Optymizm życiowy w powieściach Lucy Maud Montgomery. Na wybranych przykładach

  • Joanna Płońska Katolicki Uniwersytet Lubelski, doktorantka
Słowa kluczowe: Lucy Maud Montgomery; optymizm życiowy; literatura dla młodzieży

Abstrakt

The cycle of novels entitled Anne of Green Gables by Lucy Maud Montgomery shows avariety of areas and dimensions of human psyche and human spirit. The figures of protagonists reflect personality traits and values that create the quality of life that is typical of them. It is based on a peculiar philosophy of life called optimism. It is an attitude characterized by being open to life and to the good, one filled with the willingness to create. A positive and trustful attitude concerns the individual himself, his relation with others and the whole outside world. Life optimism is built on learning about the rules governing life, with simultaneous admiration of them. The person is favorably disposed to changes and resistant to difficulties, which he understands as supporting the versatile development. The values of good, beauty and truth motivate the lives of the novel protagonists. Guided by the richness of their inner world, by means of their imagination and dreams they build their humanity, basing it on joy and faith. Hence the contents of the novels is full of educational remarks and directions. Formation of a mature, joyful personality as the plenitude of humanity in relation to others is the message of the author of the discussed work.

Bibliografia

Bachelard G.: Poetyka marzeń, przeł. L. Brogowski, Gdańsk 1998.

Baran Z., Edukacja religijna fundamentem jakości życia człowieka, „Pedagogia Christiana” 2002, s. 93-98.

Braun-Gałkowska M.: Psychologia domowa, Olsztyn 1990.

Dąbrowski K.: Trud istnienia, Warszawa 1986.

Dąbrowski K.: Osobowość i jej kształtowanie przez dezintegrację pozytywną, Warszawa 1975.

Górniewicz J.: Wstęp do pedagogicznej analizy problematyki wyobraźni, Toruń 1991.

Grzegołowska-Krakowska H. J.: Mechanizmy obronne rzeczywistości, Warszawa 1986.

Hałas E.: Intymne wartości domu, w: Kultura dnia codziennego i świątecznego w rodzinie, red. L. Dyczewski, D. Wadowski, Lublin 1998, s. 31-40.

Hainisch G.: Podróże w wyobraźni. Jak pomagać dziecku w uzyskaniu wewnętrznego spokoju, przeł. E. Sujak, Warszawa 2001.

Klink J. L.: Wierzyć z dziećmi, przeł. D. Szafrańska-Poniewierska, Warszawa 1995.

Kozielecki J.: Koncepcja transgresyjna osoby, Warszawa 1987.

Olbrycht K.: Prawda, dobro i piękno w wychowaniu człowieka jako osoby, Katowice 2000.

Sartre J. P.: Wyobrażenia. Fenomenologiczna psychologia wyobraźni, przeł. P.Beylin, Warszawa 1970.

Szymkowska-Ruszała J.: Przygoda i wartość, w: Wartości literatury dla dzieci i młodzieży, red. J. Papuzińska, B. Żurakowski, Warszawa–Poznań 1985, s. 135-152.

Trąbka J.: Wyobraźnia, Kraków 2001.

Wojtyła K.: Osoba i czyn, Kraków 1985.

Zimbardo P. G.: Psychologia i życie, przeł. E. Czerniewska, J.Łuczyński, J.Radzicki, J. Suchecki, Warszawa 1999.

Opublikowane
2020-05-12
Dział
Artykuły