Selected Elements of the Internet Users’ Information Security Culture

  • Daria Krzewniak Siedlce University of Natural Sciences and Humanities
Keywords: security, security culture, education, Internet, web

Abstract

The article analyses the Internauts’ information security culture and discusses the theoretical fundaments of this psycho-social phenomenon. Three hypotheses was formulated, assuming that: (1) Internet users represent varying levels and nature of the information security culture, (2) there is a close relationship between Internet users’ information security culture and their online activity, and (3) the information security culture of Internet users can be improved in the education process. All hypotheses were positively verified. This verification was based on the method of analyzing the literature on the subject and the available statistical data as well as the method of synthesis. The author examined the information security culture elements regarding the Internet users. The quoted examples allowed a conclusion the level and character of the Internauts’ information security culture is varying and related to their activities in the cyberspace. The necessity to upgrade individual qualifications through formal and lifelong education was also indicated.

References

Babik W. (2016), Kultura informacyjna a ekologia informacji współczesnego człowieka. Studium porównawcze, [in:] H. Batorowska, Z. Kwiasowski (Eds.), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym: teoria i praktyka, vol. 2, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, pp. 45–54.

Batorowska H. (2013), Od alfabetyzacji informacyjnej do kultury informacyjnej: rozważania o dojrzałości informacyjnej, Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Batorowska H. (Ed.) (2015), Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym: teoria i praktyka, vol. 1, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

Batorowska H. (2018), Kultura bezpieczeństwa informacyjnego, Edukacja – Technika – Informatyka, no. 23(1), pp. 92–100.

Cieślarczyk M. (2006), Kultura bezpieczeństwa i obronności, Siedlce: Akademia Podlaska.

Cieślarczyk M., Filipek A., Świderski A.W., Ważniewska J. (2014), Istota kultury bezpieczeństwa i jej znaczenie dla człowieka i grup społecznych, Kultura Bezpieczeństwa, no. 1–2, pp. 17–58.

Fehler W. (2016), O pojęciu bezpieczeństwa informacyjnego, [in:] M. Kubiak, S. Topolewski (Eds.), Bezpieczeństwo informacyjne w XXI wieku, Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, pp. 25–43.

Filipek A. (2016), Psychospołeczne i prakseologiczne aspekty jakości funkcjonowania systemu zarządzania kryzysowego, Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.

Filipek A. (2017), Rola edukacji w kształtowaniu kultury bezpieczeństwa informacyjnego, [in:] H. Batorowska (Ed.), Walka informacyjna. Uwarunkowania – incydenty – wyzwania, Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, pp. 170–180.

Grodzka D. (2016), Finansowanie społecznościowe, Infos, no. 7, pp. 1–4.

Irving L.J. (1972), Victims of groupthink: A psychological study of foreign-policy decisions and fiascoes, Boston: Houghton Mifflin.

Jarmoszko S. (2016), O kulturze bezpieczeństwa z perspektywy antropologicznej, [in:] M. Faldowska, A.W. Świderski, G. Wierzbicki (Eds.), Kultura bezpieczeństwa. Potrzeby i uwarunkowania, vol. 3: Kultura i wychowanie, Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, pp. 7–33.

Jędrzejko M., Morańska D. (2013), Pułapki współczesności, part 1: Cyfrowi Tubylcy. Socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych, Dąbrowa Górnicza—Warszawa: Wyższa Szkoła Biznesu, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.

Jędrzejko M., Traper A. (2012), Dzieci a multimedia, Warszawa—Dąbrowa Górnicza: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Wyższa Szkoła Biznesu.

Kochan I., Jędrzejko M. (2018), Cyberbullying wśród dzieci i młodzieży. Zjawisko, uwarunkowania, delegacje profilaktyczne, [in:] M. Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (Eds.), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy, Milanówek—Warszawa: Centrum Profilaktyki Społecznej—Oficyna Wydawnicza von Velke, Oficyna Wydawnicza Aspra-JR, pp. 103–120.

Korzeniowski L.F. (2017), Podstawy nauk o bezpieczeństwie, Warszawa: Difin.

Liderman K. (2012), Bezpieczeństwo informacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Marczyk M. (2014), Bezpieczeństwo teleinformatyczne wobec ataków terrorystycznych, [in:] M. Górka (Eds.), Cyberbezpieczeństwo jako podstawa bezpiecznego państwa i społeczeństwa XXI w., Warszawa: Difin, pp. 48–61.

Melosik Z. (2007), Mass media i przemiany kultury współczesnej, [in:] B. Siemieniecki (Ed.), Pedagogika medialna, vol. 1, Warszawa: PWN, pp. 59–75.

Monks C.P., Coyne I. (2012), Przemoc i mobbing w szkole, w domu, w miejscu pracy, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Naruszewicz-Duchlińska A. (2015), Nienawiść w czasach Internetu, Gdynia: Novae Res Wydawnictwo Innowacyjne.

Ormsby E. (2019), Darknet, Warszawa: Znak.

Pacewicz A., Ptaszek G. (Eds.), (2019), Model Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej, Retrieved November 23, 2020 from https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf

Potejko P. (2009), Bezpieczeństwo informacyjne, [in:] K. A. Wojtaszczyk, A. Materska-Sosnowska (Eds.), Bezpieczeństwo państwa, Warszawa 2009: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, pp. 193–211.

Pręgłowski M.P. (2012), Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Sadłowska-Wrzesińska J. (2018), Kultura bezpieczeństwa pracy: rozwój w warunkach cywilizacyjnego przesilenia, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.

Siedlanowski P. (2018), Patologia na piedestale. Próba oceny zjawiska patostreamu, jego źródeł i wpływu na rozwój dzieci i młodzieży, [in:] M. Z. Jędrzejko, A. Szwedzik (Eds.), Pedagogika i profilaktyka społeczna. Nowe wyzwania, konteksty, problemy, Milanówek—Warszawa: Centrum Profilaktyki Społecznej — Oficyna Wydawnicza von Velke, Oficyna Wydawnicza ASPRA, pp. 121–136.

Szymański M., Jaworski E. (2014), Religijność człowieka jeszcze realna czy już wirtualna, [in:] J. Bednarek, A. Andrzejewska (Eds.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa: Difin, pp. 186–197.

Taras B. (2013), Agresja. Studium semantyczno-pragmatyczne, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wallace P. (2016), The psychology of the Internet, Cambridge: Cambridge University Press.

Wojciszke B. (2003), Postawy i ich zmiana, [in:] J. Strelau (Ed.), Psychologia. Podręcznik akademicki, vol. 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańsk: GWP, pp. 79–106.

Published
2021-06-30
Section
Articles