Everyday Life During the Covid-19 Pandemic in the Perspective of Contemporary Polish Press

Keywords: traditional media, press, contemporary Polish press, pandemic, coronavirus

Abstract

The Covid-19 pandemic has affected the professional and private lives of most societies around the world. At that time, traditional media began to play an important role as an intermediary in contact with the outside world. This article is a kind of calendar of events that took place during the successive waves of the coronavirus pandemic in Poland, and were noticed, recorded and analyzed by reporters of the contemporary Polish press. The main research method used by the author is a press analysis of materials obtained mainly from weekly magazines (Polityka, Newsweek, Do Rzeczy) and the daily Gazeta Wyborcza.

References

Allan S. (2006), Kultura newsów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bunda M. (2021), Same niewiadome, Polityka, nr 10, s. 12.

Cieśla J. (2021), Rok z pandemią, Polityka, nr 10, s. 13.

Goban-Klas T. (2001), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa, Kraków: Wydawnictwa Naukowe PWN.

Jeziński M. (2009), Nowe media a media tradycyjne: prasa, reklama, Internet, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Komud R., Rajda K., Szczepkowski J. (2020), Zdalni-Solidarni w czasach pandemii koronawirusa: analiza akcji i inicjatyw użytkowników Internetu w Polsce, [w:] K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk (red.), Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa: media i komunikacja społeczna, Kraków, Wrocław: Wydawnictwo PTKS, s. 201-211.

Ołdakowski K. (2010), Media pod lupą, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Pisarek W. (1983), Analiza zawartości prasy, Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych.

Popielec D. (2020), Dziennikarstwo śledcze w dobie pandemii koronawirusa w Polsce i na świecie, [w:] K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk (red.), Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa, Kraków, Wrocław: Wydawnictwo PTKS, s. 15-27.

Schönhöfer P. (2021), Jak wirus zmienił nasze życie, www.meingoethe.de [dostęp: 8.05.2021].

Solska J. (2020), Opadły maski, Polityka, nr 32, s. 10.

Szot L. (2008), Dziennikarz jako twórca, [w:] M. Sokołowski (red.), Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy rozwoju, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 310-329.

Wirtualnemedia.pl (2020), Marki w czasie pandemii. Konsumenci nie chcą, by promowały się na koronawirusie, www.wirtualnemedia.pl/artykul/marki-w-czasie-pandemii-konsumenci-nie-chca-by-promowaly-sie-na-koronawirusie [dostęp: 06.06.2020].

Published
2021-12-15
Section
Articles