A Critical Role of a Philosophy in the Presentation of a Selective Education and Youth Upbringing on the Basis of the Phenomenology of Dietrich von Hildebrand

Main Article Content

Anna Lendzion

Abstract

The following article includes an analysis of human emotions concept, according to The Phenomenology of Dietrich von Hildebrand. This phenomenology is an example of an explanatory and critical role of the philosophy in an evaluation of upbringing and educational attitudes. A neglect of inward feelings leads to the selective formation of a person in the educational and upbringing process, based on the reductionist concept of man. A rehabilitation of human emotions is connected with an appreciation of higher feelings in upbringing, in which an enculturation, socialization and personalization are considered complementary. The three basic forms of contribution in values (i.e.: values embodiment, unification and creation) also have a significant meaning in upbringing. An analytic and pragmatic reason overgrowth and will overestimation lead to an emotional reduction. A “humble, righteous and loving I” is the source of the feelings which are adequate to cognised values. Issues of the human emotions complexity, an attitude towards values, an inharmonious development of human cognitive, aspiring and emotional spheres as well as the personal “I” are analysed in the phenomenological approach that emphasises an intentionality in human – world relations, an objective character of the values existing in a non-subjective world and essential dimension of the experience of a person.

Article Details

Section
Articles

References

Allport G.W.: Osobowość i religia, Warszawa: IW PAX 1988.
Biesaga T. SDB: Rehabilitacja roli uczuć w życiu moralnym w ujęciu Dietricha von Hildebranda, w: Osoba i uczucia, red. A. Maryniarczyk SDB, K. Stępień, P. Gondek, Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu 2010, s. 319-329.
Frankl V.E.: Homo patiens, Warszawa: IW PAX 1998.
Hildebrand D.: Serce. Rozważania o uczuciowości ludzkiej i uczuciowości Boga-Człowieka, Poznań: Wydawnictwo „W drodze” 1985.
May R.: Psychologia i dylemat ludzki, Warszawa: IW PAX 1989.
Nowak M.: Ontologiczne podstawy pedagogiki otwartej: ogólne i szczegółowe określenia wychowania, w: tenże, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin: RW KUL 1999, s. 230-294.
Siemianowski A.: Rehabilitacja uczuć [Wstęp], w: von Hildebrand, Serce. Rozważania o uczuciowości ludzkiej i uczuciowości Boga-człowieka. Poznań: Wydawnictwo „W drodze” 1985, s. 7-15.
Uchnast Z.: Zdarzenia życiowe osoby ludzkiej. Podejście ekologiczne, „Roczniki Filozoficzne” 43(1995), z. 4, s. 6-23.
Wojtarowicz T.: Hildebrand Dietrich, w: Encyklopedia Katolicka, t. VI, Lublin: TN KUL 1993, kol. 875-878.
Wojtyła K.: Osoba i czyn, Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne 1985.
Zarzycki S.T. SAC: Dietricha von Hildebranda filozoficzno-teologiczne podstawy duchowości serca, Lublin: RW KUL 1997.