Education as an Experience of Love Based on Friendship
Main Article Content
Abstract
The article is an attempt to analyze the process of education as an experience of love based on friendship. The preface explains the close relationship which exists between love and friendship and reciprocal range of meaning of these values as well as key concepts. Against the background of the considerations made an analysis of experience and education as a fundamental lack of experience of these, closely related values and the effects of deprivation of these values. The whole is entered by the measures concerned cursory theoretical reflection on the relationship between love, friendship and education. In the end this resulted in a short concrete indications on how to start this process of education based on love, built by the friendship.
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Arystoteles: Etyka Nikomachejska, II, 7, 1108 a, t. V, Warszawa: PWN 1996.
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.
Gałkowski J. W.: Osoba – wychowanie – kultura, „Roczniki Filozoficzne” 37-38(1989-1990), z. 1, s. 253-254.
Beaurepaire G.-M. de: Powołani do przyjaźni, Kraków 2003.
Giussani L.: Ryzyko wychowawcze, Kielce 2002.
Komeński J. A.: Magna Didactica, [za:] J. Homplewicz, Pedagogika Świętego Michała (Rozważania o św. Michale Archaniele), Rzeszów 2002.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Łach J.: Paweł z Tarsu apostoł „nieznanego Boga”, Rzeszów 2008.
Pellegrino P.: Mali dzisiaj, dorośli jutro, Warszawa 1995.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, red. A.Jankowski, Poznań−Warszawa 1980 (Ef 4, 17-32; 5, 1-32; 6, 1-20).
Rynio A.: Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.
Sowa J.: Między erosem i arete. Przyjaźń w „Etyce” Platona i Arystotelesa, Łódź 2009.
Stróżewski W.: W kręgu wartości, Kraków 1992.
Tischner J.: Jak żyć? Wrocław 1997.
Wojtyła K.: Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej, Kraków 1996.
Gałkowski J. W.: Osoba – wychowanie – kultura, „Roczniki Filozoficzne” 37-38(1989-1990), z. 1, s. 253-254.
Beaurepaire G.-M. de: Powołani do przyjaźni, Kraków 2003.
Giussani L.: Ryzyko wychowawcze, Kielce 2002.
Komeński J. A.: Magna Didactica, [za:] J. Homplewicz, Pedagogika Świętego Michała (Rozważania o św. Michale Archaniele), Rzeszów 2002.
Kunowski S.: Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Łach J.: Paweł z Tarsu apostoł „nieznanego Boga”, Rzeszów 2008.
Pellegrino P.: Mali dzisiaj, dorośli jutro, Warszawa 1995.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, red. A.Jankowski, Poznań−Warszawa 1980 (Ef 4, 17-32; 5, 1-32; 6, 1-20).
Rynio A.: Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II, Lublin 2004.
Sowa J.: Między erosem i arete. Przyjaźń w „Etyce” Platona i Arystotelesa, Łódź 2009.
Stróżewski W.: W kręgu wartości, Kraków 1992.
Tischner J.: Jak żyć? Wrocław 1997.
Wojtyła K.: Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.