The Use of Corpus Data from Russian National Corpus in Teaching the Rules of Stress in Russian to Polish Students

  • Joanna Woch University of Silesia in Katowice, Faculty of Humanities
Keywords: word stress, Russian language, text corpus data, DDL, Russian as a foreign language

Abstract

The aim of this paper is to discuss the teaching of the rules of stress in Russian to Polish students using grammatical and DDL (Data-Driven Learning) methods. The proposed combination of the two methods is focussed on developing the habit of conscious accentuation based on structured rules and regularities among the students. These rules should be based, inter alia, on the morphemic structure of words and word-formation patterns. The DDL method involves the usage of corpus data in foreign language teaching and is built on problem-based learning. Spoken corpus data serve as illustrative material, and are also the basis for studies carried out by students who, under the supervision of their teacher, independently formulate regularities and stress patterns. The principle of direct language input is excluded from the teaching process. Attached to the paper are exercises that are based on the proposed method and which can be used in class.

References

Aktsentologicheskiy korpus – instruktsiya dlya pol’zovateley [Акцентологический корпус – инструкция для пользователей], ruscorpora.ru/new/instruction-accent.pdf. Доступ 26. 06.2020.

Dziewanowska, Dorota. Akcent w języku rosyjskim. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.

Fedyanina, Nina. Udareniye v sovremennom russkom yazyke. Izdatel'stvo Russkiy yazyk, 1976 [Федянина, Нина. Ударение в современном русском языке. Издательство Русский язык, 1976].

Fomina, Tamara. Russkoye udareniye. Uchebnoye posobiye. DAS, 2001 [Фомина, Тамара. Русское ударение. Учебное пособие. ДАС, 2001].

Gałecki, Włodzimierz. Metodyka nauczania języka rosyjskiego w szkole podstawowej. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1965.

Grishina, Yelena, i Svetlana Savchuk. «Korpus ustnykh tekstov v Natsional’nom korpuse russkogo yazyka: sostav i struktura.» Natsional'nyy korpus russkogo yazyka: 2006-2008. Novyye rezul'taty i perspektivy, red. Vladimir Plungyan, Nestor-Istoriya, 2009, ss. 129-149 [Гришина, Елена, и Савчук, Светлана. «Корпус устных текстов в Национальном корпусе русского языка: состав и структура.» Национальный корпус русского языка: 2006—2008. Новые результаты и перспективы, ред. Владимир Плунгян, Нестор-История, 2009, сс. 129-149].

Grochowski, Ludwik. Metodyka nauczania języka rosyjskiego. PWN, 1975.

Hart, David. O russkom udarenii – prosto. Zlatoust, 2013 [Харт, Дэвид. О русском ударении – просто. Златоуст, 2013].

Henzel, Janusz, i Edward Szędzielorz. Wymowa i intonacja rosyjska dla uczniów szkół średnich. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992.

Johns, Tim. «Should you be persuaded: two samples of data-driven learning materials.» English Language Research Journal, № 4, 1991, сс. 1-16.

Karolak, Stanisław, i Maria Krukowska. Praktyczna gramatyka rosyjska. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987.

Marciszewska, Małgorzata, i Żanna Sładkiewicz. Ćwiczenia z fonetyki języka rosyjskiego dla początkujących. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2015.

Natsional’nyy korpus russkogo yazyka [Национальный корпус русского языка], ruscorpora.ru. Доступ 26.06.2020.

Olechnowicz, Mścisław. Teoretyczne zasady dystrybucji rosyjskiego akcentu wyrazowego. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo, 1974.

Olechnowicz, Mścisław. Uprazhneniya po intonatsii i aktsentuatsii russkogo yazyka. PWN, 1974 [Olechnowicz, Mścisław. Упражнения по интонации и акцентуации русского языка. PWN, 1974].

Pilipets, Lyubov’, Yelena Klimenko i Nadezhda Buslova. «Problemnoye obucheniye: ot Sokrata do formirovaniya kompetentsiy.» Fundamental'nyye issledovaniya, № 5, 2014, ss. 860-864 [Пилипец, Любовь, Клименко, Елена, Буслова, Надежда. «Проблемное обучение: от Сократа до формирования компетенций.» Фундаментальные исследования, № 5, 2014, сс. 860-864].

Skrundowa, Zoja. Sprawność mówienia w nauczaniu języka rosyjskiego. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1980.

Woźniewicz, Władysław. «Nauczanie rosyjskiej mowy ustnej (rozumienia ze słuchu i mówienia).» Podstawy pedagogiczne nauczania języka rosyjskiego, red. Stanisław Siatkowski, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1982, ss. 221-240.

Zaliznyak, Andrey. Trudy po aktsentologii. T. 1. Yazyki slavyanskikh kul’tur, 2010 [Зализняк, Андрей. Труды по акцентологии. Т. 1. Языки славянских культур, 2010].

Published
2021-12-06
Section
Articles