The Blessed Edmund Bojanowski’s Concept of Protection

Main Article Content

Michał Kotala

Abstract

Edmund Bojanowski built his vision of raising children on the concept of protection. The protection is not only a notion or an institution, but it should be understood as an action and a pedagogical activity in a broad sense. Bojanowski tried to protect by raising. He based his concept on pillars: nature, culture and religion which complement one another in everyday life. This article is an attempt to present his main pedagogical assumptions with particular emphasis on the role of protection and value of everyday life.

Article Details

Section
Articles

References

Bańko, M. (red.) (2006). Wielki słownik ucznia. T. I (A-Ó). Warszawa: PWN.
Gawle-Wiernasz, M. (2013). Oddziaływania wychowawczo-dydaktyczne a miłość pedagogiczna. W: J. Krukowski, A. Wołoch (red.), Szkoła twórcza w odtwórczym świecie (s. 226-240). Kraków: Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego UP im. KEN w Krakowie.
Gigilewicz, E., Opiela, M.L. (red.) (2016). Prace, szkice i notatki Edmunda Bojanowskiego. Inedita. T. I. Lublin: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Kiciński, A. (2012). Katecheza w służbie człowiekowi i społeczeństwu. W: S. Wilk, A. Kiciński, A. Łuczyński, M. Opiela, A. Smagacz (red.), Drogowskazy wychowania (s. 158-170). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Korcz, J. (2014). Kalendarz na rok 2014 z okazji dwusetnej rocznicy urodzin bł. Edmunda Bojanowskiego. Warszawa.
Kostkiewicz, J. (2014) [Rec.:] Maria Opiela, Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana, Wydawnictwo KUL, Lublin 2013, ss. 448. „Pedagogia Christiana” 33(1), 257-261.
Kowolik, P. (2016). Edmund Bojanowski (1814-1871) – pedagog i wychowawca, działacz oświatowo-narodowy i społeczno-religijny. „Nauczyciel i Szkoła” 2(60), 307-311.
Kupisiewicz, J. (2012). Z dziejów teorii i praktyki wychowania: podręcznik akademicki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Milerski, B., Śliwerski, B. (red.) (2000). Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa: PWN.
Opiela, M. (red.) (2011). Aktualność koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Opiela, M. (2012a). Realizacja idei integracji w działalności Sióstr Służebniczek BDNP w ośrodku integracyjnym w Dębicy w świetle systemu wychowania bł. Edmunda Bojanowskiego. „Rozprawy Społeczne” 6(2), 70-85.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Opiela, M. (red.) (2009). Ochronić wychowując. Przewodnik metodyczny do „Programu wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego”. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Opiela, M. (2012b). Program wychowania przedszkolnego według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. „Koniński Kurier Oświatowy” 3-4(98-99), 9-12.
Opiela, M. (red.) (2010). Wychowanie integralne dziecka w wieku przedszkolnym według koncepcji pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Parzyszek, M. (2017). Ogólnopolska konferencja naukowa „«Z pomocą człowiekowi...» W pierwszą rocznicę śmierci śp. Profesor Teresy Kukołowicz”, Lublin, 27 lutego 2015 roku. „Roczniki Pedagogiczne” 7(1), 155-162.
Ryszka, Cz. (2000). Solidarny w miłości. Wrocław–Bytom: Oficyna Wydawnicza 4K.
Tóth, T. (1935). Chrystus i młodzieniec. Listy do moich studentów VIII. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy Księża Jezuici.
Tóth, T. (1947). Religia w życiu młodzieńca. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy Księża Jezuici.