Teaching Foreign Language Writing Skills and Stimulating the Development of Linguistic Competence in Grammar and Lexis
Abstract
This article describes the process of learning foreign language writing skills, aimed not only at the active acquisition of text models characteristic of a given linguo-cultural community or at the activation of linguistic structures, but also at the development of lexical and grammatical competence. The approach described consists of identifying the actual needs of the students as a basis for boosting their writing skills. The initial assumption was that analysing the language component of texts written in a foreign language allowed for the identification of the problems their authors experienced when learning the lexical and grammatical system of the language in question, not only in terms of correctness but also of the diversity of vocabulary and structures used. This model uses written texts as tools to stimulate the linguistic aspect. Text-based activities in this model include an array of transformation tasks aimed at perfecting the language and style of the text by, among others, activating passively acquired lexis and grammatical structures. The effectiveness of the approach presented in the article was tested in a classroom teaching Polish as a foreign language.
References
Bańkowska, Edyta. „Esej – projekcja świadomości”. Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. Edyta Bańkowska i Agnieszka Mikołajczuk, Książka i Wiedza, 2003, ss. 169-220.
Bartmiński, Jerzy, i Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska. Tekstologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
Coste, Daniel, i Brian North, Joseph Sheils i John Trim. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Tłum. Waldemar Martyniuk, red. Hanna Komorowska, Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 2003.
Davies, Alan, i Henry G. Widdowson. „Czytanie i pisanie”. Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, t. II, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1983, ss. 132-157.
Dyduchowa, Anna. Metody kształcenia sprawności językowej: projekt systemu, model podręcznika. Prace Monograficzne WSP w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe WSP, 1988.
Kłakówna, Zofia A. Język polski. Wykłady z metodyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2016.
Komorowska, Hanna. „Ćwiczenia przedkomunikacyjne: dryl gramatyczny”. Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991, ss. 117-133.
Komorowska, Hanna. Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna, 2002.
Lipińska, Ewa. „Nauczanie pisania. Warsztaty”. Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. Romuald Cudak i Jolanta Tambor, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001, ss. 86-96.
Lipińska, Ewa, i Anna Seretny. „Indywidualne cechy uczącego się a nauka języka obcego”. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. Ewa Lipińska i Anna Seretny, TAiWPN Universitas, 2006, ss. 29-56.
Martyniuk, Waldemar. „Europejski system opisu kształcenia językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego”. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. Ewa Lipińska i Anna Seretny, TAiWPN Universitas, 2006, ss. 117-129.
Miodunka, Władysław. „Sprawność komunikacyjna a inne sprawności w kształceniu obcokrajowców”. Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, red. Jan Mazur, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, 1995, ss. 11-18.
Nagajowa, Maria. ABC metodyki języka polskiego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
Seretny, Anna. „Autonomia uczącego się – wprowadzenie do zagadnienia”. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. Ewa Lipińska i Anna Seretny, TAiWPN Universitas, 2006, ss. 99-113.
Seretny, Anna. Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego. Księgarnia Akademicka, 2015.
Seretny, Anna, i Ewa Lipińska. ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. TAiWPN Universitas, 2005.
Skudrzyk, Aldona. Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2005.
Warchala, Jacek, i Aldona Skudrzyk. Kultura piśmienności młodego pokolenia. Oficyna Wydawnicza WW, 2010.
Wenzel, Ryszard. Jak uczyć języka obcego poprzez samodzielne tworzenie tekstu. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1991.
Wojtak, Maria. Gatunki prasowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2004.
Zgółkowa, Halina. „Techniki rozszerzania repertuaru leksykalnego w kształceniu sprawności komunikacyjnej”. Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, red. Jan Mazur, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Centrum Języka i Kultury Polskiej dla Polonii i Cudzoziemców, 1995, ss. 39-48.
Copyright (c) 2021 Roczniki Humanistyczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.