Transdiagnostyczne modele zaburzeń odżywiania i metody terapii na przykładzie poznawczo-behawioralnego modelu Fairburna oraz terapii akceptacji i zaangażowania

  • Joanna Dudek Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
  • Paweł Ostaszewski Wydział Psychologii, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie
  • Stanisław Malicki Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie
Słowa kluczowe: zaburzenia odżywiania; terapia poznawczo-behawioralna; terapia akceptacji i zaangażowania; podejście transdiagnostyczne

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie propozycji transdiagnostycznego podejścia do zaburzeń odżywiania (anoreksji psychicznej, bulimii psychicznej oraz zaburzeń odżywiania nie określonych inaczej) na przykładzie dwóch względnie nowych rodzajów terapii: poznawczo-behawioralnej, prowadzonej w oparciu o model Fairburna, oraz terapii akceptacji i zaangażowania (Acceptance and Commitment Therapy, ACT). W odniesieniu do obu terapii przedstawiono ich podstawy teoretyczne, przyjmowane modele psychopatologii, proponowane mechanizmy zmiany, a także cele i wybrane techniki pracy terapeutycznej. Zasugerowano kierunki rozwoju dalszych badań porównujących skuteczność obydwu podejść, czynniki moderujące ich efektywność oraz możliwości integracji obu modeli.

Biogramy autorów

Joanna Dudek, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Stanisław Malicki, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie

Doktorant Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej

Opublikowane
2019-04-04
Dział
Artykuły