Personality traits 10-, 13-aged children with mild mental retardation
Abstract
The present study examined differences between the mild mental retarded children and their normally developing peers in regard personality traits measured by Children’s Personality Questionaire (the CPQ) designed by Porter and Cattell. The research was carried out on the group of 279 children aged 10-, 13-year old involving 92 mild mental retarded girls, 87 normally developing girls, 50 mild mental retarded boys, 50 typically developing boys. The results of this study revealed out, that mild mental retarded children characterize lower level of personality integration, more depressed, lower sense of adjustment to environment and emotional maturity, more simple-mindedness, sensibility, respect the moral norms and other people.
References
Cattell, R. B. (1950). Personality. New York: McGraw-Hill Book Comp.
Cattell, R. B. (1967). The scientific analysis of personality. Baltimore, Md: Pengin Books, Inc.
Chlewiński, Z. (1964). Elementy Cattellowskiej teorii osobowości. Roczniki Filozoficzne, 12, 4, 49-57.
Chlewiński, Z. (1987). Postawy a cechy osobowości. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Chmielewska, H. (2000). Postawy wobec kłamstwa a cechy osobowości 12-, 13-letnich dziewcząt upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim oraz rówieśniczek o prawidłowym rozwoju intelektualnym (mps pracy magisterskiej, Warszawa, Archiwum Biblioteki SIWCH).
Dąbrowska, J. (1982). Tempo uczenia się wzrokowo-słuchowego a niektóre cechy osobowości i powodzenie szkolne 11-, 12-letnich dzieci lekko upośledzonych umysłowo (mps pracy magisterskiej, Warszawa, Archiwum Biblioteki Głównej APS).
Hall, C., Lindzey, G., Campbell, J. (2004). Teorie osobowości. Warszawa: PWN.
Kostrzewski, J. (1964). Czynnikowe kwestionariusze R. B. Cattella do badania osobowości dzieci i ich wartość diagnostyczna. Roczniki Filozoficzne, 12, 4, 59-79.
Kostrzewski, J. (1967). Rzetelność i trafność polskiego przekładu 14-czynnikowego kwestionariusza do badania osobowości dzieci 8-, 12-letnich. Roczniki Filozoficzne, 15, 4, 57-70.
Kostrzewski, J. (2002). Cechy osobowości osób z zespołem Downa. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 12-13, 235-252.
Kostrzewski, J., Kozłowska, E. (1976). Personality traits of boys aged 8 to 12 suffering from diagnosed neuroses with anxiety as domonant component. Polish Psychological Bulletin, 7, 4, 235-243.
Kowalik, S. (1981). Problemy rehabilitacji upośledzonych umysłowo. Warszawa: PWN.
Kępiński, A. (1977). Lęk. Warszawa: PZWL.
Komender, J. (2002). Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność umysłowa. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria (t. II, s. 617-644). Wrocław: Wyd. Med. Urban&Partner.
Krupska, J. (1988). Jean Vanier i jego dzieło. W: D. Kornas-Biela (red.), Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie (s. 17-24). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Lecavalier, L., Tasse, M. J. (2002). Sensitivity theory of motivation and psychopathology: An exploratory study. American Journal on Mental Retardation, 107, 2, 105-115.
Luckasson, R. (red.) (2002). Mental retardation. Definition, classification, and systems of supports. Washington: American Association on Mental Retardation.
Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wyd. SCHOLAR.
Pervin, L. A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: GWP.
Porter, R. B., Cattell, R. B. (1972). Handbook for the Children’s Personality Questionnaire (The CPQ). Champaign, III, IPAT.
Truta, A. (2005). Osobowościowe uwarunkowania postaw religijnych 12-letnich dziewcząt z lekką niepełnosprawnością intelektualną (mps pracy magisterskiej, Warszawa, Archiwum Biblioteki UKSW).
Zigler, E., Bennett-Gates, D., Hodapp, R., Henrich, Ch. (2002). Assessing personality traits of individuals with mental retardation. American Journal on Mental Retardation, 107, 3, 181-193.
Copyright (c) 2006 Roczniki Psychologiczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.