraz-gry-na-lirze-korbowej. Dostęp 29.01.2021.
Wyżykowski, Stanisław. Lirnik z Haczowa. Nonparel, 2000.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.