Czy można zdefiniować „dobro” klienta psychologa?

  • Małgorzata Toeplitz-Winiewska Wydział Psychologii, Uniwersytet Warszawski
Słowa kluczowe: klient; autonomia; podmiotowość; poszanowanie godności; poufność

Abstrakt

W tekście polemiki z Katarzyną Sikorą zwrócono uwagę na potrzebę dopracowania terminu odnoszącego się do osoby/osób, z którymi pracuje psycholog; nieadekwatne i mylące jest sprowadzenie wszystkich do pojęcia „odbiorców”. W części rozważań „dobra klienta” przedstawiono stanowisko, iż właściwym przedmiotem debaty psychologów powinny być te wartości zawodu psychologa, które faktycznie pozwalają realizować „dobro klienta”. Brak możliwości zdefiniowania tego pojęcia oraz jego wartościujący charakter oznacza być może potrzebę rezygnacji z umieszczania go w kodeksach etycznych psychologów.

Bibliografia

American Psychological Association (2010). Ethical principles of psychologists and code of conduct. Washington, DC: Author.
British Psychological Society (2006). Code of ethics and conduct. Leicester, UK: Author.
European Federation of Psychologists’ Associations (2005). Meta-Code of Ethics. Retrieved Nov 1, 2013, from www.efpa.eu/ethics/ethical-codes
Gillon, R. (1997). Etyka lekarska, problemy filozoficzne. Warsaw: PZWL.
Polish Psychological Association (1992). The code of professional ethics for the psychologist. Warsaw: PTP.
Opublikowane
2019-04-04
Dział
Dyskusja