Academic teacher at the virtual university – challenges, opportunities and threats

Keywords: academic teacher, virtual university, student, research and learning, online academic didactics

Abstract

In a pandemic, that what was the foundation of the educational and research process—direct interpersonal contact—has become dangerous for us. The reformulation of academic education and its adaptation to the requirements of the virtual world is an unprecedented, difficult situation accompanied by fear and uncertainty. This task rested on the shoulders of academic teachers. The article deals with the issue related to building and creating a new work environment for research and teaching employees, the so-called virtual university. The challenges, opportunities and threats related to functioning in such an environment as well as the importance of digital competences in the work of an academic teacher in a virtual academic environment were indicated.

References

CBOS [Centrum Badania Opinii Społecznej] (2019), Które zawody poważamy?, oprac. M. Omyła-Rudzka, Komunikat z badań, nr 157.

Czetwertyńska G. (2016), Nauczyciele wobec kryzysu tradycyjnej edukacji, [w:] B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki – etos i warsztat, Warszawa: Lexem, s. 99-112.

DESI [Digital Economy and Society Index] (2020), s. 52.

Dominik I. (2020), 8 lekcji, które wyciągniemy z pandemii, Praca. Wysokie Obcasy, nr 3, s. 9.

Drew Ch. (2020), ARCS Model of Motivational Design in E-Learning (John Keller), https://helpfulprofessor.com/arcs-model-of-motivation-keller/ [dostęp: 20.05.2021].

Estévez A. (2020), Zoomism and Discipline for Productive Immobility, https://criticallegalthinking.com/2020/05/13/zoomism-and-discipline-for-productive-immobility/ [dostęp: 15.06.2021].

Gałecka-Golec A., Puksza K., Witkowska E. (2020), Biblioteka w czasie pandemii – doświadczenia Repozytorium Uniwersytetu w Białymstoku, Biuletyn EBIB, nr 4 (193), COVID-19 – biblioteka zamknięta, bibliotekarz otwarty, http://ebibojs.pl/index.php/ebib/article/view/687/723 [dostęp: 12.03.2021].

Kurek O. (2013), Wykładowca w dobie mobilnych aplikacji i tabletów, [w:] A. Rozmus (red.), Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA, s. 241-258.

Lee J. (2020), A Neuropsychological Exploration of Zoom Fatigue, https://www.psychiatrictimes. com/view/psychological-exploration-zoom-fatigue [dostęp: 12.05.2021].

Leja K. (2015), Trzy misje uniwersytetu, trzy ścieżki kariery, https://www.researchgate.net/publication/273692869_Trzy_misje_uniwersytetu_trzy_sciezki_kariery [dostęp: 31.12.2021].

Leśnicka J. (2021), Szkolnictwo wyższe w pandemii koronawirusa poniosło klęskę, https://www.rp.pl/Edukacja-i-wychowanie/303189906-Szkolnictwo-wyzsze-w-pandemii-koronawirusa-ponioslo-kleske.html [dostęp: 29.05.2021].

Mazur M. (1979), Historia naturalna polskiego naukowca, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Melosik Z. (2019), Pasja i tożsamość naukowca. O władzy i wolności umysłu, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Migas B. (2020), Narodziny klasy domowej, https://krytykapolityczna.pl/gospodarka/narodziny-klasy-domowej-migas/ [dostęp: 12.06.2021].

Ministerstwo Edukacji i Nauki (2020), Kształcenie zdalne na uczelniach, 27 marca 2020 r., https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ksztalcenie-zdalne-na-uczelniach [dostęp: 12.05.2021].

Polski Uniwersytet Wirtualny, https://www.puw.pl/pl [dostęp: 30.05.2021].

Rowntree D. (2001), Sztuka studiowania. Podejście realistyczne, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Staniewicz J. (2020), Prawo pracy w czasie epidemii – kluczowe pytania i odpowiedzi, https://www.prawowpracy.pl/prawo-pracy-w-czasie-epidemii-kluczowe-pytania-i-odpowiedzi/ [dostęp: 12.05.2021].

Toeplitz Z. (2016), Obowiązki dydaktyka – czy jesteśmy świadomi obowiązków i zagrożeń?, [w:] B. Bokus, E.Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki – etos i warsztat, Warszawa: Lexem, s. 79-88.

Witteman H. O., Haverfieldb J., Tannenbaumb C. (2021), COVID-19 Gender Policy Changes Support Female Scientists and Improve Research Quality, PNAS, 118(6), February 9, https://doi.org/10.1073/pnas.2023476118 [dostęp: 15.06.2021].

Zalecenie Rady Unii Europejskiej w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie z 22 maja 2018 r. (2018), Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, C 189/1.

Zalewska A. (2016), Kultura relacji nauczyciel akademicki – student, [w:] B. Bokus, E. Kosowska (red.), Nauczyciel akademicki – etos i warsztat, Warszawa: Lexem, s. 19-30.

Published
2021-12-31
Section
Articles