Kultura udomowiona a nowe technologie

Słowa kluczowe: media, nowe technologie, kultura popularna, rozrywka, pandemia

Abstrakt

Chociaż obostrzenia związane z pandemią COVID-19 znacznie ograniczyły lub zupełnie wyeliminowały przejawy życia kulturalnego w fizycznej przestrzeni publicznej, to ludzka pomysłowość i konieczność sprawiły, że wiele imprez i wydarzeń kulturalnych zostało przeniesionych do środowiska online. Bezpłatne transmisje online z koncertów, np. Berlińskich Filharmoników, czy przedstawień operowych z nowojorskiej Metropolitan, a także spektakli teatralnych i koncertów muzycznych zyskały na atrakcyjności na całym świecie. Firmy zajmujące się produkcją filmową zaczęły udostępniać filmy w sieci. Zwiększyła się oferta wideo czy VOD (Netflix, YouTube, Twitch, Showmax, Paramount Play) (Górna, 2020). Ponieważ, przynajmniej w pierwszej fazie pandemii, zostały zamknięte kina, w serwisach VOD można było obejrzeć filmy premierowe, które ledwo co pojawiły się na ekranach lub nie zdążyły tam dotrzeć, np. w Wlkiej Brytanii – Emmę A. de Wilde, a w Polsce – Salę samobójców. Hejter J. Komasy. Wirtualne wycieczki zaoferowały znane muzea, np. paryski Luwr, i obiekty międzynarodowego dziedzictwa kulturowego, np. rzymskie Coloseum. Od czasu wybuchu epidemii nastąpił również gwałtowny wzrost ruchu w grach online. Wreszcie, po całkowitym wstrzymaniu, wróciły zawody sportowe, np. mecze piłkarskie, tyle że bez udziału kibiców, choć na wzór stand-upów, z odtwarzanymi nagraniami stadionowych reakcji kibiców. W ten sposób to, co nazywamy rozrywką czy kulturą popularną zostało udomowione i odbywa się za pośrednictwem mediów. W artykule dokonuję przeglądu możliwości, jakie stwarzają nowe technologie wykorzystywane w warunkach domowych w związku z nowymi okolicznościami wymuszonymi pandemią COVID-19.

Bibliografia

Accenture Communications and Media Survey (2020), https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-128/Accenture-COVID-19-Rebuilding-Business-Report.pdf [dostęp: 10.10.2020].

Bachórz A. i in. (2016), Kulturalna hierarchia. Nowe dystynkcje i powinności w kulturze a stratyfikacja społeczna, Gdańsk: Instytut Kultury Miejskiej.

Business Insider Polska (2020), Eksplozja treści wideo stała się faktem również w Polsce. Są wyniki przełomowego badania dot. telewizji i internetu, https://businessinsider.com.pl/media/tv-radio/ogladalnosc-telewizji-i-wideo-w-internecie-badanie-nielsen-media/delhq2j

Carter S. (2018), Przyszłość telewizji? Binge-watching i streaming to tylko początek rewolucji tłum. M. Orłowski, wyborcza.pl, za: The Wall Street Journal, 17 grudnia, https://wyborcza.pl/wiecejswiata/7,163753,24279922,przyszlosc-telewizji-binge-watching-i-streaming-to-tylko.html [dostęp: 25.11.2020].

Colbjørnsen T. (2015), Spotify for… whatever A cross-industrial comparison of streaming services in the media industries, Paper for the fourth International Symposium on Media Innovations, Brussels, June 2, A_Spotify_for_whatever._A_cross-industrie.pdf [dostęp: 12.09.2020].

COVID-19 crisis: Impact on media market (2020), Geneva MIS EBU, https://www.ebu.ch/search?searchTerm=CoVID+10+Impact+on+media [dostęp: 16.11.2020].

Coyle, R. (2000), Digitising the wireless: Observations from an experiment in “Internet Radio”, Convergence. The International Journal of Research into New Media Technologies, nr 6(3), s. 57-75. DOI:10.1177/135485650000600305

DeLys S., Foley M. (2006), The exchange. A Radio-Web Project for Creative Practitioners and Researchers, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, nr 12(2), s. 129-135. DOI:10.1177/1354856506066112

Dłużewska E. (2020), Netflix na wojnie, Gazeta Wyborcza, nr 301, s. 18-20.

Eriksson M., Fleischer R., Johansson A., Snickars P., Vonderau P. (2019), Spotify teardown: Inside the black box of streaming music, Cambridge: The MIT Press.

Esport w Polsce (2019), Raport Mobile Institute.

Flew T. (2010), Media globalne, Kraków: Wydawnictwo UJ.

Giga Entertainment. Przyszłość rozrywki w dobie gigabitowego internetu, AI, IoT oraz MEC (2020), nfuture hatalska foresight institute, https://prowly-uploads.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/landing_page_image/image/127364/Giga_Entertainment._Przysz%C5%82o%C5%9B%C4%87_rozrywki_w_dobie_gigabitowego_internetu__AI__IoT_oraz_MEC.pdf [dostęp: 15.12.2020].

Górna M. (2020), Hollywood po koronawirusie nie będzie takie samo: gwiazdy stracą blask, serwisy VOD urosną. Co z kinami?, https://wyborcza.pl/7,101707,25867203,hollywood-nie-bedzie-takie-samo-po-koronawirusie-100-lat-temu [dostęp: 20.08.2020].

Iqbal M. (2020), Spotify usage and revenue statistics, Business of Apps, October 30, https://www.businessofapps.com/data/spotify-statistics/ [dostęp: 10.11.2020].

Jakie szanse rozwoju ma e-sport w Polsce (2019), money.pl, https://www.money.pl/gospodarka/jakie-szanse-rozwoju-ma-e-sport-w-polsce-6425107226224257a.html

jd (2020), Polacy spędzają ponad 40 min dziennie na oglądaniu serwisu YouTube, Wirtualnemedia, 20 listopada, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-w-polsce-ile-czasu-spedzamy-oferta, [dostęp: 12.12.2020].

Kogo słuchamy najchętniej? Spotify prezentuje gusta muzyczne Polaków (2020), 14 października, https://spotify.prowly.com/111831-kogo-sluchamy-najchetniej-spotify-prezentuje-gusta-muzyczne-polakow

Konsumpcja treści online a marketing. Raport (2016), P. Kolenda (red.), Warszawa: Digital Resolution.

KRRiTV (2020), Informacja o podstawowych problemach radia i telewizji, Warszawa: KRRiT.

Kyzioł A. (2020), Nowe radiowe stacje internetowe, Polityka, 27 kwietnia, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1953908,1,nowe-radiowe-stacje-internetowe.read [dostęp: 25.12.2020].

Netflix SWOT Analysis (2020), An In-depth SWOT Analysis of Netflix, https://bstrategyhub.com/swot-analysis-of-netflix-2019-netflix-swot-analysis/

Netflix ponownie zdominował rynek streamingu (2020), bankier.pl, 16 listopada, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Netflix-ponownie-zdominowal-rynek-streamingu-8001841.html

Nyre L. (2007), Minimum journalism. Experimental procedures for democratic participation in sound media, Journalism Studies, nr 8(3), s. 397-413. DOI: 10.1080/14616700701276158

Piechota M. (2012), Rozrywka – ujęcia i konteksty, [w:] G. Stachyra, M. Piechota, P. Nowak (red.), Rozrywka w mediach i komunikacji społecznej, Lublin: Wydawnictwo WSPA.

Sabin S. (2018), Most young adults have an appetite for binge-watching shows, Morning Consult, November 6, https://morningconsult.com/2018/11/06/most-young-adults-have-an-appetite-for-binge-watching-shows/ [dostęp: 12.09.2020].

Sensor Tower’s (2020), Data Digest Q4.

Spotify Revenue and Usage Statistics Mansoor IQBAL (2020), https://www.businessofapps.com/data/spotify-statistics/

Szostak P. (2020), Dobry podcast? Kluczowe charyzmatyczna osobowość i pierwsze dwie, trzy minuty, wyborcza.pl, 8 listopada, https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Szostak+P.%282020%29++Dobry+podcast%3F+Kluczowe+charyzmatyczna+osobowo%C5%9B%C4%87+i+pierwsze+dwie%2C+trzy+minuty [dostęp: 12.12.2020].

The future of media: A new framework for valuing content (2020), Informes World Economic Forum, https://es.weforum.org/reports/the-future-of-media-a-new-framework-for-valuing-content, [dostęp: 10.09.2020].

The Media, Entertainment and Culture Industry’s Response and Role in a Society in Crisis (2020), White Paper, June 3, World Economic Forum, WEF_Media_Entertainment_ Report_2020.pdf [dostęp: 17.12.2020].

Wojciechowski K. (2020), Jak w pandemii wydajemy pieniądze na kulturę. Więcej czytamy?, wyborcza.biz, 21 listopada, https://wyborcza.biz/biznes/7,147582,26519240,jak-w-pandemii-wydajemy-pieniadze-na-kulture-czytamy-wiecej.html [dostęp: 10.12.2020].

Żołyńska M. (2020), Spotify zbadało gusta muzyczne Polaków. Wiadomo, kogo słuchamy najchętniej, https://www.logo24.pl/Logo24/7,139601,26396277,spotify-zbadalo-gusta-muzyczne-polakow-wiadomo-kogo-sluchamy.html?disableRedirects=true [dostęp: 08.11.2020].

Opublikowane
2021-06-30
Dział
Artykuły