Family – a Source of Support in the Experience of Rare Child’s Disease
Main Article Content
Abstract
The topic of the article is the experience of social support for parents of children with rare genetic diseases. A child's disease changes the life of the whole family: the nature of marital relationships, relationships between siblings, strengthening ties or vice versa – weakening them. In the biographical studies of the parents of the sick child, I was interested in answering the questions: How does the situation of living with a child suffering from a rare genetic disease determine the marital life of their parents, in particular the mutual relations between them? Do and how do spouses support each other in the event of a child's illness? Does / how the child's siblings give support to his parents?
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Berger, P., Luckann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
Cohen, S., Gotlieb, B.H., Underwood, L. (2000). Social Relationships and Health. W: S. Cohen, B.H. Gottlieb, L.G. Underwood (red.), A Guide for Health and Social Scientists (s. 3-28). New York: Oxford University Press.
Danielewicz, J.D., Pisula, E. (red.) (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
De Barbaro, M. (1999). Struktura rodziny. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 45-55). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Dykcik, W., Twardowski, A. (red.) (2002). Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Fedorowicz, M. (2017). Pacjenci muszą walczyć sami, żeby przetrwać. Tak wygląda życie z rzadką chorobą. http://www.nto.pl/magazyn/reportaz/art/4667304,pacjenci-musza-walczyc-sami-zeby-przetrwac-tak-wyglada-u-nas-zycie-z-rzadka-choroba,id,t.html [24.02.2017].
Gilmore, L. (2018). Suppotring families of children with rare and uniqe chromosome disorders. https:// www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23297018.20-17.1360152?journalCode=rpid20 [27.03.2018].
Kaczan, T., Śmigiel, R. (red.) (2012). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kaczmarek, B. (red.) (2008). Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa: teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kaczmarek, B. (red.) (2010). Trudna dorosłość osób z zespołem Downa: jak możemy wspomóc? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Karwowska, M., Albrecht, M., Niepełnosprawność dziecka przyczyna rozpadu czy spójności rodziny? http://kpsw.edu.pl/pobierz/wydawnictwo/noe3/13_Malgorzata%20Karwowskpdf [25.05.2017].
Kawczyńska-Butrym, Z. (1987). Funkcjonowanie rodziny a choroba. Analiza socjologiczna. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kaźmierska, K. (1997). Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne. W: M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2002). Psychologia społeczna. Gdańsk: GWP.
Klajmon-Lech, U. (2018). Trajektoria życia rodziców z rzadkimi chorobami genetycznymi. Formy społecznego i pedagogicznego wsparcia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kos, E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych. W: D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: PWN.
Maciarz, A. (2009). Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo. Książka dla nauczycieli, wychowawców i rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Midro, A.T. (2011), Istnieć, żyć i być kochanym. Możliwości wspomagania rozwoju dzieci z zespołami uwarunkowanymi genetycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Minczakiewicz, E.M. (2010). Zespół Downa: księga pytań i odpowiedzi. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Mrugalska, K. (1988). Czy rodzice i profesjonaliści mogą być sojusznikami. W: H. Olechnowicz (red.), U źródeł rozwoju dziecka (s. 38-50). Warszawa: Nasza Księgarnia.
Pelentsow, L.J., Fielder, A.L., Esterman A.J. (2016). The Supporitive Care Neds of Parents With a Child With a Rare Disease: A Qualitative Descriptive Study. Journal of Pediatric Nursing, 31, (3), 207-218.
Pisula, E. (1994) Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci autystycznych. Nowiny Pedagogiczne, 3, 83-89.
Prawda, M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (o koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze). Studia Socjologiczne, 4, 84-85.
Radochoski, M. (1980). Koncepcja terapii rodzinnej Salvadora Minuchina. Problemy Rodziny, 5, 33-40.
Sekułowicz, M. (2000). Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Sęk, H., Cieślak, R. (2005). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia. Wybrane koncepcje teoretyczne. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN.
Sloman, L., Konstantareas, M.M. (1990). Why families of children with biological deficits require a systems approach? Family Process, 29, s. 417-432.
Śmigiel, R., Łaczmańska, I. (2012). Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych. W: T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Twardowski, A. (red.) (2008). Wspomaganie dzieci z rzadkimi zespołami chromosomowymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Twardowski, A. (1995). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Twardowski, A. (red.) (2005). Wspomaganie dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Twardowski, A. (red.) (2006). Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Twardowski, A. (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Zasępa, E. (red.) (2006). Rozwój intelektualny dzieci z zespołem Downa. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Żyta, A. (2011). Życie z zespołem Downa: narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i dorosłych osób z zespołem Downa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Cohen, S., Gotlieb, B.H., Underwood, L. (2000). Social Relationships and Health. W: S. Cohen, B.H. Gottlieb, L.G. Underwood (red.), A Guide for Health and Social Scientists (s. 3-28). New York: Oxford University Press.
Danielewicz, J.D., Pisula, E. (red.) (2003). Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
De Barbaro, M. (1999). Struktura rodziny. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 45-55). Kraków: Wydawnictwo UJ.
Dykcik, W., Twardowski, A. (red.) (2002). Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Fedorowicz, M. (2017). Pacjenci muszą walczyć sami, żeby przetrwać. Tak wygląda życie z rzadką chorobą. http://www.nto.pl/magazyn/reportaz/art/4667304,pacjenci-musza-walczyc-sami-zeby-przetrwac-tak-wyglada-u-nas-zycie-z-rzadka-choroba,id,t.html [24.02.2017].
Gilmore, L. (2018). Suppotring families of children with rare and uniqe chromosome disorders. https:// www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23297018.20-17.1360152?journalCode=rpid20 [27.03.2018].
Kaczan, T., Śmigiel, R. (red.) (2012). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kaczmarek, B. (red.) (2008). Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa: teoria i praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kaczmarek, B. (red.) (2010). Trudna dorosłość osób z zespołem Downa: jak możemy wspomóc? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Karwowska, M., Albrecht, M., Niepełnosprawność dziecka przyczyna rozpadu czy spójności rodziny? http://kpsw.edu.pl/pobierz/wydawnictwo/noe3/13_Malgorzata%20Karwowskpdf [25.05.2017].
Kawczyńska-Butrym, Z. (1987). Funkcjonowanie rodziny a choroba. Analiza socjologiczna. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kaźmierska, K. (1997). Wywiad narracyjny – technika i pojęcia analityczne. W: M. Czyżewski, A. Piotrowski, A. Rokuszewska-Pawełek (red.), Biografia a tożsamość narodowa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2002). Psychologia społeczna. Gdańsk: GWP.
Klajmon-Lech, U. (2018). Trajektoria życia rodziców z rzadkimi chorobami genetycznymi. Formy społecznego i pedagogicznego wsparcia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kos, E. (2013). Wywiad narracyjny jako metoda badań empirycznych. W: D. Urbaniak-Zając, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: PWN.
Maciarz, A. (2009). Trudne dzieciństwo i rodzicielstwo. Książka dla nauczycieli, wychowawców i rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
Midro, A.T. (2011), Istnieć, żyć i być kochanym. Możliwości wspomagania rozwoju dzieci z zespołami uwarunkowanymi genetycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Minczakiewicz, E.M. (2010). Zespół Downa: księga pytań i odpowiedzi. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Mrugalska, K. (1988). Czy rodzice i profesjonaliści mogą być sojusznikami. W: H. Olechnowicz (red.), U źródeł rozwoju dziecka (s. 38-50). Warszawa: Nasza Księgarnia.
Pelentsow, L.J., Fielder, A.L., Esterman A.J. (2016). The Supporitive Care Neds of Parents With a Child With a Rare Disease: A Qualitative Descriptive Study. Journal of Pediatric Nursing, 31, (3), 207-218.
Pisula, E. (1994) Zespół wypalania się sił u rodziców dzieci autystycznych. Nowiny Pedagogiczne, 3, 83-89.
Prawda, M. (1989). Biograficzne odtwarzanie rzeczywistości (o koncepcji badań biograficznych Fritza Schütze). Studia Socjologiczne, 4, 84-85.
Radochoski, M. (1980). Koncepcja terapii rodzinnej Salvadora Minuchina. Problemy Rodziny, 5, 33-40.
Sekułowicz, M. (2000). Matki dzieci niepełnosprawnych wobec problemów życiowych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Sęk, H., Cieślak, R. (2005). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia. Wybrane koncepcje teoretyczne. W: H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN.
Sloman, L., Konstantareas, M.M. (1990). Why families of children with biological deficits require a systems approach? Family Process, 29, s. 417-432.
Śmigiel, R., Łaczmańska, I. (2012). Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych. W: T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Twardowski, A. (red.) (2008). Wspomaganie dzieci z rzadkimi zespołami chromosomowymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Twardowski, A. (1995). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Twardowski, A. (red.) (2005). Wspomaganie dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Twardowski, A. (red.) (2006). Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Twardowski, A. (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju dzieci z rzadkimi zespołami genetycznymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PTP.
Zasępa, E. (red.) (2006). Rozwój intelektualny dzieci z zespołem Downa. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Żyta, A. (2011). Życie z zespołem Downa: narracje biograficzne rodziców, rodzeństwa i dorosłych osób z zespołem Downa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.