Social Exclusion of Criminals with a Cultural and Normative Standard of the Dehumanized Power of Punishment

Main Article Content

Andrzej Bałandynowicz

Abstract

The process of objectively delineating the meaning of symbol-symbols plays an important role in education, teaching, upbringing and universal socialization of a human being. It is an area of transcultural struggles, which should be sought for exposing the entire truth about man’s recognition of his place in the history of the world. Conscious choices based on free will and internal freedom allow a person to eliminate socialization and upbringing based on post-antropological assumptions and to develop internal dialogue sublimating developmental dynamics. Representatives of the institutional cultural order, interpreting social facts and phenomena, including, for example, organizing the process of justice punishing the excluded as perpetrators of degenerative behaviors, they allow conscious choice of values, norms and rules of conduct and systems of penal liability for all persons who are in conflict with criminal law. Minimizing internal isolation in order to rationalize punishment towards civilizational and cultural solutions, should be done not by mechanical and simplistic imposition of patterns but by substantively enlarging the scope of self-control behavior of convicts towards other people and behavior in groups.

Article Details

Section
Articles

References

Arendt, H. (2003). O rewolucji. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Arendt, H. (2006). Odpowiedzialność i władza sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka
Bałandynowicz, A. (2014). Paradygmat inkluzji i katalaksji podstawą kreowania systemu reintegracji społecznej skazanych. W: K. Marzec-Holka, K. Mirosław-Nawrocka, J. Moleda (red.), Współczesne uwarunkowania i wzory procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji (s. 19-53). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Bałandynowicz, A. (2015a). Probacyjna sprawiedliwość karząca. Warszawa: Wolters Kluwer.
Bałandynowicz, A. (2015b). Probacyjna sprawiedliwość karząca w miejsce zdehumanizowanej resocjalizacji osadzonej na przymusie i wtórnej stygmatyzacji. W: D. Kowalczyk, A. Szecówka, S. Grzesiak (red.), Resocjalizacja penitencjarna w kontekstach interdyscyplinarnych (s. 11-27). Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Bałandynowicz, A. (2015c). Psychodegradacja osobowości oraz defaworyzacja, ekskluzja i wykluczenie społeczne recydywistów następstwem nieracjonalnego i reliktowego systemu sprawiedliwości karzącej opartej na paradygmacie izolacji przestrzennej. W: W. Zalewski (red.), Długoterminowe karty pozbawienia wolności (s. 91-119). Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Bandura, A. (1989). Regulation of Cognitive Processes Through Perceived Self-Efficacy. Developmental Psychology, 25 (5), 729-735.
Becker, S. (1968). Crime and Punishment. An Economic Approach. Journal of Political Economy, 76, 196.
Benjamin, W. (2003). O pojęciu historii. W: W. Benjamin, Pasaże. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Corrado, R., Cohen, J., Glackman, W., Odgers, C. (2003). Serious and Violent Young Offenders’ Decisions to Recidivate. An Assessment of Five Sentencing Models. Crime and Delinquency, 49 (2), 179-200.
Dmowski, R. (2008). Myśli nowoczesnego Polaka. Wrocław: Wydawnictwo Nortom.
Dollard, J., Miller N.E. (1969). Osobowość i psychoterapia. Warszawa: PWN.
Durkheim, E. (2007). Zasady metody socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Freuch, S. (2002). Nieświadomość. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Freud, S. (1998). Kultura jako źródło cierpień. W: S. Freud, Pisma społeczne. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Gottfeedson, A., Hirschi, T. (1990). A General Theory of Crime. Palo Alto: Stanford University Press.
Heidegger, M. (2001). Zasada racji. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszyński.
Kant, I. (1953). Uzasadnienie metafizyki moralności. Warszawa: PWN.
Kant, I. (1986). Krytyka władzy sądzenia. Warszawa: PWN.
Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno-katalaktyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Konopczyński, M. (2009). Kierunki zmian teorii i metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych w Polsce. W: M. Konopczyński, W. Ambrozik (red.), Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej (s. 7-63). Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Lacan, J. (1996). Funkcja i pole mówienia i mowy w psychoanalizie. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Leder, A. (2003). Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyka Polityczna.
Machel, M. (2007). Sens i bezsens resocjalizacji. Casus polski. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Malia, M. (2008). Lokomotywy historii. Zwroty w dziejach i kształcenie nowoczesnego świata. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Marks, K., Engels, F. (1962). Manifest Partii Komunistycznej. W: Dzieła (t. 4). Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Nawroczyński, B. (1986). Życie duchowe. Warszawa: PWN.
Niewiadomska, I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Ossowska, M. (1986). Socjologia moralności. Zarys zagadnień. Warszawa: PWN.
Pierzchała, K. (2011). Przestępstwo. Probacja alternatywą dla kary pozbawienia wolności. Probacja, 4, 5-26.
Pierzchała, K. (2013a). „Zagrożenie niedostosowaniem społecznym” w odniesieniu do problemów i potrzeb emocjonalnych młodzieży w rodzinie, w grupie rówieśniczej, w szkole. W: J. Izdebska, A. Popławska (red.), W trosce o współczesną rodzinę. Teoria, badania, wsparcie. Ujęcie interdyscyplinarne (s. 237-252). Białystok: Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku.
Pierzchała, K. (2013b). W poszukiwaniu związków pomiędzy zagrożeniem niedostosowania społecznego młodzieży a jakość życia. W: M. Jasiński (red.), W poszukiwaniu jakości życia. Ujęcia interdyscyplinarne (s. 475-500). Białystok: Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku.
Pierzchała, K. (2015). The Process of Social Reintegration of Convicts on the Background of World Penitentiary System. The Analytical and Synthetic Outline of the Issue. Political Science. Yearbook, 44, 154-170.
Pierzchała, K. (2016). Destygmatyzacja przestępców w świetle Magisterium Kościoła oraz poglądów na resocjalizację. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pierzchała, K. (2017a). Pedagogical and Theological Reflections on the De-Stigmatization Process [Refleksje pedagogiczno-teologiczne nad procesem destygmatyzacji]. Resocjalizacja Polska, 13, 17-37.
Pierzchała, K. (2017b). Wina – prawo – kara. Prawne i psychopedagogiczne aspekty resocjalizacji penitencjarnej [Fault – law − penalty. Legal and psycho and pedagogical aspects of penitentiary rehabilitation]. Probacja, 3, 91-117.
Rogers, C., Stevens, B. (1967). Person to Person: The Problem of Being Human. Lafayette, CA: Real People Press.
Sampson, R., Laub, J.L. (1993). Crime in the Making. Pathways and Turning Points Through Life. Cambidge, MA: Harward University Press.
Taylor, Ch. (2001). Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Taylor, Ch. ( 2010). Nowoczesne imaginaria społeczne. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Urban, B. (2007). Teoria resocjalizacji w strukturze nauk społecznych. W: B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja (t. 1, s. 17-28). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wilber, K. (1995). Śmiertelni nieśmiertelni. Prawdziwa historia o życiu, miłości, cierpieniu, umieraniu i wyzwoleniu. Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Zaborowski, Z. (1994). Współczesne problemy psychologii społecznej i psychologii osobowości. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ,,Profi”.
Žižek, S. (2001). Przekleństwo fantazji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.