Optimism and Responsibility in Education
Main Article Content
Abstract
All educational relations have to be anchored in responsibility and in pedagogical optimism. Hence the article concerns the issue of raising a man who is responsible and who has an optimistic attitude towards reality, which is a real challenge for modern parents and pedagogues. This can be achieved, among others, by setting adequate goals and planning educational actions in a precise way.
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Albińska E., Odpowiedzialność [Responsibility], in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Żak” 2004, p. 773-780.
Chudy W., Pedagogika godności. Elementy etyki pedagogicznej [Pedagogy of Dignity. Elements of Pedagogical Ethics], A. Szudra (ed.), Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2009.
Chudy W., Społeczeństwo zakłamane [A Mendacious Society], Warszawa: Oficyna Naukowa 2007.
Dominian J., Autorytet. Chrześcijańska interpretacja psychologicznej ewolucji pojęcia autorytetu – władzy [Authority – a Christian Interpretation], Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 1988.
Gajdamowicz H., Postmodernistyczna wizja człowieka. Kontekst pedagogiczny [The postmodernist vision of the man. The pedagogical context], in: M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak (ed.), Antropologiczna pedagogika ogólna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, p. 137-148.
Goleń J., Wychowanie seksualne w rodzinie. Studium pastoralne [Sexual Upbringing in the Family. A Pastoral Study], Rzeszów: Poligrafia WSD w Rzeszowie 2006.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna [Pedagogical Ethics], Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1996.
Jan Paweł II [John Paul II], Ojciec i nauczyciel młodzieży [Young People’s Father and Teacher], Rzym: TP 1988.
Janczur A., Wybrane czynniki kształtujące styl życia młodzieży [Selected Factors Forming the Young People’s Lifestyle], Rzeszów: WSP 1988.
Kiereś B., O personalizm w pedagogice. Studia i szkice z teorii wychowania [For Personalism in Pedagogy. Studies and Sketches in the Theory of Education], Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2009.
Krąpiec M.A., Ja – człowiek [I – Man], Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1974.
Kwieciński Z., Od wychowania w posłuszeństwie do wychowania w odpowiedzialności [From the upbringing in obiedience to upbringing in responsibility], in: K. Kruszewski (ed.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2000, p. 37-44.
Magier P., Współczesny nastolatek: między patriotyzmem a globalizmem [A modern teenager: between patriotism and globalism], in: K. Stępień, B. Kiereś (ed.), Nauczyciel wobec problemów globalnego nastolatka, Lublin: Fundacja „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej; Wydawnictwo KUL 2012, p. 191-215.
Mialaret G., Profil nauczyciela-wychowawcy [The profile of the teacher-educator], in: M. Debesse, G. Mialaret (ed.), Rozprawy o nauczaniu, vol. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN 1988, p. 45-79.
Mikołajczyk M., Optymizm [Optimism], in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 3, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2004, p. 877-885.
Nagórny J., Problemy moralne współczesnej rodziny polskiej [Moral problems of the modern Polish family], in: K. Jeżyna, T. Zadykowicz (ed.), Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008, p. 87-116.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej [Foundations of Open Pedagogy. A Dynamic Approach in the Christian Inspiration], Lublin: Wydawnictwo KUL 1999.
O’Collins G., Farrugia E.G., Zwięzły słownik teologiczny [A Concise Dictionary of Theology], Kraków: Wydawnictwo WAM 1993.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny [A New Dictionary of Pedagogy], Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1998.
Ostrowska K., Osobowość [Personality], in: D. Lalak, T. Pilch (ed.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1999, p. 166-168.
Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych dla studiujących filozofię chrześcijańską [A Concise Dictionary of Philosophical Terms and Notions for Christian Philosophy Students], Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1983.
Sillamy N., Słownik psychologii [A Dictionary of Psychology], Warszawa: Wydawnictwo „Książnica” 1994.
Wolski K., Autorytet wychowawcy a prawo dziecka do wolności [The pedgogue’s authority versus a child’s right to freedom], „Studia nad Rodziną” 1998, nr 2, p. 39-45.
Wrońska K., Kondycja współczesnej rodziny w kontekście przemian (kryzysu) autorytetu [The condition of the modern family in the context of transformations (crisis) of authorities], „Rocznik Pedagogiki Rodziny” 2003, vol. VI, p. 121-129.
Żebrowski J., Odpowiedzialność jako wartość i jej wychowawcze implikacje [Responsibility as a value and its educational implications], in: U.B. Kazubowska (ed.), Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość. Teoria i praktyka, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2010, p. 15-30.
Chudy W., Pedagogika godności. Elementy etyki pedagogicznej [Pedagogy of Dignity. Elements of Pedagogical Ethics], A. Szudra (ed.), Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2009.
Chudy W., Społeczeństwo zakłamane [A Mendacious Society], Warszawa: Oficyna Naukowa 2007.
Dominian J., Autorytet. Chrześcijańska interpretacja psychologicznej ewolucji pojęcia autorytetu – władzy [Authority – a Christian Interpretation], Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 1988.
Gajdamowicz H., Postmodernistyczna wizja człowieka. Kontekst pedagogiczny [The postmodernist vision of the man. The pedagogical context], in: M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak (ed.), Antropologiczna pedagogika ogólna, Lublin: Wydawnictwo KUL 2010, p. 137-148.
Goleń J., Wychowanie seksualne w rodzinie. Studium pastoralne [Sexual Upbringing in the Family. A Pastoral Study], Rzeszów: Poligrafia WSD w Rzeszowie 2006.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna [Pedagogical Ethics], Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 1996.
Jan Paweł II [John Paul II], Ojciec i nauczyciel młodzieży [Young People’s Father and Teacher], Rzym: TP 1988.
Janczur A., Wybrane czynniki kształtujące styl życia młodzieży [Selected Factors Forming the Young People’s Lifestyle], Rzeszów: WSP 1988.
Kiereś B., O personalizm w pedagogice. Studia i szkice z teorii wychowania [For Personalism in Pedagogy. Studies and Sketches in the Theory of Education], Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2009.
Krąpiec M.A., Ja – człowiek [I – Man], Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 1974.
Kwieciński Z., Od wychowania w posłuszeństwie do wychowania w odpowiedzialności [From the upbringing in obiedience to upbringing in responsibility], in: K. Kruszewski (ed.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2000, p. 37-44.
Magier P., Współczesny nastolatek: między patriotyzmem a globalizmem [A modern teenager: between patriotism and globalism], in: K. Stępień, B. Kiereś (ed.), Nauczyciel wobec problemów globalnego nastolatka, Lublin: Fundacja „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej; Wydawnictwo KUL 2012, p. 191-215.
Mialaret G., Profil nauczyciela-wychowawcy [The profile of the teacher-educator], in: M. Debesse, G. Mialaret (ed.), Rozprawy o nauczaniu, vol. 2, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN 1988, p. 45-79.
Mikołajczyk M., Optymizm [Optimism], in: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 3, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2004, p. 877-885.
Nagórny J., Problemy moralne współczesnej rodziny polskiej [Moral problems of the modern Polish family], in: K. Jeżyna, T. Zadykowicz (ed.), Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008, p. 87-116.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej [Foundations of Open Pedagogy. A Dynamic Approach in the Christian Inspiration], Lublin: Wydawnictwo KUL 1999.
O’Collins G., Farrugia E.G., Zwięzły słownik teologiczny [A Concise Dictionary of Theology], Kraków: Wydawnictwo WAM 1993.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny [A New Dictionary of Pedagogy], Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1998.
Ostrowska K., Osobowość [Personality], in: D. Lalak, T. Pilch (ed.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1999, p. 166-168.
Podsiad A., Więckowski Z., Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych dla studiujących filozofię chrześcijańską [A Concise Dictionary of Philosophical Terms and Notions for Christian Philosophy Students], Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1983.
Sillamy N., Słownik psychologii [A Dictionary of Psychology], Warszawa: Wydawnictwo „Książnica” 1994.
Wolski K., Autorytet wychowawcy a prawo dziecka do wolności [The pedgogue’s authority versus a child’s right to freedom], „Studia nad Rodziną” 1998, nr 2, p. 39-45.
Wrońska K., Kondycja współczesnej rodziny w kontekście przemian (kryzysu) autorytetu [The condition of the modern family in the context of transformations (crisis) of authorities], „Rocznik Pedagogiki Rodziny” 2003, vol. VI, p. 121-129.
Żebrowski J., Odpowiedzialność jako wartość i jej wychowawcze implikacje [Responsibility as a value and its educational implications], in: U.B. Kazubowska (ed.), Odpowiedzialność rodzicielska jako wartość. Teoria i praktyka, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2010, p. 15-30.