Culture of knowledge at contemporary universities
Abstrakt
Kultura wiedzy współczesnych uniwersytetów
W społeczeństwie opartym na wiedzy szczególnego znaczenia nabierają organizacje, których działania przyczyniają się do wzrostu jej zasobów, zarówno w wymiarze indywidualnym i organizacyjnym, jak i w perspektywie rozwoju poszczególnych krajów oraz globalnego społeczeństwa. Wśród tych organizacji poczesne miejsce znajdują uniwersytety, które niejako w swej misji mają rozpowszechnianie i tworzenie wiedzy poprzez nauczanie i prowadzenie badań naukowych. Niniejsze opracowanie ma na celu zidentyfikowanie takich wartości obecnych w kulturze współczesnych uniwersytetów, które wspomagają zarządzanie wiedzą w obrębie badanych organizacji, a także jej wymianę z otoczeniem.
Bibliografia
Altbach P.G., The Past, Present, and Future of the Research University, in: The Road to Academic Excellence, Philip G. Altbach, J. Salmi (eds.), Washington D. C.: The World Bank 2011.
Bauman T., Zagrożona tożsamość uniwersytetu, in: Uniwersytet – między tradycją a wyzwaniami współczesności, A. Ładyżyński, J. Raińczuk (eds.), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2003.
Bonaccorsi A.,Daraio C., Universities and Strategic Knowledge Creation:Specialization and Performance in Europe, Northampton: Edward Elgar Publishing Inc. 2007.
Clark B.R., Creating Entrepreneurial universities: Organisational Pathways of Transformation, Oxford: IAU Press 1998.
Davenport T.H., Prusak L., What do we talk about when we talk about knowledge?, in: Knowledge Management. Critical Perspectives on Business and Management, I. Nonaa (ed.), New York: Rutlege 2005.
Gola B., Tradycja uniwersytecka wobec masowośdci wyższego kształcenia I nacisków rynku pracy, in: Uniwersytet i wartości, J. Kostkiewicz (ed.), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007.
Grzesiak M., Możliwości wdrożenia koncepcji zarządzania wiedzą w uczelni, in: Problemy zarządzania w uczelni opartej na wiedzy, K. Leja (ed.), Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej 2006.
Hallett T., Symbolic Power and Organizational Culture, „Sociological Theory” 21(2003), No. 2.
Jabłecka J., Planowanie strategiczne w uniwersytecie przedsiębiorczym, „Nauka iSzkolnictwo Wyższe” 23(2004), No. 1.
Jacques E., The Changing Culture of a Factory, London: Tavistock Publications Limited 1951.
Jashapara A., Knowledge Management. An Integrated Approach, Harlow: Prentice Hall, 2004.
Keohane N.O., The Mission of the Research University, „Daedalus”, Vol. 122, No.4.
Keyton J., Communication and Organizational Culture:A Key to UnderstandingWork Experiences, London: SAGE 2011.
Klimowicz M., Kapitał społeczny. Zagadnienia metodologiczne, in: Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, M. Klimowicz, W. Bokajło (eds.), Warszawa: CeDeWu Wydawnictwa Fachowe 2010.
Kostera M., Postmodernizm w zarządzaniu, Warszawa: PWE 1996.
Leja K., Koncepcje zarządzania współczesnym uniwersytetem, Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej 2011.
Lozano J.F., Educating Responsible Managers. The Role of University Ethos, „Journal of Academic Ethics” 2012.
Marek A., Kultura wiedzy jako czynnik wspomagający rozwój zawodowy urzędników, in: Nowe tendencje w zarządzaniu, vol. II, M. Pawlak (ed.), Lublin: Wydawnictwo KUL 2011.
Marek A., Rola kultury organizacyjnej w tworzeniu i upowszechnianiu wiedzy, in: Wiedza. Między słowem a obrazem, M. Zemło, A. Jabłoński, J. Szymczyk (eds.), Lublin: Wydawnictwo KUL 2010.
Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa: PWN 1997.
Nonaka I., Konno N., The Concept of „Ba”: Building a Foundation for Knowledge Creation, „California Management Review”, 40(1998), No. 3.
Nonaka I., Toyama R., The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process, „Knowledge Management Research & Practice” 2003,1.
Nonaka I., Takeuchi H., The Knowledge-creating Company:How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford: Oxford University Press 1995.
Nonaka I., Toyama R., Konno N., SECI, Ba and Leadership: a Unified Model of Dynamic Knowledge Creation, „Long Range Planning” 33(2000).
Schein E.H., The Corporate Culture. Survival Guide, San Francisco: Jossey-Bass 2009.
Schein E.H., The Role of the Founder In Creating Organizational Culture, “Organizational Dynamics” 1983, No. 12 (1).
Sikorski Cz., Drogi do sukcesu. Profesjonalizm kontra populistyczna kultura organizacyjna, Warszawa: Difin 2007.
Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, Warszawa: C. H. Beck 2002.
Skyrme D.J., Knowledge Networking:Creating the Collaborative Enterprise, Oxford: Routledge 1999.
Smircich L., Concepts of Culture and Organizational Analysis, “Administrative Science Quarterly” 1983, No. 28.
Sułkowski Ł., Kulturowa zmienność organizacji, Warszawa: PWE 2002.
Sveiby K.E., Simons R., Collaborative Climate and Effectiveness of Knowledge Work – an Empirical Study, „Journal of Knowledge Management” 6(2002), No.5.
Szostek A., Morality, Culture, and Modernity: Challenges to the University, „Higher Education in Europe” 29(2004), No. 4.
Tomas Folch M., Ion G., Analysing the Organizational Culture of Universities: Two Models, „Higher Education in Europe” 34(2009), No. 1.
Walczak-Duraj D., Socjologia dla ekonomistów, Warszawa: PWE 2010.
Wójcicka M., Uniwersytet i jego otoczenie – dwa sposoby podejścia i ich możliwe konsekwencje, in: Problemy zarządzania w uczelni opartej na wiedzy, K. Leja (ed.), Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej 2006.
Yoshimichi A., An Examination of the SECI Model in Nonaka's Theory in terms of the TEAM Linguistic Framework,, 2011, No.6.
Copyright (c) 2014 Roczniki Nauk Społecznych
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.