The Role of Friendly Families in the Education Process in Catholic Educational Institutions ”Nasz Dom” (”Our Home”)

Main Article Content

Maria Chrapek

Abstract

 


The family is the fundamental environment in which a man grows up. Dysfunction and pathology of family life have a destructive effect on children. For Rev. Bronisław Markiewicz, a great pedagogue taking care of deserted children the family was a value that he considered the most significant in his educational work. His protective-educational activity aimed at compensating orphans for the lack of the family.


At present the guidelines of the educational system set by Rev. Bronisław Markiewicz are realized in the “Nasz Dom” Catholic educational institutions run by the Order of Sisters of St Michael the Archangel. In order to prepare the children better to live in the family, starting from July 1994 the Order cooperates with a numerous and well organized group of friendly families from Ropczyce and surrounding places.


On the fifteenth anniversary of the start of the cooperation, studies were undertaken on the role of these families in the educational process in the“ Nasz Dom” Catholic educational institutions. The studies involved a broad range of aspects pointing to the inner formation of the girls living in the institutions.


As the results of the studies show, the cooperation of the “Nasz Dom” institutions with friendly families gives very good results. The friendly families become an integral part of the educational process, complementing it with their own observations concerning the girls' personal development, and first of all, they actively join the process.


The issue clearly becomes part of the pedagogical theory and practice, particularly at the meeting point of two sub-disciplines: pedagogy of the family and tutelary pedagogy.

Article Details

Section
Articles

References

Chrapek M.: Rodzina zaprzyjaźniona jako forma uzupełniająca proces wychowawczy w Katolickich Placówkach Wychowawczych „Nasz Dom” Zgromadzenia Sióstr św. Michała Archanioła, maszynopis pracy magisterskiej, Archiwum BUKUL, Lublin 2009.
JanPaweł II: List do Rodzin, Rzym, 2 lutego 1994 r., w: Jan PawełII, Projekt życia. Wybór listów, Kraków: Wydawnictwo eSPe 2006.
Japoł E.: W służbie najuboższym. Zgromadzenie Sióstr św. Michała Archanioła, Marki: Michalineum 2003.
Łuczyński A.: Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcyjnych, Lublin: Wydawnictwo KUL 2008.
Markiewicz B.: Główne zasady dobrego wychowania, w: Przewodnik dla wychowawców, t. II, Miejsce Piastowe: Nakładem Towarzystwa „Powściągliwość i Praca” 1912, s. 257-266.
Markiewicz B.: Obowiązki państwa względem opuszczonych dzieci, w: Przewodnik dla wychowawców, t. I, Miejsce Piastowe: Nakładem Towarzystwa „Powściągliwość i Praca” 1911, s. 176-185.
Markiewicz B.: Rozwój serca i umysłu dziatek, w: Przewodnik dla wychowawców, t. II, Miejsce Piastowe: Nakładem Towarzystwa „Powściągliwość i Praca” 1912, s. 54-64.
Markiewicz B.: Zawodowe kształcenie, w: Przewodnik dla wychowawców, t. I, Miejsce Piastowe: Nakładem Towarzystwa „Powściągliwość i Praca” 1911, s. 222-229.
Mucha L.: Rola rodziny w religijnym wychowaniu dzieci i młodzieży w świetle pism i działalności Księdza Bronisława Markiewicza, maszynopis pracy magisterskiej, Archiwum Zgromadzenia Sióstr św. Michała Archanioła, Miejsce Piastowe 2001.
Opozda D.: Rodzina najcenniejszym dorobkiem ludzkości – aspekt psychopedagogiczny, w: W służbie rodziny, red. R. Bieleń, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie 2000, s. 129-139.
Wilk J.: Pedagogika rodziny, zagadnienia wybrane, Lublin 2002.