Integral Human Upbringing in the Pedagogical Concept of Edmund Bojanowski

Main Article Content

Maria Loyola Opiela

Abstract

Pedagogical concept of Edmund Bojanowski indicates the way of integral human being development from an early age in the perspective of its whole life and eternal happiness. The crucial goal of upbringing is integral development of human being aiming at achievement of human and Christian maturity. Bojanowski he perceives great meaning of upbringing process in the whole context of religious connotations, and relations with the nature, and with history. In his upbringing he accepted the biblical concept of man and the resulting truth about the essence of human life, its aim and laws of development. He used broad experience of human mankind and its accomplishments in the area of philosophy, literature and developing pedagogy. He picked up everything which was the most valuable and suitable for the specificity of human development, its nature and social environment.

Article Details

Section
Articles

References

Bojanowski, E. (2009). Dziennik. Objaśnił, skomentował i wstępem poprzedził L. Smołka. T. IV. Wrocław.
Grocholewski, Z. (2009). Integralne wychowanie według bł. Edmunda Bojanowskiego. W: M.L. Opiela, A. Smagacz, S. Wilk (red.), Służyć i wychowywać do miłości. Błogosławiony Edmund Bojanowski – wychowawca i apostoł laikatu (s. 22-37). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Kodeks Prawa Kanonicznego (2008). Poznań: Pallottinum.
Kongregacja ds. Wychowania Katolickiego (1983). Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości. Watykan.
Maryniarczyk, A. (2016). Antropologiczne podstawy wychowania w przedszkolu katolickim. Kogo, dlaczego, w jakim celu wychowywać? W: A. Kiciński, M. Opiela (red.), Katolickie wychowanie dziecka. Rodzina, przedszkole, Kościół (s. 11-23). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M. (2013). Integralna pedagogika przedszkolna w systemie wychowania Edmunda Bojanowskiego. Kontynuacja i zmiana. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Opiela, M.L. (red.) (2016). Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego. Lublin: Episteme.
Rynio, A. (2004). Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Słownik języka polskiego (1978). Warszawa: PWN.
Świdrak, E. (2013). Psychologiczne aspekty rozwoju i wychowania integralnego. W: D. Bis, M. Opiela (red.), Wychowanie integralne w teorii i w praktyce pedagogicznej (s. 45-59). Lublin: Wydawnictwo KUL.