Educational Significance of Voluntary Service in the Perspective of Pedagogical Theory and Practice

Main Article Content

Katarzyna Braun
Marek Jeziorański

Abstract

Voluntary service is a social phenomenon that has been developing rapidly in the recent years. Young people are an especially important age group here. It is among them that the movement finds most followers. This stage in a man's development is particularly interesting for pedagogues, especially because of the ever growing significance of social (peer) groups for a young man.


The article looks for coinciding points in a more or less organized and structuralized social movement on the one hand, and pedagogical research on the other. The studies start from two sources – an analysis of selected pedagogical theories showing a man's personal development in a social context, and an analysis of pedagogical practice and pedagogical empirical research into voluntary service. This means that these are two, in a sense independent, ways, the former of which may be described as a deductive one, and the latter – as an inductive one.

Article Details

Section
Articles

References

Adamski F.: Personalizm i pedagogika personalistyczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. IV, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2005, s. 349-353.
Bauman Z.: Płynna nowoczesność, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2006.
Becelewska D.: Wybiórczy wolontariat, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 7(2008), s. 23-27.
Braun K., Wędrychowicz K.: Młodzieżowe Kluby Wolontariusza, [b.m. i r.w.].
Braun K.: Wolontariat – młodzież – wychowanie, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012.
Burgos J.M.: Personalizm, Warszawa: Centrum Myśli Jana Pawła II 2010.
Chrapek J.: Dzielmy się miłością – wolontariat, za: http://mateusz.pl/ czytelnia/jch-wolontariat.htm [dostęp: 20sierpnia 2013].
Dec I.: Personalizm, w: Powszechna encyklopedia filozofii, red. nacz. A. Maryniarczyk, t. VIII, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 2007, s. 122-127.
Draus J., Terlecki R.: Historia wychowania. Wiek XIX i XX, t. II, Kraków: „Ignatianum” 2005.
Dybeł A.: Wolontariat Europejski formą przełamywania stereotypów. Studium przypadku na przykładzie MOPS – Centrum Pomocy Dziecku Niepełnosprawnemu i Jego Rodzinie w Częstochowie, w: Praca socjalna i wolontariat w pomocy społecznej, red. M. Mirowska, Częstochowa: AJD 2010, s. 123-127.
Dyrda K.: Młodzież wobec wolontariatu, w: Socjalizacja – wezwanie współczesności, red. J. Stala, Tarnów: Biblos 2010, s. 281-301.
Gabryś M.: Współczesna młodzież w obliczu wolontariatu. Szansa na to, jak zmienić rzeczywistość, w: Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży. Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, red. B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2010, s. 48-55.
Gaś Z.B.: Wolontariat w profilaktyce, „Remedium”, czerwiec 2002.
Gawroński S.: Ochotnicy miłości bliźniego. Przewodnik po wolontariacie, Warszawa: Biblioteka Więzi 1999.
Hessen S.: O sprzecznościach i jedności wychowania. Zagadnienia pedagogiki personalistycznej, Warszawa: Wydawnictwo „Żak” 1997.
Hessen S.: Podstawy pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo „Żak” 1999.
Jagiełka J.: Wolontariat „Rodziny Piekoszowskiej”, w: Wolontariat jako działanie prospołeczne w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej, red. B.Matyjas, Kielce: Wszechnica Świętokrzyska 2009, s. 209-220.
JanPaweł II: Miłość najwspanialszą formą ewangelizacji. Przesłanie na zakończenie Międzynarodowego Roku Wolontariatu, Watykan 5.12.2001.
Kalinowski M.: Wolontariat w życiu rodziny, „Roczniki Teologiczne” 51(2004), z. 10, s. 151-163.
Kapuścińska M.: Motywy podejmowania działań wolontariackich wśród młodzieży szkolnej, w: Pomoc jako zachowanie prospołeczne, red. T. Zbyrad, B.Krempa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, s.317-326.
Kołecka M.: Wolontariat – szansa i nadzieja, w: Pomoc jako zachowanie prospołeczne, red. T. Zbyrad, B. Krempa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, s.301-315.
Konopacki M.: Wolontariat jako szansa i nadzieja, w: Pomoc społeczna. Praca socjalna, teoria i praktyka, red. K. Marzec-Holka, Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2003, s. 531-539.
Kostek M.: Wolontariat w hospicjum impulsem do zmiany w człowieku? Lublin: TN KUL 2010.
Kromolicka B.: Działalność Koła Wolontariatu Studenckiego na rzecz dzieci potrzebujących pomocy, w: W służbie dziecku, red. J. Wilk, t. III, Lublin: Wydawnictwo KUL 2003, s. 161-168.
Kromolicka B.: Wolontariat, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. VII, Warszawa: Wydawnicto Akademickie „Żak” 2008, s. 218-230.
Krzesińska-Żach B.: Wolontariat w służbie osób terminalnie chorych na przykładzie Hospicjum „Dom Opatrzności Bożej” w Białymstoku, w: Pomoc jako zachowanie prospołeczne, red. T. Zbyrad, B. Krempa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, s. 341-348.
Lausch-Chudy M.: Wychowawcza moc wolontariatu, w: Socjalizacja – wyzwanie współczesności, red. J. Stala, Tarnów: Biblos 2010, s. 303-313.
Lenart K.: Formy wsparcia społecznego osób, które weszły w konflikt z prawem – na przykładzie lubelskich programów wolontariackich, w: Multum, non multa. Młodzi badacze w poszukiwaniu prawdy, red. U. Czyżewska, T. Siewierski, R. Tabaszewski, J. Żołnierz, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, s. 183-191.
Malinowski J.A.: Szkoła jako podmiot systemu zintegrowanych działań socjalnych w środowisku lokalnym, w: Praca socjalna w organizacjach pozarządowych, red. B. Kromolicka, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2005, s. 339-353.
Nowak M.: Koncepcja osoby i jej znaczenie w teorii pedagogicznej Stefana Kunowskiego, w: W trosce o integralne wychowanie, red. M. Nowak, T. Ożóg, A. Rynio, Lublin: Wydawnictwo KUL 2003, s. 147-168.
Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL 1999.
Ożóg K.: Działalność w wolontariacie – między służbą drugiemu człowiekowi a pseudoaltruizmem, w: Pomoc jako zachowanie prospołeczne, red. T. Zbyrad, B. Krempa, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, s. 327-340.
Przewłocka J.: Zaangażowanie społeczne Polaków w roku 2010: Wolontariat, filantropia, 1%. Raport z badań, Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor 2011.
Segiet K.: Znaczenie wolontariatu działającego na rzecz dzieci i młodzieży w różnych obszarach życia społecznego, w: Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2005, s. 117-124.
Sobolewski Z.: Szkolne koła Caritas – formacja chrześcijańska przez działanie, http://www.parafia.medynia.pl/index.php?akcja=dodatkowa&id=158 [dostęp: 23sierpnia 2013].
SobórWatykański II: Gaudium et spes. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, w: Sobór WatykańskiII, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań: Pallottinum 1967, s. 537-620.
Sowiński A.: W poszukiwaniu ideału osobowości wolontariusza, w: Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. B. Kromolicka, Toruń: Wydawnictwo Akapit 2005, s. 93-105.
Szpringer M., Laurman-Jarząbek E.: Wolontariat w pomocy osobom zakażonym HIV i chorym na AIDS, w: Wolontariat jako działanie prospołeczne w obszarze pomocy społecznej i pracy socjalnej, red. B. Matyjas, Kielce: Wszechnica Świętokrzyska 2009, s.247-254.
Wojtyła K.: Miłość i odpowiedzialność, Lublin TN KUL 2001.
Wojtyła K.: O znaczeniu miłości oblubieńczej (Na marginesie dyskusji), „Roczniki Filozoficzne” 2(1974), z. 2, s. 162-174.
Wojtyła K.: Osoba i czyn, w: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. T. Styczeń [i in.], Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2000, s. 43-344.