School Science. Theories and Visions of School in the Future
Main Article Content
Abstract
There is a need to examine the theory of school as a social and educational institution. Far reaching aim of school science should be the rebirth of a man as a basic value in an intellectual, moral and cultural sense. School science should be interdisciplinary, multi-functional and polimethodological. An important task is to mark the current theories of educational changes in school.
Another important task is to present the future vision of school in which a vital role is played by the integration of three spheres: school, out-of-school and virtual.
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Bertalanffy L. von: General Systems Theory. Foundation Development, New York: G. Braziller 1960.
Bertalanffy L. von, Ogólna teoria systemów, Warszawa: PWN 1984.
Boulding E.: Systemsanalyse und ihre Anwendung in Unterricht, Bad Heilbrunn 1975.
Bruner J. S.: Proces kształcenia, tłum. J. Radzicki, Warszawa: PWN 1964.
Chałas K.: Optymalizacja szans edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej – perspektywa aksjologiczna. Badania w działaniu, Warszawa: Of. „Jacek Chmielewski” 2002.
Chmaj L.: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa: PZWS 1963.
Dalin P., Rolff H. G.: Changing the School Culture, London: Cassel 1993.
Dalin P. Rust V.: Towards Schooling for the Twenty First Century, London: Cassel 1996.
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań: UAM 1994.
Dewey J.: Szkoła a społeczeństwo, tłum. R. Czaplińska-Muternich, Warszawa: Żak 2005.
Dobrowolska B.: Scholiologia – o szkole interdyscyplinarnie, „Życie Szkoły” 2012, nr 11.
Dreeben R.: On What is Learned in School, Addison – Wesley 1968.
Duraj-Nowakowa K.: Teoria systemów w pedagogice, Kraków: WSP 1992.
Ekiert-Oldroyd D.: Wizje szkoły w raportach OECD a dylematy kształcenia nauczycieli, w: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju ucznia, Kraków: AP 2005.
Feinberg W., Soltis J. F.: Szkoła i społeczeństwo, tłum. K. Kruszewski, Warszawa: WSiP 1998.
Fish D., Broekman H.: Odmienne podejście do kształcenia nauczycieli, Warszawa: CODN 1992.
Flanders N.: Analyzing Teaching Behavior, New York: Addison-Wesley, 1970.
Fullan M.: The New Meaning of Education Change, London: Cassel 1995.
Gardner H.: Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Janowski, Poznań: Media Rodzina 2002.
Gmerek T., System edukacji w Finlandii, [w:] E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków: Impuls 2012.
Goffman E.: Człowiek w teatrze życia rodzinnego, tłum. H. i P. Śpiewakowie, Warszawa: PIW 1981.
Goleman D.: Inteligencja emocjonalna, tłum. A. Janowski, Poznań: Media Rodzina 1997.
Hentig H. von: Was ist une Humane Schule?, München–Wien: Carl Hander Werlag 1978.
Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa: WSiP 1995.
Janowski A.: Pedagogika praktyczna zarys problematyki – zdrowy rozsądek – wyniki badań, Fraszka edukacyjna, Warszawa 2002.
Kunzmann P., Burkard F. P., Wiedmann F.: Atlas filozofii, tłum. B. A. Markiewicz, Warszawa: Prószyński i S-ka 1999.
Kupisiewicz Cz.: Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa: PWN 1985a.
Kupisiewicz Cz.: Wizje szkoły przyszłości, Warszawa: IKN 1985b.
Kuźma J.: Optymalizacja systemu pedagogicznego kształcenia, dokształcania idoskonalenia nauczycieli, Warszawa–Kraków: WN PWN 1993.
Kuźma J.: Nauczyciele przyszłej szkoły, Kraków: AP 2000, 2001.
Kuźma J.: Scholiologia, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI w., t. V, red. T.Pilch, Warszawa: Żak 2006.
Kuźma J., Czaja-Chudyba I. (red.), Szkoła promująca dzieci. Założenia koncepcyjne, cele ogólne, Kraków: AP 2004.
Kuźma J., Morbitzer J. (red.): Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dzieci, Kraków: AP 2005.
Kwiatkowska H.: Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli: założenia imetody edukacji nauczycielskiej, Warszawa: PWN 1988.
Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji, Warszawa–Toruń–Olecko–Białystok:Edytor 1992.
Lewowicki T.: Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacji, Warszawa: Żak 1995.
Lewowicki T.: Edukacja dla przyszłości – kontekst polski i europejski, [w:] J. Kuźma, J. Morbitzer (red.): Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dzieci, Kraków: AP 2005.
Lewowicki T., Ogniewjuk W. O., Sysojewa S. O. (red.): Całościowe ujęcie edukacji – ku spotkaniu z oświatologią, Warszawa: WSP – ZNP 2011.
Mika S.: Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa: Żak 1998.
Nalaskowski A.: Niepokój o szkołę, Kraków: Impuls 1995.
Okoń W.: Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa: WSiP 1999.
Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Kraków: Wyd. UJ 2004.
Pilch T.: Spory o szkołę. Pomiędzy tradycją a wyzwaniami współczesności, Warszawa: Żak 1999.
Potulicka E. (red.): Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, Poznań: Eruditus 2001.
Potulicka E., Hilderbrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.): Systemy edukacyjne w krajach europejskich, Kraków: Impuls 2012.
Radziewicz J.: Działalność wychowawcza szkoły. Wstęp do badań systemowych, Warszawa: WSiP 1983.
Rogers C. R.: Freiheit und Engagement. Personzentriertes Leben und Lernen, Frankfurt: Fischer 1989.
Rowid H.: Szkoła twórcza. Podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia nowej szkoły, Kraków: Gebethner i Wolf 1931.
Suchodolski B., Wychowanie dla przyszłości, Warszawa: PWN 1959.
Suchodolski B., Wojnar I.: Humanizm i edukacja humanistyczna – wybór tekstów, Warszawa: WSiP 1988.
Szczepański J.: Społeczne czynniki wydajności pracy, „Przegląd Techniczny”, listopad, 1959.
Szczepański J.: Szkoła w społeczeństwie [w:] K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania, podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, t. 2: Szkoła, Warszawa: PWN 1991.
Sztobryn S., Historia wychowania, w: Pedagogika nauka o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk: GWP 2006.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika – podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk: GWP 2006.
Vetulani J.: Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków: Homini 2010.
Wojnar I.: Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa: Żak 2000.
Wojnar I. (tłum.): Bliskie i dalekie cele wychowania, Warszawa: PWN 1987.
Wołoszyn S., Rozwój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku, [w:] Pedagogika, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN 2003.
Zieleniewski J.: Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierowania, Warszawa: PWN 1972.
Żechowska B. (red.): Teoretyczno-empiryczne problemy pedagogiki, Katowice: UŚ 1988.
Bertalanffy L. von, Ogólna teoria systemów, Warszawa: PWN 1984.
Boulding E.: Systemsanalyse und ihre Anwendung in Unterricht, Bad Heilbrunn 1975.
Bruner J. S.: Proces kształcenia, tłum. J. Radzicki, Warszawa: PWN 1964.
Chałas K.: Optymalizacja szans edukacyjnych młodzieży gimnazjalnej – perspektywa aksjologiczna. Badania w działaniu, Warszawa: Of. „Jacek Chmielewski” 2002.
Chmaj L.: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa: PZWS 1963.
Dalin P., Rolff H. G.: Changing the School Culture, London: Cassel 1993.
Dalin P. Rust V.: Towards Schooling for the Twenty First Century, London: Cassel 1996.
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań: UAM 1994.
Dewey J.: Szkoła a społeczeństwo, tłum. R. Czaplińska-Muternich, Warszawa: Żak 2005.
Dobrowolska B.: Scholiologia – o szkole interdyscyplinarnie, „Życie Szkoły” 2012, nr 11.
Dreeben R.: On What is Learned in School, Addison – Wesley 1968.
Duraj-Nowakowa K.: Teoria systemów w pedagogice, Kraków: WSP 1992.
Ekiert-Oldroyd D.: Wizje szkoły w raportach OECD a dylematy kształcenia nauczycieli, w: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju ucznia, Kraków: AP 2005.
Feinberg W., Soltis J. F.: Szkoła i społeczeństwo, tłum. K. Kruszewski, Warszawa: WSiP 1998.
Fish D., Broekman H.: Odmienne podejście do kształcenia nauczycieli, Warszawa: CODN 1992.
Flanders N.: Analyzing Teaching Behavior, New York: Addison-Wesley, 1970.
Fullan M.: The New Meaning of Education Change, London: Cassel 1995.
Gardner H.: Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Janowski, Poznań: Media Rodzina 2002.
Gmerek T., System edukacji w Finlandii, [w:] E. Potulicka, D. Hildebrandt-Wypych, C. Czech-Włodarczyk (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków: Impuls 2012.
Goffman E.: Człowiek w teatrze życia rodzinnego, tłum. H. i P. Śpiewakowie, Warszawa: PIW 1981.
Goleman D.: Inteligencja emocjonalna, tłum. A. Janowski, Poznań: Media Rodzina 1997.
Hentig H. von: Was ist une Humane Schule?, München–Wien: Carl Hander Werlag 1978.
Janowski A.: Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa: WSiP 1995.
Janowski A.: Pedagogika praktyczna zarys problematyki – zdrowy rozsądek – wyniki badań, Fraszka edukacyjna, Warszawa 2002.
Kunzmann P., Burkard F. P., Wiedmann F.: Atlas filozofii, tłum. B. A. Markiewicz, Warszawa: Prószyński i S-ka 1999.
Kupisiewicz Cz.: Paradygmaty i wizje reform oświatowych, Warszawa: PWN 1985a.
Kupisiewicz Cz.: Wizje szkoły przyszłości, Warszawa: IKN 1985b.
Kuźma J.: Optymalizacja systemu pedagogicznego kształcenia, dokształcania idoskonalenia nauczycieli, Warszawa–Kraków: WN PWN 1993.
Kuźma J.: Nauczyciele przyszłej szkoły, Kraków: AP 2000, 2001.
Kuźma J.: Scholiologia, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI w., t. V, red. T.Pilch, Warszawa: Żak 2006.
Kuźma J., Czaja-Chudyba I. (red.), Szkoła promująca dzieci. Założenia koncepcyjne, cele ogólne, Kraków: AP 2004.
Kuźma J., Morbitzer J. (red.): Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dzieci, Kraków: AP 2005.
Kwiatkowska H.: Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli: założenia imetody edukacji nauczycielskiej, Warszawa: PWN 1988.
Kwieciński Z.: Socjopatologia edukacji, Warszawa–Toruń–Olecko–Białystok:Edytor 1992.
Lewowicki T.: Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacji, Warszawa: Żak 1995.
Lewowicki T.: Edukacja dla przyszłości – kontekst polski i europejski, [w:] J. Kuźma, J. Morbitzer (red.): Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dzieci, Kraków: AP 2005.
Lewowicki T., Ogniewjuk W. O., Sysojewa S. O. (red.): Całościowe ujęcie edukacji – ku spotkaniu z oświatologią, Warszawa: WSP – ZNP 2011.
Mika S.: Psychologia społeczna dla nauczycieli, Warszawa: Żak 1998.
Nalaskowski A.: Niepokój o szkołę, Kraków: Impuls 1995.
Okoń W.: Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa: WSiP 1999.
Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Kraków: Wyd. UJ 2004.
Pilch T.: Spory o szkołę. Pomiędzy tradycją a wyzwaniami współczesności, Warszawa: Żak 1999.
Potulicka E. (red.): Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej, Poznań: Eruditus 2001.
Potulicka E., Hilderbrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.): Systemy edukacyjne w krajach europejskich, Kraków: Impuls 2012.
Radziewicz J.: Działalność wychowawcza szkoły. Wstęp do badań systemowych, Warszawa: WSiP 1983.
Rogers C. R.: Freiheit und Engagement. Personzentriertes Leben und Lernen, Frankfurt: Fischer 1989.
Rowid H.: Szkoła twórcza. Podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia nowej szkoły, Kraków: Gebethner i Wolf 1931.
Suchodolski B., Wychowanie dla przyszłości, Warszawa: PWN 1959.
Suchodolski B., Wojnar I.: Humanizm i edukacja humanistyczna – wybór tekstów, Warszawa: WSiP 1988.
Szczepański J.: Społeczne czynniki wydajności pracy, „Przegląd Techniczny”, listopad, 1959.
Szczepański J.: Szkoła w społeczeństwie [w:] K. Konarzewski (red.), Sztuka nauczania, podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich, t. 2: Szkoła, Warszawa: PWN 1991.
Sztobryn S., Historia wychowania, w: Pedagogika nauka o wychowaniu, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk: GWP 2006.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika – podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk: GWP 2006.
Vetulani J.: Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków: Homini 2010.
Wojnar I.: Humanistyczne intencje edukacji, Warszawa: Żak 2000.
Wojnar I. (tłum.): Bliskie i dalekie cele wychowania, Warszawa: PWN 1987.
Wołoszyn S., Rozwój nowoczesnych systemów szkolnych w XIX wieku, [w:] Pedagogika, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN 2003.
Zieleniewski J.: Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierowania, Warszawa: PWN 1972.
Żechowska B. (red.): Teoretyczno-empiryczne problemy pedagogiki, Katowice: UŚ 1988.