Directions of Research of the Department of Christian Pedagogy of KUL

Main Article Content

Katarzyna Braun

Abstract

The article Directions of research of the Department of Christian Pedagogy of KUL is a presentation of the research conducted by the staff of the Department of Pedagogy. It consists of three parts. The first will be presentation the subject of research in Christian pedagogy and the circumstances of the founding of the Cathedral; in the second will be presented research direction run by employees of Department; in the third the dissemination of research results will be presented.

Article Details

Section
Articles

References

Bagrowicz, J. (2005), Pedagogika chrześcijańska, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, s. 121-125.
Bis, D., Opiela, M.L. (2013), Wychowanie integralne w teorii i praktyce pedagogicznej, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Bis, D., Rynio, A. (2010), Media w wychowaniu chrześcijańskim, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Braun, K. (2012), Pedagogika chrześcijańska na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Źródła i kierunki rozwoju, w: R. Skrzyniarz, E. Smołka, S. Konefał (red.), U podstaw tożsamości pedagogiki. Wielowymiarowość pedagogiki – biografistyka – historia, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 315-325.
Braun, K. (2012), Wolontariat – młodzież – wychowanie, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Braun, K., Łobacz, M., Rynio, A. (2010), Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Filipowicz, M. Rynio, A. (2013), Pedagogia umierania według Wojciecha Chudego, w: J. Stala (red.), Życie i śmierć: wyzwania działalności charytatywnej, Lublin: Wydawnictwo Polihymnia, s. 261-273.
Jakimiuk, B. (2013), Między wychowaniem a karierą zawodową, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Janiak, A., Rynio, A., (2014d), Topicality and relewancje of Janusz Korczak’s pedagogical approach to chldren and their upbringing, „The Person and the Challenges”, volume 4, number 2, s. 157-181.
Konefał, S. (2011), Wychowanie jako doświadczanie miłości opartej na przyjaźni, „Roczniki Pedagogiczne” 3 (39) (2011), s. 93-102.
Łobacz, M. (2011), Wartość ubóstwa w urzeczywistnianiu się osoby, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Magier, P. (2010), Tożsamość pedagogiki chrześcijańskiej, w: J. Michalski, A. Zakrzewska (red.), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 336-345.
Nowak, M. (2010), Specyfika, wyzwania, możliwości i perspektywy pedagogiki chrześcijańskiej w Polsce, w: J. Michalski, A. Zakrzewska (red.), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 13-35.
Opiela, M.L. (2013), Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opozda, D., Opiela, M.L., Bis, D., Świdrak, E. (2015), Rodzina miejscem integralnego rozwoju i wychowania, Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Petkowicz, A. (2009), Wychowanie chrześcijańskie metodą harcerską, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rynio, A. (1995), Wychowanie młodzieży w nauczaniu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Rynio, A. (2001a), Wychowanie człowieka w duchu „Zmysłu religijnego”, w: A. Rynio (red.), Wychowanie człowieka otwartego. Rola „Zmysłu religijnego” Luigi Giussaniego w kształtowaniu osoby, Kielce: Wydawnictwo Jedność, s. 71-84.
Rynio, A. (2001b), Wychowanie otwarte na hipotezę Objawienia, w: A. Rynio (red.), Wychowanie człowieka otwartego, Rola „Zmysłu religijnego” Luigi Giussaniego w kształtowaniu osoby, Kielce: Wydawnictwo Jedność, s. 98-102.
Rynio, A. (2001c), Wychowawcza metoda ks. L. Giussaniego, w: A. Rynio (red.), Wychowanie człowieka otwartego. Rola „Zmysłu religijnego” Luigi Giussaniego w kształtowaniu osoby, Kielce: Wydawnictwo Jedność, s. 89-93.
Rynio, A. (2004), Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rynio, A. (2005a), Edukacyjna i wychowawcza funkcja szkoły katolickiej, w: T. Frąckowiak (red.), Dziecko. Edukacyjne i pomocowe oferty małych ojczyzn, Poznań–Wągrowiec: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział w Poznaniu, s. 247-265.
Rynio, A. (2005b), Metodyczno-strukturalne elementy procesu integralnego wychowania osoby, w: M. Nowak, C. Kalita (red.), Pedagogiczna inspiracja w nauczaniu Jana Pawła II, Biała Podlaska: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Papieża Jana Pawła II, s. 285-303.
Rynio, A. (2005c), Miłość miłosierna jako wartość edukacyjna, „Roczniki Nauk Społecznych” 33(2005), z. 2, s. 31-48.
Rynio, A. (2006a), Cierpienie jako czynnik wychowawczy, w: J. Śledzianowski (red.) Jan Paweł II stróżem ludzkiej rodziny, Kielce: Akademia Świętokrzyska, s. 241-250.
Rynio, A. (2006b), Wolność a wychowanie. Poszukiwanie rozwiązań prakseologicznych, „Roczniki Nauk Społecznych” 34 (2006), z. 2, s. 71-89.
Rynio, A. (2006c), Wychowanie religijne w ujęciu Księdza Profesora Józefa Wilka, w: B. Kiereś, ks. M. Nowak, D. Opozda (red.), Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 97-105.
Rynio, A., (2006d), Zawsze miał nadzieję – ks. Mieczysław Brzozowski świadectwa i wspomnienia, Lublin, Kościół Rektoralny pw. Wniebowzięcia NMP Zwycięskiej.
Rynio, A. (2007a), Atrakcyjność wychowania chrześcijańskiego, w: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 672-689.
Rynio, A. (2007b), Dojrzałość nauczycieli warunkiem twórczego rozwoju i przetrwania cywilizacji, „Rocznik Naukowy” 14 (2007), s. 89-100.
Rynio, A. (2008), Wychowawcza specyfika bractwa Comunione e liberazione i nadzieje z nią związane, w: W. Wójcik, E. Lalikova (red.), Edukacja działania społeczne rodzina, Bielsko-Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej, s. 173-186.
Rynio, A., Gawrysiakowa, J., Budkiewicz, M. (red.), (2008), Bogu i Ojczyźnie. Katolicki Uniwersytet Lubelski w wypowiedziach Prymasów Polski, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rynio, A. (2009a), Chrześcijańska pedagogia nadziei ks. Luigi Giussaniego, „Roczniki Pedagogiczne” 1 (37) (2009), s. 67-82.
Rynio, A. (2009b), Szkoła katolicka, uprzywilejowanym miejscem ludzkiej nadziei, w: K. Chałas (red.), Kreowanie tożsamości szkoły. Konteksty teoretyczne, poglądy, wyniki badań, t. I, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 83-96.
Rynio, A., (2011a), ABC wychowania do odpowiedzialności, w: P. Kawalec, A. Błachuta (red.), Odpowiedzialność społeczna w innowacyjnej gospodarce, s. 210-258, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rynio, A., Skrzyniarz R., Badeńska L. (2011b), Pedagogika na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II. Historia i współczesność, Lublin: Jedność.
Rynio, A., K. Braun, A. Lendzion, D. Opozda (2012). Religijno-moralny wymiar rozwoju i wychowania. Lublin: Wydawnictwo KUL
Rynio, A. (2013a), Oczekiwane cechy osobowe nauczycieli i wychowawców, w: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Sprawności moralne wychowawcy, Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, Wydawnictwo: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe ZAPOL Dmochowski Sobczyk Sp.j, s. 29-53.
Rynio, A. (2013b), Rodzina środowiskiem integralnego wychowania w nauczaniu Jana Pawła II, w: J.M. Garbula, A. Zakrzewska, W. Sawczuk (red.), Świat rodziny. Perspektywa interdyscyplinarna wobec trwania i zmian, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 28-56.
Rynio, A. (2013c), Święty Paweł jako przykład nauczyciela i wychowawcy, w: M. Nowak, R. Jusiak, J. Mazur, (red.), Źródła wielkości mistrzów. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Pawłowi Gachowi, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 97-108.
Rynio, A. (2013d), Współczesna młodzież jako pokolenie poszukujące pracy, wartości i ideałów, w: B. Jakimiuk (red.), Między wychowaniem a karierą zawodową, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 77-90.
Rynio, A. (2013e), Wybrane paradoksy pedagogiki chrześcijańskiej podstawą jej tożsamości „Forum Pedagogiczne” 2(2013), s. 41-63.
Rynio, A. (2014a), Dziecko w myśli i posłudze duszpasterskiej Księdza Profesora Józefa Wilka, w: J. Stala (red.), Nauki o rodzinie w służbie rodziny, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, s. 411-430.
Rynio, A. (2014b), Jakość edukacji akademickiej warunkowana potrzebą integralnego wychowania osoby, w: R. Bera, K. Klimkowska, A. Dudak (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej. Obszar nauk pedagogicznych, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 75-91.
Rynio, A. (2014c), Nauczyciel – mistrzem czy urzędnikiem? Na marginesie wychowawczego zadania szkoły i pilnej potrzeby dzielności zawodowej nauczycieli w: A. Rynio, K. Stępień (red.), Wychowanie a cywilizacja uzależnień i agresji, Lublin: IEN i Wydawnictwo KUL, s. 95-117.
Rynio, A. (2015a), Dziecko przedmiotem troski świętego Jana Pawła II, w: K. Bocheńska-Włostowska, E. Kopeć (red.), W trosce o edukację dziecka, Warszawa: Wydawnictwo B&G, s. 7-28.
Rynio, A., Braun, K., Jeziorański, M., Szewczak, I. (2015b), Obudzić (nie)odkryty potencjał małżeństwa i rodziny, Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Rynio A., Słowo wprowadzające (2015c), w: J. Gawrysiakowa, M. Józwik (red.), NSZZ „Solidarność w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim 1980-2010, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 13-30.
Rynio, A. (2016a), Integralny rozwój człowieka, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polwen, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, s. 448-453.
Rynio, A. (2016b), Integralne wychowanie, w: K. Chałas, A. Maj (red.), Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom: Polwen, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, s. 440-448.
Rynio, A, Koksa, H. (2016c), Oryginalność i nowatorstwo działalności Cecylii Plater-Zyberkówny, w: F.W. Wawro, ks. A. Łuczyński, L. Pietruszka (red.), Osoba Środowisko Transcendencja. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Romanowi Jusiakowi OFM, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 267-286.
Rynio, A. (2017), Wzory osobowe a budowanie autorytetu nauczyciela i wychowawcy, w: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Sprawności moralne a przestrzenie pedagogiczne, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, s. 15-44.
Salamucha, A. (2010), Kiedy pedagogika jest chrześcijańska? Uwagi metodologiczne, w: J. Michalski, A. Zakrzewska (red.), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 120-125.
Salamucha, A., Magier, P. (2013), W obronie pedagogiki chrześcijańskiej, „Pedagogia Christiana”, I/31(2013), s. 155-169.
Solidarność w nauczaniu Jana Pawła II. Wybór tekstów (2005), wyboru dokonała i przedmową opatrzyła A. Rynio, Lublin: Fundacja Servire Veritati IEN.
Szewczak, I. (2015), Rola rodziny w wychowaniu do dzielności życiowej, w: A. Rynio, K. Braun, M. Jeziorański, I. Szewczak (red.), Obudzić (nie)odkryty potencjał małżeństwa i rodziny, Lublin: Wydawnictwo Episteme, s. 307-327.
Tomczyk, M. (2010). Autorytet nauczyciela akademickiego w twórczości o. Jacka Woronieckiego, w: Braun, K., Łobacz M., Rynio A. (red.), Wczoraj, dziś i jutro pedagogiki uniwersyteckiej w świetle twórczości Stefana Kunowskiego, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 73-78.