The Path to Holiness According to Origen
Abstract
The article displays the concept of the path leading to saintliness found within the extant early Christian works of the renowned theologian – Origen of Alexandria (185-253/254). The Alexandrian theologian creatively construes Saint Paul’s notions simultaneously employing allegorical exegesis to the biblical texts of the Old Testament. According to Origen, a Christian life is a dynamic process driven by two important life moments: 1) the conversion and baptism as a recovery of the slurred by sin God’s image and attaining of the state of initial holiness; 2) complete state of saintliness in the last days, towards which a Christian is progressing in his earthly life in order to perfect the semblance to God in himself through the acquisition of virtues. In Origen’s view of holiness, it is neither a state intricate to attain nor reserved only for the chosen ones, yet a bequest given by God at baptism, and at the same time tasked to every believer for life.
References
Aubin P., Le problème de la conversion. Étude sur un terme commun à l’hellénisme et au christianisme des trois premiers siècles, Théologie historique 1, Paris: Beauchesne 1963.
Balthasar H.U. von, Wstęp, w: Orygenes, Duch i ogień, tłum. W. Myszor, Kraków: Wydawnictwo M 1995, s. 7-28.
Bardy G., Un prédicateur au IIIe siècle, „Revue pratique d’apologétique” 45(1927), s. 513-526, 679-698.
Bourgeois H., Sesboue B., Tihon P., Historia dogmatów, t. III. Znaki Zbawienia, tłum. P. Rak, Kraków: Wydawnictwo M 2001.
Crouzel H., Orygenes, tłum. J. Margański, Kraków: Wydawnictwo „Homini” 2004.
Częsz B., Pneumatologia Ojców Kościoła, w: Duch, który jednoczy. Zarys pneumatologii, red. M. Marczewski, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1998, s. 73-117.
Daniélou J., Origène, Paris: La Table Ronde 1948.
Dujarier M., Krótka historia katechumenatu, tłum. A. Świeykowska, U. Grajczak, Poznań: W drodze 1990.
Gessel W., Die Theologie des Gebetes nach „De Oratione” von Origenes, München–Paderborn–Wien: Schöningh 1975.
Jasman K., Orygenes o doskonałości chrześcijańskiej, „Ateneum Kapłańskie” 71(1979), nr 92, s. 380-389.
Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J. Mrukówna, Warszawa: Wydawnictwo PAX 1988.
Kościół, świat i zbawienie we wczesnym chrześcijaństwie, red. J. Naumowicz, Studia Antiquitatis Christianae 17, Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej 2004.
Krakowiak Cz., Katechumenat chrzcielny dorosłych w Kościele posoborowym, Lublin: Wydawnictwo KUL 2003.
Młotek A., Pismo św. w życiu pierwszych chrześcijan, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 30(1977), s. 310-314.
Mokrzycki B., Katechumenat wczesnochrześcijański, „Communio” 3(1983), nr 1, s. 9-27.
Nautin P. i M.-Th., Origène prédicateur (Introduction), w: Origène, Homélies sur Samuel, SCh 328, Paris: Cerf 1986, s. 11-89.
Pietras H., Kościół jako wspólnota zbawionych, w: Świętość a dobro (Materiały konferencji naukowej zorganizowanej 20 listopada 2008 roku w Krakowie przez Polskie Towarzystwo Teologiczne), red. J. Żelazny, Kraków: Wydawnictwo Unum 2008, s. 63-71.
Stanula E., Życie duchowe w ujęciu Orygenesa (Wstęp), w: Orygenes, Homilie o Księgach Liczb, Jozuego, Sędziów, PSP 34/1, Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej 1986, s. 9-29.
Stanula E., Krakowiak Cz., Katechumenat. Starożytność. Aspekt katechetyczny i liturgiczny, w: Encyklopedia Katolicka, t. VIII, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2000, kol. 1055-1058.
Szram M., Chrystus – Mądrość Boża według Orygenesa, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1997.
Szram M., Katechumenat, w: Leksykon pedagogiki religii. Podstawy – koncepcje – perspektywy, red. C. Rogowski, Warszawa: Verbinum 2007, s. 312-316.
Völker W., Das Volkommenheitsideal des Origenes, Tübingen: Mohr 1931.
Copyright (c) 2017 Roczniki Teologiczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.