The Concept of the Personal Subject in Jacques Maritain's Personalism

Main Article Content

Anna Lendzion

Abstract

The article contains an analysis of the concept of the personal subject according to Jacques Maritain, taking into consideration the issue of liberty (the freedom to choose and one's internal autonomy) and the relations between a man (a person and an individual) and social life (community and society). The issue of the mentioned concept is expanded by discussing particular problems of: the manifestations of personal and non-personal entities' subjective activity; the relations between the subject and the person; subjective and objective modes of man's existence and activity; the structure of the personal subject. The multifaceted approach to liberty comprises its external (the freedom to choose), internal (the freedom of one's internal autonomy), positive (choosing significantly valuable goals and putting them into effect) and negative (freedom from compulsion) dimensions. Man's relation towards social life defined by Jacques Maritain takes into consideration the priority of the person over the individual and that of the community over the society. Common good – co-being and cooperation are not in conflict with the person's human dignity.

Article Details

Section
Articles

References

Chudy W.: Oblicza personalizmu i ich konsekwencje, „Kwartalnik Filozoficzny” 26(1998), z. 3, s. 63-81.
Hajduk Z.: Hilemorfizm, w: Encyklopedia Katolicka, t. VI, Lublin: TN KUL 1993, kol.881-883.
Kowalczyk S.: Człowiek w myśli współczesnej: filozofia współczesna o człowieku. Warszawa: Michalineum 1990.
Kowalczyk S.: Wprowadzenie do filozofii Jacques'a Maritaina, Lublin: RWKUL 1992.
Kowalczyk S.: Filozofia wolności, Lublin: RW KUL 1999.
Kowalczyk S.: Maritain Jacques, w: Encyklopedia Katolicka, t. XI, Lublin: TN KUL 2006, kol. 1383-1387.
Kukołowicz T.: Współczesne kierunki w wychowaniu, w: Teoria wychowania, red. T. Kukołowicz, Stalowa Wola: Oficyna Wydawnicza Fundacji Uniwersyteckiej 1996, s. 167-176.
Lechniak M.: O roli filozofii w pedagogice, „Roczniki Nauk Społecznych” 23(1995), z.2, s. 55-65.
Leksykon filozofii klasycznej, red. J. Herbut, Lublin: TN KUL 1997, s. 422-423.
Maritain J.: Humanizm integralny: zagadnienia doczesne i duchowe nowego świata chrześcijańskiego, Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy Veritas 1961.
Maritain J.: Pisma filozoficzne, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak” 1988.
Maritain J.: Trzej reformatorzy: Luter, Kartezjusz i Rousseau, Warszawa: Fronda 2005.
Nowak M.: Pedagogika personalistyczna, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN 2004, s. 232-247.
Nowak M.: Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin: RW KUL 1999, s. 295-360.
Pastuszka J.: Filozoficzne i empiryczne pojęcie osoby ludzkiej. „Roczniki Filozoficzne” 11(1964), z. 4, s. 45-60.
Woroniecki J. OP: Katolicka etyka wychowawcza, t. I, Lublin: RW KUL 1986.
Zielińska A.: Pedagogiczne aspekty personalizmu Jacquesa Maritaina, Lublin 2004. Niepublikowana praca magisterska. Archiwum KUL.