Teoretyczne i metodologiczne podstawy socjologii wizualnej

  • Justyna Szulich-Kałuża Katolicki Uniwersytet Lubelski
Słowa kluczowe: socjologia wizualna; komunikat wizualny; teoria mimetyczna; fotografia; film; analiza semiotyczna; analiza symboliczna; analiza ikonograficzno-ikonologiczna; analiza treści i zawartości

Abstrakt

The article takes up problems connected with the fashionable sub-discipline of sociology – visual sociology, slowly gaining an independent status in the theoretical and methodological field. Four models of visual sociology and their characteristics are described. The problems are also shown that are connected with the notions used in the discipline. Also basic definitions, as well as the sociological, semiotic and interpretative research techniques of the visual material (photography and film) are discussed.

Bibliografia

Becker H.: Visual Sociology, Documentary Photography and Photojournalism, w: Image-based Research, red. J. Poster, Londyn: Routledge 1998.
Denzin N. K.: Reading Film – Filme und Videos als sozialwissenschaftliches Erfahrungsmaterial, w: Qualitative Forschung. Ein Handbuch, red. U. Flick, E. von Kardoff, I. Steinke, Hamburg: Reinbek bei Hamburg 2000.
Drozdowski R.: Socjologie wizualne i ich dylematy, w: Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej, red. J. Kaczmarek, Poznań: Wyd. Naukowe UAM 2004, s. 9-20.
Ferenc A.: Między koncepcją świadectwa a ideologicznym uwikłaniem fotografii, „Kultura i Społeczeństwo” 2004, nr 1, s.171-205.
Kaczmarek J.: Wprowadzenie, w: Kadrowanie rzeczywistości. Szkice z socjologii wizualnej, red. J. Kaczmarek, Poznań: Wyd. Naukowe UAM 2004, s.7-8.
Panofsky E.: Studia z historii sztuki. Ikonografia i ikonologia, Warszawa: PIW 1971.
Stadler K.: Przekaz wizualny: komunikacja totalna czy komunikacja ekskluzywna, w: Znak. Znaczenie. Komunikacja, red. M. Juda, Katowice: Akademia Sztuk Pięknych 2002 s. 61-65.
Sztompka P.: Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2005.
Wittkower R.: Interpretacja symboli wizualnych, w: Symbole i symbolika, red. M. Głowiński, Warszawa: Czytelnik 1990, s. 339-357.
Worth S.: Studying Visual Communication, Philadelphia: University of Pensylvania Press 19881.
Opublikowane
2020-05-12
Dział
Artykuły