Big-city Family and Childhood. Warsaw Research
Main Article Content
Abstract
In its theoretical and empirical approach, the article discusses a (big city) family as a living environment providing conditions for development, socialisation and education of children which determine the quality of their childhood. A big-city family, through its particular characteristics, seems to create favourable conditions for development and education of children. They are identified and described in the article. The results of empirical research refer to educational conditions created by families (parental involvement in both in-school and after-school education). The article attempts to provide typology of childhood in the examined families.
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Adamski, F. (2006). Rodzina. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia XXI wieku, (t. 5). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Brągiel, J. (1994). Rodzinne i osobowościowe uwarunkowania sukcesu szkolnego dziecka z rodziny rozwiedzionej. Opole: Wydawnictwo UO.
Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Doniec, R. (2006). Rodzina wielkomiejska. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia XXI wieku, (t. 5). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Doniec, R. (2013). Rodzina polska w XXI wieku – przemiany i kondycja. Pedagogika Społeczna, 4 (50).
Kawula, S. (2007). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kwak, A. (1993). Rodzina jako środowisko wychowawcze. W: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Wychowanie i środowisko. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Majer, A., Starosta, P. (red.) (2004). Wokół socjologii przestrzeni. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Matyjas, B. (2017). Topos dzieciństwa wielkomiejskiego. Warunki socjalizacyjno-edukacyjne dzieci w wieku szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Segiet, K. (2000). Dziecko w wielkim mieście. Poznań: Oficyna Wydawnicza G&P.
Segiet, K. (2011). Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczanie rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Smolińska-Theiss, B. (2003). Dzieciństwo. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia XXI wieku (t.1). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Smolińska-Theiss, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. „Chowanna”, 1(34).
Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Tyszka, Z. (2001). Człowiek i rodzina w XXI wieku: czas nadziei czy cywilizacja udręki. Rocznik Socjologii Rodziny, 13.
Waloszek, D. (2003). Dziecko. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia XXI wieku (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Wincławski, W. (1976). Typowe środowiska wychowawcze współczesnej Polski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brągiel, J. (1994). Rodzinne i osobowościowe uwarunkowania sukcesu szkolnego dziecka z rodziny rozwiedzionej. Opole: Wydawnictwo UO.
Debesse, M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Doniec, R. (2006). Rodzina wielkomiejska. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia XXI wieku, (t. 5). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Doniec, R. (2013). Rodzina polska w XXI wieku – przemiany i kondycja. Pedagogika Społeczna, 4 (50).
Kawula, S. (2007). Rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza. W: S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kwak, A. (1993). Rodzina jako środowisko wychowawcze. W: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Wychowanie i środowisko. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Majer, A., Starosta, P. (red.) (2004). Wokół socjologii przestrzeni. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Matyjas, B. (2017). Topos dzieciństwa wielkomiejskiego. Warunki socjalizacyjno-edukacyjne dzieci w wieku szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Segiet, K. (2000). Dziecko w wielkim mieście. Poznań: Oficyna Wydawnicza G&P.
Segiet, K. (2011). Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczanie rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Smolińska-Theiss, B. (2003). Dzieciństwo. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia XXI wieku (t.1). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Smolińska-Theiss, B. (2010). Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. „Chowanna”, 1(34).
Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańsk: Wydawnictwo GWP.
Tyszka, Z. (2001). Człowiek i rodzina w XXI wieku: czas nadziei czy cywilizacja udręki. Rocznik Socjologii Rodziny, 13.
Waloszek, D. (2003). Dziecko. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia XXI wieku (t. 1). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Wincławski, W. (1976). Typowe środowiska wychowawcze współczesnej Polski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.