Jean Vanier Inspiration for Building the Family as a Community
Abstract
Jean Vanier is known as an outstanding thinker and the founder of the community “L'Arche”. In his writings for many years he has been sketching foundations and principles of creating truly supportive and developing communities of people with intellectual disabilities, their assistants and friends. In recent years a growing interest in his writings can be observed in the context of their use in education of children, young people and adults who want to learn how to create different types of communities: family, friendship, professional communities. The purpose of this article is to present the importance of Jean Vanier's thought in the context of the possibility of its use in the process of building the family as a community of people. Many of the principles formulated by him can be a starting point for programs and strategies preparing parents and their children to built truly supportive family communities.
References
Domagała-Zyśk E.: Chrześcijańska pedagogika niepełnosprawności – współczesne wyzwania, w: J. Michalski, A. Zakrzewska (red.), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek 2010, s. 495-509.
Domagała-Zyśk E.: Elementy „filozofii niepełnosprawności” Jeana Vaniera a współczesne tendencje rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością, w: A.Szudra, K. Uzar (red.), Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin: Wydawnictwo KUL 2009, s. 279-292.
Domagała-Zyśk E.: Kształtowanie adekwatnych postaw wobec osób niepełnosprawnych, w: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją awspółczesnością, Lublin: Wydawnictwo KUL 2007, s.922-931.
Domagała-Zyśk E.: Mistrzostwo trwania we wspólnocie. Jean Vanier i jego dzieło, w: M. Nowak, R. Jusiak, J. Mazur (red.), Źródła wielkości mistrzów. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Pawłowi Gachowi, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 497-508.
Kornas-Biela D.:Przekraczanie barier edukacyjnych w ujęciu pedagogiki niepełnosprawności Jeana Vaniera: inspiracje biograficzne, w: W. Żłobicki, B. Maj (red.), Nierówność szans edukacyjnych – przyczyny, skutki, koncepcje zmian, Kraków: Impuls 2012, s. 379-401.
Puzyna-Krupska J.: Wstęp, w: J. Vanier, Wspólnota. Wybór pism, Warszawa: Wydawnictwo Michalineum 1985.
Salik D.: Przyjaciel wykluczonych, „Apostolstwo Chorych” 2014, nr 10, s. 18-24.
Salik D.: Święta historia Jeana, „List do Pani”, 12(2014), nr 1, s. 8-12.
Spink K.: Cud, przesłanie i historia. Jean Vanier i Arka, Kraków: Znak 2008.
Vanier J.: Be not Afraid, Dublin: Gill and Macmillan 1975.
Vanier J.: Befriending the Stranger, Toronto: Novalis 2005.
Vanier J.: Man and Woman God Made Them, London: Darton, Longman & Todd 2007.
Vanier J.: Community and Growth, London: Darton, Longman & Todd 1989.
Vanier J.: Finding Peace, Toronto: House of Anansi Press 2003.
Vanier J.: From Brokenness to Community, Mahwah: Paulist Press 1992.
Vanier J.: Jean Vanier. Essential Writings, London: Darton, Longman & Todd 2008.
Vanier J.: Odkryć nasze człowieczeństwo, Kraków: Kairos 2001.
Vanier J.: The Scandal of Service. Jesus Washes our Feet, London: Dartom, Longman & Todd 1996.
Zubrzycka R.: Życie wspólnotowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w perspektywie myśli personalistycznej. „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2012, nr3, s. 110-119.
Zyśk J.: Opinie rodziców na temat ruchu Wiara i Światło. Praca magisterska napisana na seminarium z socjologii medycyny pod kierunkiem dr hab. Zofii Kawczyńskiej-Butrym. Lublin: Archiwum KUL 1992.
Copyright (c) 2015 Roczniki Teologiczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.