Family-Environment as a Predictor in the Process of Becoming a Street Child in Poland

Main Article Content

Barbara Adamczyk

Abstract

The phenomenon of street children in Poland is not widely discussed in scholarly publications, and the research into the causes of the problem has a marginal place in the subject literature. The presentation of the results of our analysis focuses on four factors: family structure, socio-psychological bonds, deviant behaviours, poverty and unemployment.


This article seeks to analyse the immediate reasons for children leaving for the streets as indicated by street workers – the research participants. We would like to answer the question as to whether in the process of becoming a street child in Poland there exist some family-specific predictors which could not be found in maladjusted children and adolescents who are not described as street children. In order to achieve this aim, we have first defined the concept of street children in the context of family dysfunction, as it is accepted in the subject literature.

Article Details

Section
Articles

References

Filas A.: Dorosłe dzieci, „Wprost” 2000, nr 454, s. 38-39.
Frysztacki K., Nóżka M., Smagacz-Poziemska M.: Dzieci ulicy. Studium szczególnego problemu miejskiego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
Grotowska-Leder J.: Łódzkie enklawy biedy: aspekt przestrzenny i dynamiczny, w: (Żyć) na marginesie wielkiego miasta, red. W. Warzywoda-Kruszyńska, Łódź: Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego 1999, s. 85-104.
Jarosz M.: Dezorganizacja w rodzinie i społeczeństwie, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne 1987.
Kołak W.: Prawa Dzieci Ulicy w działalności KKWR, „Opieka – Wychowanie – Terapia” 2002, nr 1, s. 4-5.
Kurzeja A.: Dzieci ulicy – profilaktyka zagrożeń, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2008.
Michalski J.: Gdybym był bogaty, czyli rzecz o ubóstwie, „Pedagogika Społeczna” 2004, nr 2-4, s. 29-36.
Olszewska-Baka G., Pytka L.: Dzieci ulicy – metodologiczne aspekty profilaktyki interwencyjnej, w: Dzieci ulicy: problemy, profilaktyka, resocjalizacja, red. G. Olszewska-Baka, Białystok: eRBe 2000, s. 15-28.
Ostrowska K.: Psychologia resocjalizacyjna. W kierunku nowej specjalności psychologii, Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2008.
Pawłowska R.: Środowisko rodzinne a rozwój osobowości dziecka, w: Rodzina polska na przełomie wieków. Przeobrażenia, zagrożenia, patologie, red. J. Żebrowski, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2002, s. 226-238.
Pietkiewicz B.: Bieda ma twarz dziecka, „Polityka” 2005, nr 27, s. 27-30.
Pilch J.: Bezrobocie – nowa kwestia społeczna, w: Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 1995, s. 367-387.
Sierocka B., Drewniak M.: Dzieci ulicy. Raport z socjologicznych badań terenowych, Kraków 2006.
Slany K.: Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Kraków: Nomos 2002.
Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, t. I, Kraków: Wydawnictwo SMS 2000.
Tarnowska-Jakóbiec U.: Wpływ środowiska wychowawczego na rozwój dziecka, w: Środowisko wychowawcze jako przedmiot badań pedagogicznych: studia z pedagogiki społecznej, red. J.A. Pieskowa, Słupsk: Wydawnictwo Uczelniane Wyższa Szkoła Pedagogiczna 1997, s. 39-54.
Wódz J.: Problemy patologii społecznej w starej zabudowie Bogucic, w: Normy społeczne, ład społeczny, patologia społeczne. Na podstawie badań empirycznych w starych dzielnicach miast Górnego Śląska, red. J. Wódz, Katowice: Uniwersytet Śląski 1985, s. 98-121.
Wrońska K.: Aksjologiczne podstawy naśladowania w wychowaniu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Pedagogiczne” 1995, z. 21, s. 103-109.