The Specificity of Teaching Foreign Language Vocabulary in the Case of Students with ‘Clip Thinking’

Keywords: mosaic thinking, clip thinking, information society, cognitive style, glottodidactics

Abstract

The aim of this article is to analyse the specificity of clip thinking as a phenomenon of our information society. The term “clip thinking” shows the changes that have taken place in the minds of “digital natives”. On the one hand, students who clip think have a tendency to generalise information and develop “hypertext minds”. On the other hand, clip thinking can have some positive aspects. This article is an attempt to find didactic methods which can develop the advantages of this phenomenon, and, at the same time, increase the effectiveness of lessons teaching Russian as a foreign language. The author demonstrates how to use the cognitive approach as a means of handling this problem in the educational process. The analysis indicates that special attention should be paid to holistic teaching and developing critical thinking and problem-solving skills. Finally, the author presents different types of exercises which are useful in teaching such digital natives.

References

Broniarz, Renata. Programu nauczania języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego w 4‑letnim liceum ogólnokształcącym i 5‑letnim technikum (zgodny z wariantem podstawy programowej III.2.0. i III.2). WSiP, 2019.

Coste, Daniel, Brian North, Joseph Sheils i John Trim. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Tłum. Waldemar Martyniuk. Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 2003.

Jabłońska, Marta R. Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018.

Klimkiewicz, Aleksandra. „Nowa rzeczywistość dydaktyczna w nauczaniu języka rosyjskiego: oczekiwania studentów vs proces nauczania”. Problemy współczesnej glottodydaktyki i nauczania przekładu, red. Joanna Mampe, Jolanta Hinc i Adam Jarosz, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017, ss. 65-76.

Komorowska, Hanna. Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna, 2003.

Kraynov, Andrey Leonidovich. „Klipovoye myshleniye v kontekste obrazovatel’nykh praktik: sotsial’no-filosofskiy analiz”. Izvestiya saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Seriya: Filosofiya. Psikhologiya. Pedagogika, nr 3 (19), 2019, ss. 262-266 [Крайнов, Андрей Леонидович. „Клиповое мышление в контексте образовательных практик: социально- философский анализ”. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Философия. Психология. Педагогика, № 3 (19), 2019, сс. 262-266].

Mackiewicz, Maciej. Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, 2005.

Makarovska, Olga. „Klipovost’ myshleniya i formirovaniye mezhkul’turnoy kompetentsii”. Studia Rossica Posnaniensia, t. 35, 2010, ss. 133-134 [Макаровска, Ольга. „Клиповость мышления и формирование межкультурной компетенции”. Studia Rossica Posnaniensia, t. 35, 2010, cc. 133-134].

Miller, John P., redaktor, Holistic Learning and Spirituality in Education: Breaking New Ground. State University of New York Press, 2005.

Okkan, Ahmet i Aydin, Selami. „The Effects of the Use of Quizlet on Vocabulary Learning Motivation”. Language and Technology, nr 2 (1), 2020 ss. 16-25.

Sartori, Giovanni. Homo videns. Telewizja i postmyślenie. Tłum. Józef Uszyński. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.

Semenovskikh, Tat’yana Viktorovna. „Fenomen «klipovogo myshleniya» v obrazovatel’noy vuzovskoy srede”. Naukovedeniye, nr 5 (24), 2014 [Семеновских, Татьяна Викторовна. „Феномен «Клипового мышления» в образовательной вузовской среде”. Науковедение, № 5 (24), 2014], Науковедение, naukovedenie.ru/PDF/105PVN514.pdf. Dostęp 01.07.2020.

Simakova, Svetlana Ivanovna. „Klipovizatsiya myshleniya u molodezhikak sledstviye razvitiya vizual’nykh kommunikatsiy v SMI”. Znak: problemnoye pole mediaobrazovaniya: nauchnyy zhurnal, nr 2 (24), 2017, ss. 107-118 [Симакова, Светлана Ивановна. „Клиповизация мышления у молодежикак следствие развития визуальных коммуникаций в СМИ”. Знак: проблемное поле медиаобразования: научный журнал, № 2 (24), 2017, cc. 107-118].

Sładkiewicz, Żanna, i Marta Noińska. „O roli nauczania elementów niewerbalnych na lekcjach języka obcego (na przykładzie gestów polskich i rosyjskich)”. Problemy współczesnej glottodydaktyki i nauczania przekładu, red. Joanna Mampe, Jolanta Hinc i Adam Jarosz. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017, ss. 169-186.

Szymańska, Marta. Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2016.

Toffler, Alvin. Trzecia fala. Tłum. Ewa Woydyłło i Michał Kłobukowski. Wydawnictwo Kurpisz S.A., 2006.

Żydek-Bednarczuk, Urszula. Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 2015.

Published
2021-12-06
Section
Articles