Communication Challenges in Times of a Liquid Pandemic—A Sociological Perspective
Abstract
What caused interpersonal communication in connection with the appearance of the pandemic on the global website, in the fall of 2019. has changed so profoundly? It then revealed itself in full force and remains unchanged throughout the duration of the pandemic, the significant role of the media in shaping the perception of the world and the immediate environment, creating/reducing the sense of threat to citizens.And this high position of the media during the pandemic affecting us as citizens concerns ul. Prof. S. Łojasiewicza 4—above all—electronic media related to the Internet. This situation is a specific test/trial to assess the effectiveness of the overall media system (both global and continental, national or local) in terms of its informational and educational efficiency and persuasive skills aimed at safe informing societies through the epidemic wave.
References
Bauman Z. (2000), Liquid modernity, Cambridge: Polity Press (wyd. pol.: Płynna nowoczesność, tłum. T. Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2006).
Bąkowicz K. (2019), Wprowadzenie do definicji i klasyfikacji zjawiska fake newsa, Studia Medioznawcze, t. 20, nr 3(78), s. 280-289.
Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Buchalska K. (2019), Facebook niszczy twoje zdrowie psychiczne, https://forsal.pl/artykuly/1432479,facebook-niszczy-twoje-zdrowie-psychiczne-infografika.html [dostęp: 3.10.2020].
Bull H. (2002), The anarchical society. A study of order in world politics, New York, Columbia: University Press.
Castells M. (2013), Władza komunikacji, tłum. J. Jedliński, P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gajda J. (2004), Media w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jastrzębski J. (2007), Misja, „czwarta władza” czy biznes? O potrójnej naturze mediów, [w:] M. Szpunar (red.), Media a polityka, Rzeszów: WSIiZ, s. 153-165.
Kancelaria Senatu (2019), Zdrowie psychiczne w Unii Europejskiej, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatopracowania/175/plik/ot-674_zdrowie_psychiczne.pdf [dostęp: 20.10.2020].
Król J. (2007), Człowiek w świecie mediów. Tożsamość jako towar, [w:] B. Siemieniecki, Manipulacja. Media. Edukacja, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 59-60.
Lewinson P. (2009), New New Media, Boston, MA: Allyn & Bacon.
Maciołek D., Poleszak D. (2014), Wpływ manipulacji medialnej na kształtowanie się tożsamości współczesnej młodzieży, Kultura – Media – Teologia, nr 19(4), s. 45-59.
McLuhan M. (2004), Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Milczyńska-Kowalska M., Goliszek A. (2007), Media jako czwarta władza, [w:] M. Szpunar (red.), Media – między władzą a społeczeństwem, Rzeszów: WSIiZ 2007, s. 39-50.
Rosling H. (2018), Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, tłum. M. Popławska, Poznań: Media Rodzina.
Siemieniecki B. (2007), Manipulacja. Media. Edukacja, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Uniwersytet Warszawski (2020), Wyniki plebiscytu Słowo Roku 2020, https://www.uw.edu.pl/wyniki-plebiscytu-slowo-roku-2020/ [dostęp: 5.01.2021].
Copyright (c) 2021 Roczniki Nauk Społecznych
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.