Types of structure of meaning of life and the content of goals set for accomplishment

  • Ryszard Klamut Faculty of Management, Rzeszow University of Technology
Keywords: meaning of life; types of meaning of life; content of goals; cognitive psychology; existential psychology

Abstract

The purpose of the article is to analyze associations between the meaning of life and the content of goals set for accomplishment. This is an attempt to combine two psychological perspectives: existential and cognitive. The experience of meaning in life was described by means of four types reflecting both the need for and the sense of meaning. The content of goals was specified in terms of seven categories. Empirical research was carried out on a group of 143 adults. The meaning of life was assessed using two tests, based on Frankl’s theory – Crumbaugh and Maholick’s PIL and Crumbaugh’s SONG. The content of goals was defined by participants themselves in a survey they filled in. In statistical analysis, the non-parametric statistic (χ2) was used to identify differences in the number of goals with different content between the types of structure of meaning of life.

References

Cele i dążenia życiowe Polaków (2010). Komunikat z badań BS/161/2010; http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_161_10.PDF (27.02.2011).
Crumbaugh, J. C. (1977). The Seeking of Noetic Goals Test (SONG): A complementary scale to the Purpose in Life Test (PIL). Journal of Clinical Psychology, 33, 900-907.
Crumbaugh, J. C., Maholick, L. T. (1981). Manual of instruction for the Purpose in Life Test. Munster: Psychometric Affiliates.
Czapiński J., Panek T. (red.) (2009). Diagnoza społeczna 2009; http://www.diagnoza.com (27.02.2011).
Dolińska-Zygmunt, G. (1990). Psychologia wobec problematyki sensu życia. W: K. Obuchowski, B. Puszczewicz (red.), Sens życia (s. 14-20). Warszawa: Wyd. Nurt.
Frankl, V. E. (1978). Nieuświadomiony Bóg. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Frankl, V. E. (1980). Der Mensch vor der Frage nach dem Sinn. Eine Auswahl aus dem Gesamtwerk. München–Zürich.
Frankl, V. E. (1982). Der Wille zum Sinn. Ausgewählte Vorträge über Logotherapie. Bern–Stuttgart–Wien: Verlag Hans Huber.
Frankl, V. E. (1984). Homo patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Gałdowa, A. (1992). Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Platan.
Gurycka, A. (1991). Światopogląd młodzieży. Warszawa: PTP.
Juros, A. (1984). Korelaty osobowościowe poczucia sensu życia. Roczniki Filozoficzne, 32, 4, 97-112.
Klamut, R. (1995). Potrzeba sensu życia a obraz siebie (mps pracy magisterskiej, arch. KUL).
Klamut, R. (2002). Cel – czas – sens życia. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Klamut, R. (2004). Źródło motywacji podmiotowej – potrzeba sensu życia. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Ekonomia i Nauki Humanistyczne, 14, 49-60.
Klamut, R. (2010). Kwestionariusz Postaw Życiowych KPŻ. Podręcznik do polskiej adaptacji kwestionariusza Life Attitude Profile – Revised (LAP-R) Gary’ego T. Rekera. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Klamut, R., Sommer, H., Michalski, K. (2010). Aktywność obywatelska we współczesnym społeczeństwie demokratycznym. Wybrane zagadnienia. Kraków: Seiton.
Konarska, J. (1994). Poczucie sensu życia młodzieży z inwalidztwem wzroku. Lublin: UMCS.
Kozielecki, J. (1996). Człowiek wielowymiarowy. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Locke, E. (1994). Goal setting and productivity under capitalism and socialism. W: Z. Zaleski (red.), Psychology of future orientation (s. 157-170). Lublin: TN KUL.
Łaguna, M. (2010). Przekonania na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mariański, J. (1990). W poszukiwaniu sensu życia. Szkice socjologiczno-pastoralne. Lublin: RW KUL.
Mariański, J. (1996). Postawy młodzieży polskiej wobec sensu życia. W: K. Popielski (red.), Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji (s. 289-308). Lublin: RW KUL.
Mądrzycki, T. (1996). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura, B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nuttin, J. (1980). Théorie de la motivation humaine: du besoin au projet d’action. Paris: Press Universitaires de France.
Obuchowski, K. (1995). Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich. Poznań: Zysk i S-ka.
Oleś, P. (1995). Kryzys „połowy życia” u mężczyzn. Psychologiczne badania empiryczne. Lublin: RW KUL.
Pinquart, M., Silbereisen, R. K., Fröhlich, C. (2009). Life goals and purpose in life in cancer patients. Supportive Care in Cancer, 17, 3, 253-259.
Płużek, Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Popielski, K. (1987). Testy egzystencjalne: metody badania frustracji egzystencjalnej i nerwicy noogennej. W: K. Popielski (red.), Człowiek – pytanie otwarte (s. 237-263). Lublin: RW KUL.
Popielski, K. (1993). Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia. Lublin: RW KUL.
Popielski, K. (2008). Psychologia egzystencji. Wartości w życiu. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Porczyńska, A., (2006). Tendencja do podejmowania ryzyka a doświadczanie szczęścia. W: M. Goszczyńska, R. Studenski (red.), Psychologia zachowań ryzykownych. Koncepcje, badania, praktyka (s. 145-170). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Prężyna, W. (1996). Społeczno-religijne odniesienia poczucia sensu życia i psychoterapii. W: K. Popielski (red.), Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji (s. 371-380). Lublin: RW KUL.
Próchniak, P. (2005). Podejmowanie ryzyka a sens życia człowieka. Słupsk: Pomorska Akademia Pedagogiczna.
Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2004) Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Reker, G. T. (1992). Life Attitude Profile – Revised (LAP-R). Manual. Peterborough, ON: Students Psychologists Press.
Reker, G. T. (2000). Theoretical perspective, dimensions, and measurement of existential meaning, W: G. T. Reker, K. Chamberlain (red.), Exploring existential meaning. Optimizing human development across the life span (s. 39-55). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage Publication.
Reker, G. T., Chamberlain, K. (2000). Introduction. W: G. T. Reker, K. Chamberlain (red.), Exploring existential meaning. Optimizing human development across the life span (s. 1-4). Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage Publication.
Szarota, P., Ashton, M. C., Lee, K. (2007). Taxonomy and structure of the Polish Personality Lexicon. European Journal of Personality, 21, 823-852; http://www.interscience.wiley.com (18.03.2012).
Walesa, Cz. (1988). Psychologiczna analiza decyzji życiowo-doniosłych – empiryczne badania wybranych grup młodzieży. W: A. Biela, Z. Uchnast, T. Witkowski (red.), Wykłady z psychologii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim 1985/86 (s. 277-350). Lublin: RW KUL.
Wieczorkowska-Siarkiewicz, G. (1992). Punktowe i przedziałowe reprezentacje celu. Uwarunkowania i konsekwencje. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Wojciszke, B. (2009). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar.
Zaleski, Z. (1990). Cele osobiste a sens życia. W: K. Obuchowski, B. Puszczewicz (red.), Sens życia (s. 41-46). Warszawa: Wydawnictwo Nurt.
Zaleski, Z. (1991). Psychologia zachowań celowych. Warszawa: PWN.
Zalewska, A. (1997). Cele życiowe licealistów i studentów w zależności od reaktywności i płci. Psychologia Wychowawcza, 1, 12-24.
Published
2019-03-28
Section
Articles