Transdiagnostyczne modele zaburzeń odżywiania i metody terapii na przykładzie poznawczo-behawioralnego modelu Fairburna oraz terapii akceptacji i zaangażowania

  • Joanna Dudek Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
  • Paweł Ostaszewski Wydział Psychologii, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie
  • Stanisław Malicki Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie

Abstract

Celem artykułu jest przedstawienie propozycji transdiagnostycznego podejścia do zaburzeń odżywiania (anoreksji psychicznej, bulimii psychicznej oraz zaburzeń odżywiania nie określonych inaczej) na przykładzie dwóch względnie nowych rodzajów terapii: poznawczo-behawioralnej, prowadzonej w oparciu o model Fairburna, oraz terapii akceptacji i zaangażowania (Acceptance and Commitment Therapy, ACT). W odniesieniu do obu terapii przedstawiono ich podstawy teoretyczne, przyjmowane modele psychopatologii, proponowane mechanizmy zmiany, a także cele i wybrane techniki pracy terapeutycznej. Zasugerowano kierunki rozwoju dalszych badań porównujących skuteczność obydwu podejść, czynniki moderujące ich efektywność oraz możliwości integracji obu modeli.

Author Biographies

Joanna Dudek, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Ph.D. candidate, Interdisciplinary Doctoral Studies at the University of Social Sciences and Humanities.

Stanisław Malicki, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie

Ph.D. candidate, Interdisciplinary Doctoral Studies at the University of Social Sciences and Humanities.

Published
2019-04-04
Section
Articles