Students' Motivations and Expectations Related to the Decision to Begin Studies From the Field of Rehabilitation Pedagogy and Pre-School Education
Main Article Content
Abstract
The article depicts the range of problems related to motivation in a synthetic way, referring to three concepts considered as predominant in the subject literature, oriented to determine the basis of the motivation process (theories of reinforcement, content and process). The motivation theory was also characterized on the basis of attribute and functional contexts, important for the work issue.
On the basis of theoretical considerations the author tries to verify, in an empirical way, the motivations of choices made by the students of rehabilitation pedagogy and pre-school education, as well as their expectations related to pedagogical studies of this specialty.
Motivations of students of special pedagogy and pre-school education, which are the basic subject of the following article, are in correlation with the values they accept. A conscious decision related to professional work with disabled people or the ones who are socially maladjusted and/or with children at pre-school age must be based on the will to follow specific values, that such students profess, also in professional life.
Article Details
References
Bishay A.: Teacher Motivation and Job Satisfaction: A Study Employing the Experience Sampling Method, „Journal of Undergraduate Sciences” 1996, vol. 3, s. 147-154.
Błasiak D.: Motywacje i oczekiwania studentów związane z podjęciem studiów socjologicznych – komunikat z pierwszego etapu badań panelowych, „Saeculum Christianum” 11(2004), nr 1, s. 267-274.
Chyła M.: Poczucie szans życiowych i jego związki z motywacją na przykładzie studentów szkoły wyższej niepublicznej, „Rocznik Lubuski” 34(2008), s. 153-168.
Dakowicz L.: Świat wartości nauczycieli, w: Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela, t. II, red. A. Kotusiewicz, Białystok: Trans Humana 2000, s. 255-278.
Doliński D., Łukaszewski W.: Typy motywacji, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. II, red. J. Strelau, Gdańsk: GWP 2008, s. 469-478.
Dycht M.: Preferencje w zakresie cech osobowościowych pedagoga specjalnego, w: Osoba z niepełnosprawnością – Opieka – Terapia – Wsparcie, red. D. Baczała, J.J. Błeszyński, M. Zaorska, Toruń: UMK 2009, s. 27-36.
Dycht M.: Wizerunek osób niepełnosprawnych w opiniach studentów pedagogiki rewalidacyjnej, w: Inkluzja społeczna osób z niepełną sprawnością. Współczesne kontrowersje w pedagogice wspierającej, red. M. Dycht, L. Marszałek, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2009, s. 146-167.
Foster J. J.: Motywacja w miejscu pracy, w: Psychologia pracy i organizacji, red. N. Chmiel, Gdańsk: GWP 2003, s. 333-358.
Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: PWN 2004.
Gurba E.: Wczesna dorosłość, w: Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa: PWN 2000, s. 202-233.
Kozioł L.: Motywacja w pracy, Warszawa–Kraków: PWN 2002.
Kwaśnica R.: Pytania o nauczyciela, Warszawa: PZWS 1993.
Kwiatkowska H.: Pedeutologia, Warszawa: WAiP 2008.
Maruszewski T., Doliński D., Łukaszewski W., Marszał-Wiśniewska M.: Emocje i motywacja, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. I, red. J. Strelau, Gdańsk: GWP 2008, s. 511-649.
Mietzel G.: Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla nauczycieli i pedagogów, Gdańsk: GWP 2002.
Mudrecka I.: Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2004.
Penc J.: Motywowanie w zarządzaniu, Kraków: WPSB 2000.
Pietroń-Pyszczek A.: Motywowanie pracowników: wskazówki dla menedżerów, Wrocław: WM 2007.
Schermerhorn J.R.: Zarządzanie, Warszawa: PWE 2008.
Wójtowicz M.: Motywacje i oczekiwania studentów I roku Uniwersytetu Śląskiego związane z podjęciem studiów teologicznych, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 38(2005), s. 449-463.