Foreign Language Teaching Applied to Kashubian as a Chance for its Survival in a Globalised World

Keywords: Kashubian language, foreign language teaching methodology, endangered language, globalisation

Abstract

This paper aims to argue that adapting a foreign language teaching methodology for Kashubian education may improve the chances of survival of Kashubian in a globalised world. For one thing, this methodology may be applied to teaching Kashubians, since the intergenerational transmission of Kashubian dialects has been interrupted; for another, coursebooks and resources prepared for teaching Kashubian as a foreign language might be of benefit to foreigners interested in learning this vernacular. Incorporating an international perspective into Kashubian education may also contribute to increasing the prestige of the local ethnolect and to opening up the peripheral Kashubian to the global reality.

References

Auer, Peter, and Li Wei. “Introduction: Multilingualism as a Problem? Communication Competence Language and Communication Problems Practical Solutions.” Handbook of Multilingualism and Multilingual Communication, edited by Karlfried Knapp and Gerd Antos, vol. 5, Mouton de Gruyter, 2007, pp. 1-12.

Baber, Benjamin. Dżihad kontra MCŚwiat. Translated by Hanna Jankowska. Muza, 1997.

Baetens Beardsmore, Hugo. Bilingualism. Basic Principles. Multilingual Matters, 1986.

Crystal, David. Language Death. Cambridge University Press, 2014.

Czerwińska, Teresa, et al. Z kaszëbsczim w szkòle. Vol. 2. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie Zarząd Główny, 2011.

Dołowy-Rybińska, Nicole. “Young Kashubs and Language Policy: between Officialisation and Community.” Policy and Planning for Endangered Languages, edited by Mari C. Jones, Cambridge University Press, 2015, pp. 138-52.

Grenoble, Lenore A., and Lindsay J. Whaley. Saving Languages. An Introduction to Language Revitalization. Cambridge University Press, 2006.

Grzędzicki, Łukasz. “Dlaczego obcokrajowcy nie mieliby uczyć się kaszubskiego?” Pomerania, no. 5, 2021, pp. 4-7.

Kossak-Główczewski, Kazimierz. “Kaszubi o własnym języku w szkole. Interpretacja wyników badań w świetle koncepcji reprodukcji Bourdieu.” Problem statusu językowego kaszubszczyzny. Materiały z sesji popularnonaukowej 17 X 1991, edited by Edward Breza, Wojewódzki Ośrodek Kultury and Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie, 1992, pp. 51-58.

Kożyczkowska, Adela. “Podręcznik jako (nie)możliwy projekt tożsamościowy. Przypadek jednego podręcznika do edukacji kaszubskiej.” Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika, vol. 32, no. 435, pp. 87-114.

Labùdda, Jaromira. Zdrój słowa. Pòdrãcznik do ùczbë kaszëbsczégò jãzëka dlô pòczątkùjącëch. Klasa IV-VI. Vol. 2. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie Zarząd Główny, 2011.

Lewaszkiewicz, Tadeusz. “Dolnołużycki i górnołużycki – języki zagrożone czy wymierające?” Slavia Occidentalis, no. 71/1, 2014, pp. 37-53.

Ludność. Stan I struktura demograficzno-społeczna. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Główny Urząd Statystyczny, 2013, stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/LUD_ludnosc_stan_str_ dem_spo_NSP2011.pdf. Accessed 26 July 2021.

Lytra, Vally. “Language and Ethnic Identity.” The Routledge Handbook of Language and Identity, edited by Siân Preece, Routledge, 2020, pp. 131-45.

Maszke, Emilia. Kaszëbsczi òdkriwca. Ùczbòwnik do kaszëbsczégò jãzëka. Klasa 4. Klasa 5. Klasa 6. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie, 2018, 2019, 2021.

Nettle, Daniel, and Suzanne Romaine. The Extinction of the World’s Languages. Oxford University Press, 2000.

Pająk, Aleksandra, and Lucyna Sorn. Z kaszëbsczim w szkòle. Vol. 3. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie, 2015.

Pioch, Danuta. Kaszëbë. Zemia i lëdze. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie Zarząd Główny, 2011.

Pioch, Danuta. Òjczëstô mòwa. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie Zarząd Główny, 2011.

Pioch, Danuta. Z kaszëbsczim w swiat. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie, 2012.

Pioch, Danuta. Żëcé codniowé na Kaszëbach. Ùczbòwnik kaszëbsczégò jãzëka. Vol. 2. Rost, 2004.

Popowska-Taborska, Hanna. Współczesny kaszubski język literacki w dziedzictwie leksykalnym w tle. Instytut Slawistyki PAN, 2019.

Pryczkowska, Elżbieta, and Jadwiga Hewelt. W jantarowi krôjnie. Ùczbòwnik do kaszëbsczégò jãzëka dlô gimnazjum. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie, 2015.

Sallabank, Julia. “Language Policy for Endangered Languages.” The Cambridge Handbook of Endangered Languages, edited by Peter K. Austin and Julia Sallabank, Cambridge University Press, 2011, pp. 277-90.

Spolsky, Bernard. Sociolinguistics. Oxford University Press, 2018.

Synak, Brunon. Kaszubska tożsamość. Ciągłość i zmiana. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1998.

Treder, Jerzy. “Nôùczanié kaszëbsczégò jãzëka – historiczny cëchùnk.” Acta Cassubiana, vol. 17, 2015, pp. 152-59.

UNESCO Atlas of the World’s Languages in Danger, www.unesco.org/new/en/culture/themes/ endangered-languages/atlas-of-languages-in-danger/. Accessed 20 July 2021.

Published
2022-12-16
Section
Articles