Towards an Intensification of the Perception of Paintings: A Study of Rafał Bujnowski’s 2012-2016 Monochrome Works

Keywords: Rafał Bujnowski, monochromatism, materiality, black, painting perception, seeing, slowness

Abstract

The aim of this study is to analyse the hitherto unresearched monochrome paintings of Rafał Bujnowski from 2012-2016. Focusing on works from the series “Nokturn (Graboszyce)”, “Nokturn”, “Pejzaż w szarości” and “Maj 2066. Tonda”, I interpret them in the context of the perception of paintings, and the painter’s conscious transformation of the viewer’s way of seeing. This article presents Bujnowski’s recent works as rooted in the history of art – covering that space between the romantic nocturne tradition and the idea of the end of painting. The use of painting conventions is not based on repetition, but rather on reinterpretation: asking questions about the materiality of the work of art, its visual limits or the viewer’s relationship with the canvas. I point out different ways of intensifying the experience of paintings and the strengthening of the audience’s contact with a particular work. These aspects allow me to present the monochrome paintings as a complex space of meanings, and as a tool for investigating the present: space, speed and time.

References

Arnheim, Rudolf. Film jako sztuka. Tłum. Wanda Wertenstein, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1961.

Baranowski, Paweł, i Fred Hatt. Światło w malarstwie. Artelux, Metal Merge, 2013.

Brogowski, Leszek. Ad Reinhardt. Informator Związku Polskich Artystów Plastyków, 1984.

Bujnowski, Rafał. „Warszawa stolicą konceptualizmu”. Notes na sześć tygodni, notesna6 tygodni.pl/?q=warszawa-stolic%C4%85-konceptualizmu. Dostęp 1.08.2017.

Bujnowski, Rafał, i Ewa Obiedzińska. Korespondencja mailowa prowadzona od 5.05.2017 do 15.06.2017 r. Transkrypcja rozmowy w archiwum autorki.

Drągowska, Magdalena, Dominik Kuryłek, i Ewa Małgorzata Tatar. Krótka historia Grupy Ładnie. Ha!art 2008.

Gorczyca, Łukasz. Rafał Bujnowski. Polityka obrazów. Wybrane prace z lat 1999-2013. Fundacja Raster, 2013.

Haake, Michał. „Metafizyka – symbol – pejzaż. Przyczynek do badań nad obrazami Caspara Davida Friedricha z motywem ruiny”. Sacrum et Decorum, nr 9, 2016, ss. 19- 37.

Honoré, Carl. Pochwała powolności. Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem. Tłum. Krzysztof Umiński, Drzewo Babel, 2014.

Jurkiewicz, Małgorzata, i Jolanta Pieńkos, redaktorzy. Rafał Bujnowski Maj/May 2066. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie, 2016.

Juskowiak, Olga. „Pokolenie 2000”, wycinek prasowy, teczka Rafała Bujnowskiego, Dział dokumentacji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki.

Koepnick, Lutz. On Slowness. Toward an Aesthetic of the Contemporary. Columbia University Press, 2014.

Kopania, Kamil. „Bujnowski – światło, mrok, czerń”, Ownetic, magazyn.o.pl/2014/kamil-kopania-bujnowski-swiatlo-mrok-czern/#/. Dostęp 24.07.2017.

Krajewski, Marek. „Galeria Otwarta (1998-2001)”. Sztuka w mieście. Zewnętrzna Galeria AMS 1998 – 2002, red. Maciej Kuszela, AMS SA, 2003, ss. 94-95.

Krauss, Rosalind. „Photograhy’s Discursive Spaces: Landscape/View”. Art Journal, t. 42, 1982, ss. 311-319.

Mitchell, William J.T. Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów. Tłum. Łukasz Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, 2013.

Nowakowski, Andrzej. Arnold Böcklin. Chwała i zapomnienie. Universitas, 1994.

Poprzęcka, Maria. Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa. Słowo/obraz terytoria, 2008.

Sarzyński, Piotr. „Dmuchanie w banana”. Polityka, nr 31, 2003, ss. 54-55.

Skotnicza, Ewa. „Szara godzina” na płótnach polskich monachijczyków czyli niemiecki Stimmung w rodzimym wydaniu”. Muzeum Suwałki, muzeum.suwalki.pl/wp-content/ uploads/ 2016/02/Ewa-Skotniczna-artyku%C5%82.pdf. Dostęp 12.11.2020.

Świtek, Grażyna. Gry sztuki z architekturą. Nowoczesne powinowactwa i współczesne integracje. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013.

Witkiewicz, Stanisław. Aleksander Gierymski. Towarzystwo Wydawnicze, 1903.

Published
2021-05-10
Section
Articles