Theological Education in Catechesis

  • Piotr Tomasz Goliszek The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Theology
Keywords: catechesis; education; faith; hope; love; person; man

Abstract

Christian education should be concentrated on three fundamental values. It has to be education aiming at faith, hope and love. The pupil should be brought to learn about Jesus Christ and to establish a personal relation with Him, as well as he should be taught to understand and to love the Church. Faith in the life of a Christian is inextricably connected with hope. A believer is not only concentrated on his earthly life, but he makes this life a means for achieving eternal happiness. Eucharist is a true source of Christian hope. Education for faith and hope finds an actual confirmation in acts of love. A person educated for love is able to share it with his neighbors, even at the price of giving himself up.

References

Alberich E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2003.

Czerkawski J., Wychowanie człowieka do odbioru wartości, „Kielecki Przegląd Diecezjalny” 3 (2012), s. 272-288.

Goliszek P.T., Katecheza a osoba. Wybrane zagadnienia z metodologii personalistycznej w katechezie, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, s. 191-198.

Goliszek P.T., Personalistyczny wymiar katechezy, Lublin: Wydawnictwo KUL 2016.

Kiciński A., Spotkanie z Bogiem – ostatecznym celem wychowania. Aktualność propozycji wychowawczych Jacquesa Maritaina, „Katecheta” 52 (2008), nr 7-8, s. 19-25.

Kulpaczyński S., Modlitwa w procesie wychowania do wiary, w: Pedagogika wiary, red. A. Hajduk, J. Mółka, Kraków: „Ignatianium”, WAM 2007, s. 295-309.

Łabendowicz S., Odpowiedzialność Kościoła za chrześcijańskie wychowanie, „Radomskie Studia Teologiczne”, t. II, red. Z. Niemirski, Radom 1999, s. 259-272.

Łabendowicz S., Wychowanie w wierze podstawowym zadaniem katechezy, w: Katecheza w służbie wiary, red. S. Łabendowicz, Radom 2013, s. 107-120.

Mastej J., Eklezjalny wymiar aktu wiary chrześcijańskiej i jego personalizujące znaczenie, RT 47 (2000), z. 9, s. 105-121.

Mąkosa P., „Dziś Kościele żyjącego Boga wstań!”. Refleksje o wychowaniu eklezjalnym młodzieży ponadgimnazjalnej. „Katecheta” 49 (2005), nr 12, s. 63-65.

Mąkosa P., Wychowanie do wiary w wybranych podręcznikach do nauczania religii w klasach IV-VI szkoły podstawowej, „Katecheta” 50 (2006), nr 9, s. 4-11.

Nagórny J., Życie nadzieją w świetle Pisma św, w: Nadzieja w postawie ludzkiej („Homo meditans”, t. VII), red. W. Słomka, Lublin: TN KUL 1992, s. 95-109.

Olbrycht K., Wychowanie do nadziei. Dostępny w Internecie: http://www.fidesetratio.org.pl/ files/plikipdf/olbrycht6.pdf.

Ryś M., Wychowanie do miłości. s. 2-4. Dostępny w Internecie: http://www.ogrodowa.pl/upload/akademia/prof._Maria_Rys.pdf.

Słotwińska H., Samowychowanie i samokształcenie elementami autoformacji, „Pedagogika Chrystiana” 19 (2007), nr 1, s. 65-81.

Zając M., Wychowanie maryjne w katechezie, „Katecheta” 51 (2007), nr 5, s. 11-21.

Published
2019-12-13
Section
Articles