Training systems in terms of qualifications and competencies of social workers in selected European countries
Abstract
Training of social workers, based on Polish and EU standards of education, aims at their acquiring professional qualifications and competences. It also aims at the development of the profession in order to cope with the social challenges of the modern society. The analysed issue of the European training system of social workers is presented in the context of the legal regulations in selected European countries.
In this context, it is worthwhile to learn the basic qualifications and competences of social workers obtained in the course of education in selected European countries. The presented study examines this issue with regard to Polish standards. There is a need on the one hand of the implementation of the UE legislation to Polish legislation, but on the other hand, every state has the right to apply its own solutions to the education of social workers, defining qualification standards of the profession. There is therefore a need for updating and developing educational standards in preparation for practicing the profession of social worker in Poland, using the standards of the EU, EU Member States and European states outside the EU. The article draws attention to these considerations, and tries to present these standards in the context of European and national educational standards.
References
Campanini, Annamaria, Frost, Elisabeth (ed.). European social work-commonalities and differences, Carocci Publishing. Rome, 2004.
Centralna Rada ds. Edukacji i Kształcenia w Pracy Socjalnej [Central Council for Education and Training in Social Work (CCETSW)], http://en.wikipedia.org/wiki/Central_Council_for_Education_and_Training_in_Social_Work [accessed: 25.01.2016].
Centralna Rada ds. Kształcenia w Pracy Socjalnej [Council for Training in Social Work (CTSW)], http://archiveshub.ac.uk/data/gb152422col [accessed: 25.01.2016].
Document CDPS(97)21: The initial and further training of social workers taking into account their changing role. Co-ordinated research programme in the social field (1994-1995), Council of Europe 1997.
Dyrektywa 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Official Journal of the Republic of Poland UE L 255 of 30.09.2005, p. 22, with changes).
Kantowicz, Ewa. “Koncepcje kształcenia do pracy społecznej w ujęciu Aleksandra Kamińskiego.” In Aleksander Kamiński i jego twórczość pedagogiczna. Dyskusja o przeszłości wobec teraźniejszości i przyszłości, edited by Ewa Marynowicz-Hetka, Hanna Kubicka, Mariusz Granosik, 359-367. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2004.
Kantowicz, Ewa. Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, 2005.
Kantowicz, Ewa. “Edukacyjne wymiary profesjonalizacji pracy socjalnej.” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, 26 (2013), 133-146.
Kantowicz, Ewa, Olubiński Andrzej (ed.). Działanie społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku. Toruń: Wydawnictwo Akapit, 2003.
Karvinen, Synnöve, Pösö Tarja, Satka Mirja (ed.). Reconstructing social work research. Finish Methodological Adaptations. Jakaskyla: SoPhi, 1999.
Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych, http://ptps.ops.pl/kodeks_etyczny.htm [accessed: 25.01.2016].
Koperek, Adam. Wychowanie prospołeczne jako warunek uczestnictwa obywateli w życiu publicznym. Warszawa, 2007.
Koperek, Adam. Zaangażowanie społeczne obywateli. Łódź: Wydawca Adam Koperek, 2008.
Koperek, Adam. Człowiek – Państwo – Świat. Edukacja społeczna obywateli. Łódź–Gachenbach: Adam Koperek, Kazimierz Piotrowski, 2008.
Koperek, Adam. “Edukacja patriotyczna w kontekście polskiej kultury narodowej.” Saeculum Christianum. Pismo Historyczno-Społeczne 16 (2009), nr 1, 257-267.
Koperek, Adam. “Socjalizacja jako proces wychowania do uczestnictwa w życiu społecznym.” Przedsiębiorczość i Zarządzanie 11 (2010), vol. 4, 139-154.
Koperek, Adam. “Wpływ kultury na wychowanie społeczne w procesie socjalizacji.” Pedagogika Katolicka 2010, nr 7, 96-101.
Koperek, Adam. Wychowanie do pojednania. Formatio Catholica. Łódź–Gachenbach: Adam Koperek, Kazimierz Piotrowski, 2010.
Koperek, Adam. “Socjalizacja jako społeczno-wychowawczy proces integracji jednostki ze społeczeństwem.” Pedagogika Katolicka 2011, nr 8, 261-265.
Koperek, Adam. “Edukacja patriotyczna w podstawowych środowiskach wychowawczych: w rodzinie, szkole i społeczności lokalnej.” In Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, edited by Adam Koperek, Jerzy Koperek, 63-89. Łódź, 2012.
Koperek, Adam (ed.). “Polityka międzynarodowa a globalizacja – wybrane aspekty.” Przedsiębiorczość i Zarządzanie13 (2012), vol. 3.
Koperek, Adam, Koperek Jerzy. “Możliwości dostępu polskich obywateli do rynków pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej.” In Gospodarka Polski po wejściu do Unii Europejskiej, edited by Stanisław Dolata, 285-310. Częstochowa: Wydawnictwo „Educator”, 2007.
Koperek, Adam, Koperek Jerzy. “Perspektywy rozwoju polskiej gospodarki w kontekście uczestnictwa w procesie światowej globalizacji.” Przedsiębiorczość i Zarządzanie 8 (2007), vol. 1, 65-76.
Koperek, Adam, Koperek Jerzy. “Dobro wspólne państwa w kontekście światowej globalizacji z perspektywy doświadczeń ordo-liberałów niemieckich.” Europejski Przegląd Naukowy 2008, vol. 1: Współczesne problemy Europy, 115-130.
Koperek, Adam, Koperek Jerzy. “Warsztat pracownika socjalnego w Polsce. Aspekty społeczne.” In Wybrane aspekty pracy socjalnej w warsztacie pracownika socjalnego – doświadczenia polsko-niemieckie, edited by Marian Z. Stepulak, Julia Gorbaniuk, 59-69. Centrum Badań nad Rodziną, vol. 8, Instytut Nauk o Rodzinie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II), Lublin–Eichstätt–Ingolstadt: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”, 2010.
Koperek, Adam, Koperek Jerzy. “Rada Europy i Unia Europejska podmiotami kształtującymi europejską politykę społeczną.” Przedsiębiorczość i Zarządzanie 12 (2011), vol. 8, 9-30.
Koperek, Adam, Koperek Jerzy (ed.). Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy. Łódź, 2012.
Koperek, Jerzy. “Warsztat pracownika socjalnego w Polsce. Aspekty prawne.” In Wybrane aspekty pracy socjalnej w warsztacie pracownika socjalnego – doświadczenia polsko-niemieckie, edited by Marian Z. Stepulak, Julia Gorbaniuk, 23-38. Centrum Badań nad Rodziną, vol. 8, Instytut Nauk o Rodzinie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin–Eichstätt–Ingolstadt: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej „Gaudium”, 2010.
Koperek, Jerzy. “Kwalifikacje pracowników socjalnych podstawą ich warsztatu pracy.” In Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, edited by Adam Koperek, Jerzy Koperek, 15-31. Łódź 2012.
Koperek, Jerzy, Rychlewska-Szczepańczyk K. “Proces harmonizacji szkolnictwa wyższego w Unii Europejskiej.” In Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, edited by Adam Koperek, Jerzy Koperek, 153-171. Łódź, 2012.
Koperek, Jerzy, Rychlewska-Szczepańczyk K. “Polityka edukacyjna między dwoma modelami: polskim i francuskim – szkolnictwo wyższe.” In Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, edited by Adam Koperek, Jerzy Koperek, 205-218. Łódź 2012.
Koperek, Jerzy, Waligórska K. “Znaczenie Procesu Bolońskiego dla rozwoju europejskiej polityki edukacyjnej.” In Polityka edukacyjna. Rozwój kwalifikacji pracowników socjalnych – konteksty i perspektywy, edited by Adam Koperek, Jerzy Koperek, 173-204. Łódź, 2012.
Kornbeck, Jacob. “Postgraduate degrees in social work: report from a European Symposium in Paris 1-2 June 1999.” Social Work in Europe 6 (1999), nr 2.
Kornbeck, Jacob. “Reflection on the Exportability of Social Pedagogy and its Possible Limits.” Social Work in Europe 9 (2002), nr 2.
Kornbeck, Jacob. “Researching social work professionalisation in the context of European integration.” Social Work in Europe 5 (1999), nr 3.
Kotlarska-Michalska, Anna (ed.). Obszary pracy socjalnej w teorii i praktyce. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2002.
Kotlarska-Michalska, Anna. “Przykłady dysfunkcji w kształceniu pracowników socjalnych.” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, 26 (2013), 147-165.
Kowalik, Beata, Stefańska Aneta. Krajowy standard kwalifikacji zawodowych. Specjalista pracy socjalnej (244502). Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Departament Rynku Pracy. Europejski Fundusz Społeczny. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich, Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji (PIB), 2007.
Kramer, D., Brauns Hans J., Europe, w: International handbook on social work education, edited by Thomas D. Watts, Doreen Elliott, Nazneen S. Mayadaw. Westport, Connecticut–London: Greenwood Press 1995.
Labonte-Roset, Christine. “The European Higher Education Area and Research Orientated Social Work Training,” lecture delivered at the International Seminar Social Work Education in Europe – Towards a Stronger Research-Orientation, 31 March – 4 April, Hohschule Magdeburg, 2004.
Lorenz, Walter. “Social work and Bologna process.” Social Work & Society 3 (2005), 2.
Marynowicz-Hetka Ewa. “Badanie – działanie – kształcenie. Wybrane problemy analizy i przygotowania do działania.” In Obszary pracy socjalnej w teorii i praktyce, edited by Anna Kotlarska-Michalska. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2002.
Melosik, Zbyszko. Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Poznań: Wydawnictwo Wolumin, 2002.
Mielczarek, Andrzej. “Dokąd zmierza praca socjalna w XXI wieku?” Vladislavia 2002, nr 13.
Copyright (c) 2016 Roczniki Teologiczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.