Patriotic Education in the Concept of Edmund Bojanowski and its Possible Application in Contemporary School

Main Article Content

Sebastian Nowak

Abstract

The article addresses the issue of patriotic education in educational activities and draws attention to the importance of patriotism as an element of upbringing. Shows the timelessness and universality of Edmund Bojanowski’s educational proposal and presents the possibility of its application in contemporary school.

Article Details

Section
Articles

References

Bartnik, Cz.S. (1999). Problematyka teologii narodu. Częstochowa.
Cichoń, W. (1996). Wartości Człowiek Wychowanie. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Dudziak, B. (1984). Idea ochronek i religijnego wychowania dzieci u bł. Edmunda Bojanowskiego. Warszawa.
Gałka, A. (2015). Patriotyzm w życiu i nauczaniu bł. Edmunda Bojanowskiego – czego możemy uczyć się od niej dzisiaj? W: A. Zelga, J. Piłat, W. Wieczorek (red.), Od Eucharystii do pracy. Dziedzictwo bł. Edmunda Bojanowskiego w teorii i praktyce (s. 245-260). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Glemp, J. (1991). Homilia kard. Józefa Glempa, Prymasa Polski z okazji Dnia Modlitwy o beatyfikację Sługi Bożego Edmunda Bojanowskiego. „Currenda” 4-6, Tarnów: Diecezja Tarnowska.
Jeleńska, L. (1930). Sztuka wychowania. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Karta Nauczyciela, Dz. U. 2017, poz. 1189.
Nowak, M. (2000). Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: RW KUL.
Obolevitch, T. (2012). Związek natury, religii i historii w koncepcji filozoficzno-pedagogicznej bł. Edmunda Bojanowskiego. W: S. Wilk, A. Kiciński, A. Łuszczyński, M.L. Opiela, A. Smagacz (red.), Drogowskazy wychowania (s. 327-338). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Okoń, W. (1998). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Opiela, M. (red.) (2012). „Od dzieci trzeba zacząć”. Programy integralnego wychowania według koncepcji pedagogicznej bł. E. Bojanowskiego. Dębica: Zgromadzenie Sióstr Służebniczek BDNP.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Wydawnictwo Episteme.
Opiela, L., Smagacz, A., Wilk, S. (red.) (2009). Służyć i wychowywać do miłości. Błogosławiony Edmund Bojanowski – wychowawca i apostoł laikatu. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Petrykowski, P. (1997). Wprowadzenie do podstaw teorii wychowania. Toruń: Oficyna Wydawnicza Turpress.
Reguła Zgromadzenia Służebniczek Boga-Rodzicy-Dziewicy Niepokalanie Poczętej (1991). Katowice.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017, poz. 356.
Ruciński, S. (1988). Wychowanie jako wprowadzanie w życie wartościowe. Warszawa: UW.
Rynio, A. (2012). Wzór osobowy wychowawcy. W: S. Wilk, A. Kiciński, A. Łuszczyński, M.L. Opiela, A. Smagacz (red.), Drogowskazy wychowania (s. 95-120). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Smoll, A. (1969). Psychologiczne podstawy metod wychowania w systemie ochronkowym Edmunda Bojanowskiego (1814-1871), mps. Lublin.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dz. U. 2017, poz. 59.
Walczyna, J. (1977). Cele i treści pracy wychowawczej z małym dzieckiem. Warszawa: WSiP.
Żurek, J. (red.) (2011). Podstawa programowa z komentarzami – Język polski. Warszawa: MEN.